Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Så jävla rädd för aborten

Anonym (Medicinsk) skrev 2020-11-11 13:14:29 följande:

Har gjort medicinsk alla gånger och jag tycker det funkat bra går relativt snabbt att bli av med sliten.

Nu senast 7:en gången gjorde det dock mer ont,mer som kraftigare eftervärkar

7 aborter? Varför?

Här får man för övrigt inte bestämma om man vill göra medicinsk eller kirurgisk. Det är medicinsk som gäller så länge inget konstigt uppstår..
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 17:44:13 följande:

Nej man ser inte fostret, det kallas inte ens foster förresten förrän man passerat åtta veckor utan det är fortfarande ett embryo. Det är ungefär i storlek som ett knappnålshuvud (4 mm i vecka 6) och du kommer inte se skillnad på embryot vs blodklumpar, som i sin tur kommer att vara i alla storlekar men även större, eller till och med mycket större.

Du måste ha varit ganska långt gången om du såg fostret vid missfallet.

Man ser tydligt foster från v 9. Det är inte så långt gånget.
  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 18:46:19 följande:

Då är embryot ca 2-3 cm långt, men "tydligt" skulle jag inte kalla det. Det är inte säkert att man ens fattar att det är ett foster med tanke på att det fortfarande är som en liten klump, och om man inte ställer sig och precis börjar leta efter det så kommer man knappast lägga märke till det bland allt annat organiskt material.

Jag har jobbat på gyn i 10 år och har hållt uppskattningsvis 200 foster i v 9+ i min hand. Man ser anlag till ögon, tydliga fingrar och tår. Har även hållt mitt eget aborterade foster i v 9+2 i handen. Otroligt tydlig liten minimänniska.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-11 18:55:24 följande:

Ja, men då är man alltså ytterligare några veckor längre gången, och vid det laget lär det vara smidigare med kirurgisk abort i vilket fall. Embryot (som då kan kallas foster) är hela 5 cm långt nämligen. Jag skulle tycka att det kändes lagom ofräscht att klämma ur sig ett foster i den storleken.

Då jag jobbar är det medicinsk som gället oavsett vecka 6 eller v 12. Kirurgiskt är väldigt ovanligt nu för tiden.
  • Anonym (J)
    Anonym (Lilly) skrev 2020-11-11 18:48:44 följande:

Det är väl i v 12 fostret liknar en liten människa ?

Det gör de som sagt tidigare än så. Kan oftast se kön i v 11 med blotta ögat.
  • Anonym (J)

Den bilden du googlat är i v 8. Det är vad folk utanför vården kallar v 9. I vården är v 9, 9 hela veckor. Och på den veckan händer det mycket. Aborter efter v 9+ handläggs på annat sätt än aborter före v 9. Då synar vi allt som kommer ut och man ser som sagt tydligt ett människolikt foster. Detta foster kommer inte sällan ut ensamt, utan en massa blod eller tillsammans med moderkaka vilket gör att det syns extra tydligt. Viktigt att veta detta om man ska utföra en abort efter de veckorna då det kan komma som en chock annars.

Antar att infektionsrisken är en bidragande faktor till motstånd till kirurgiskt. Betydligt större ingrepp då man faktiskt sövs och går in i livmodern. Sen ligger det säkerligen även ekonomiska aspekter bakom också..

Svar på tråden Så jävla rädd för aborten