Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Så jävla rädd för aborten

Hur långt gången är du då? Om det bara gått kort tid ska du ju göra medicinsk, annars kirurgisk. Om det gått riktigt lång tid får du föda ut fostret, det är inte kul kan jag säga.... Så för din del hoppas jag på medicinsk abort.

• Anonym (Anonym)

Om du får mens regelbundet borde du kunna veta ungefär själv hur långt gången du är, och det är oftast inte upp till dig vilken typ av abort det blir eftersom det är väldigt tydligt fastställt enligt vilken vecka man har vilken sort det blir.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-11 16:25:04 följande:
    Om man säger att man inte vill göra medicinsk brukar man få göra kirurgisk om man vill, så länge man inte är för långt gången för det.
    Det finns ju en tidsperiod där metoderna kan överlappa men generellt finns riktlinjer för vilken metod man använder i vilken vecka. Det känns liksom inte aktuellt att göra kirurgisk abort upp till vecka 8 t ex, särskilt som det kan involvera sövning och man ska undvika alla onödiga "operationer" generellt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Minna) skrev 2020-11-11 16:59:30 följande:

Samma här, har barn och vill inte ha fler. Mannen har inte steriliserat sig än och nu blev jag gravid och måste ta hand om detta :( är livrädd! Inte för smärtan men jag vill inte se fostret! Vill inte -spola ner- det... tycker det skulle vara fruktansvärt ovärdigt.

Ser man fostret vid medicinskt eller bör man välja skrapning? Är rädd att få mardrömmar. Har haft missfall en gång och synen av det får det fortfarande att vrida sig i magen på mig... :?(

Begravde fostret då men fy.... så ovärdigt.,,

Nej man ser inte fostret, det kallas inte ens foster förresten förrän man passerat åtta veckor utan det är fortfarande ett embryo. Det är ungefär i storlek som ett knappnålshuvud (4 mm i vecka 6) och du kommer inte se skillnad på embryot vs blodklumpar, som i sin tur kommer att vara i alla storlekar men även större, eller till och med mycket större.

Du måste ha varit ganska långt gången om du såg fostret vid missfallet.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-11 17:50:17 följande:
    Ja, jag vet att de har riktlinjer för olika veckor och helst vill att kvinnan gör medicinsk. Men det var jag själv som sa att jag ville göra kirurgiskt, och hade inga problem att "få igenom" det.
    Jo men då hade du också redan passerat 8 veckor så det är ju inte nån större strid säkert.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2020-11-11 18:13:00 följande:
    Man ser tydligt foster från v 9. Det är inte så långt gånget.
    Då är embryot ca 2-3 cm långt, men "tydligt" skulle jag inte kalla det. Det är inte säkert att man ens fattar att det är ett foster med tanke på att det fortfarande är som en liten klump, och om man inte ställer sig och precis börjar leta efter det så kommer man knappast lägga märke till det bland allt annat organiskt material.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-11-11 18:12:54 följande:
    Nej, men fick vänta med själva aborten tills jag passerat 8 veckor, men tog upp det när jag var inne för datering och bokning runt vecka 6.
    Ja precis. Man gör det inte hur tidigt som helst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lilly) skrev 2020-11-11 18:48:52 följande:
    Det är väl i v 12 fostret liknar en liten människa ?
    Ja, men då är man alltså ytterligare några veckor längre gången, och vid det laget lär det vara smidigare med kirurgisk abort i vilket fall. Embryot (som då kan kallas foster) är hela 5 cm långt nämligen. Jag skulle tycka att det kändes lagom ofräscht att klämma ur sig ett foster i den storleken.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2020-11-11 20:36:44 följande:
    Jag har jobbat på gyn i 10 år och har hållt uppskattningsvis 200 foster i v 9+ i min hand. Man ser anlag till ögon, tydliga fingrar och tår. Har även hållt mitt eget aborterade foster i v 9+2 i handen. Otroligt tydlig liten minimänniska.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 18:55:24 följande:

Ja, men då är man alltså ytterligare några veckor längre gången, och vid det laget lär det vara smidigare med kirurgisk abort i vilket fall. Embryot (som då kan kallas foster) är hela 5 cm långt nämligen. Jag skulle tycka att det kändes lagom ofräscht att klämma ur sig ett foster i den storleken.

Då jag jobbar är det medicinsk som gället oavsett vecka 6 eller v 12. Kirurgiskt är väldigt ovanligt nu för tiden.
    Förresten, varför är man så emot kirurgisk abort numera?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2020-11-11 22:06:28 följande:
    Klart man inte ställer sig och rotar i det som kommer ut men det är väl inte på något sätt konstigt alls att man råkar titta ner i bindan eller pottan när man är på toaletten? Du har ju själv uppenbarligen inte varit med om detta så förstår inte varför du har så svårt att tro på det jag skriver.
    Du vet inte ett dugg om vad jag varit med om, jag har haft både missfall och aborter, i olika skeenden. Jag har aldrig sett något foster, och det beror inte på att jag inte hade haft möjlighet med tanke på storleken. Jag har behövt torka upp blodklumpar i storlek med en mans knytnäve från golvet för att det ramlat ut vid bindbyte, och då var jag inte ens förbi första trimestern. Sluta uttala dig så tvärsäkert om andras upplevelser! Du som påstår att du arbetar med aborter borde veta bättre.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Saga) skrev 2020-11-12 08:14:02 följande:
    Det handlar inte om dina upplevelser utan var som är fysiskt möjligt, ett 3 cm foster är inte stort som en knytnäve. Blodklumpar är inte samma sak som foster, troligtvis är det livmoderbädden och koagulerat blod.
    Jag är faktiskt inte dum i huvudet. Jag fattar att man så klart kan se ett foster som är fem cm stort. Mitt svar var dessutom inte riktat varken till dig eller ts.
Svar på tråden Så jävla rädd för aborten