Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Oense om begravning

Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:26:13 följande:

testamente?

det vet vi inte. Ska mina bröder och jag gå in i hennes lägenhet utan hennes moster som var med henne när hon dog? Känns sjukt

Även där ?måste vi ha kontrollen och inte släppa in hennes närstående?..... suck
  • Anonym (Bella)

Ingen får boka begravning förrän vi har kontroll på ekonomiska läget, säger brorsan nu.

Huu, vi kan väl lita på de som kände henne, och be dom ordna med allt men be dom ödmjukt förmedla till oss hur de tänker, så begravningen hålls rimlig.

Saknas det pengar i dödsboet så betalar kommun ca 20000. Och jag tror det är så att den som beställer får fakturan och är betslningssnsansvarig.

• Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:40:40 följande:

Nej dessa ärver inget . Det är syskonen som ärver

Såvida det inte finns ett testamente som säger annorlunda

Allt sånt är kontrollerat med jurist. Vi är de som ärver ev tillgångar om inget testamente finns. Andra arvsklassen
  • Anonym (Bella)
    Anonym (....) skrev 2020-11-06 23:34:48 följande:

Vilket innebär att de är de närmaste och har rätt på ev arv och ska/kan planera begravningen.

Ni har inte rätt till någonting och borde absolut inte ta emot något eller ens lägga er i.

Håller med om att vi moraliskt inte har rätt till något, men tyvärr är det så att vi som halvsyskon är de som juridiskt sett ärver, om det inte är testamenterat till någon annan
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:51:14 följande:

Ni måste ha ett vårdnadsintyg för att kunna ta reda på vad hon har för till gångar samt betala räkningar

Intyg med släktutredning har jag fått idag. Men hon bodde på annan ort, och det är 50 mil köra . Vi har ingen aning om vilka banker hon hade, men det lär ha kommit post dit nu med uppgifter om det
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:57:14 följande:

Ni måste ha ett vårdnadsintyg.

Vem utfärdar det och vad har man det till?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:09:20 följande:

Med det sköter du alla uppgifter som dödsboet måste ta hand om. Hennes räkningar ska betalas, ni ska säga upp / sälja bostad, säga upp eventuella abonnemang osv. Ni ser vad hon har på sina konton

Tex begravningsbyrån Fonus ordnar vårdnadsintyg 

Tack! Ksn man fråga vilken som helst, trots att ingen begravningsbyrå är anlitad? Eller ska vi fråga hennes anhöriga på plats vilken byrå de önskat använda? Det finns ju hennes mamma och hennes son begravda i deras hemort.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-06 23:51:14 följande:

Ni måste ha ett vårdnadsintyg för att kunna ta reda på vad hon har för till gångar samt betala räkningar

Intyg med släktutredning har jag fått idag. Men hon bodde på annan ort, och det är 50 mil köra . Vi har ingen aning om vilka banker hon hade, men det lär ha kommit post dit nu med uppgifter om det
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:26:35 följande:

Det brukliga är att dödsboet anordnar begravningen. Men ha kontakt med hennes anhöriga för att få veta mer om deras önskemål . 

Det kanske finns plats i samma grav som sonen begravdes i?

Fonus har kontor i hela landet så man kan kontakta kontoret där man själv bor

Ok googlade lite nu. Ser att alla byråer gör sånt. Så det är inte den begravningsbyrå som ska sköta begravningen som gör detta? Utan vi kan be vilken som helst?

Varför ska dödsboet som aldrig träffat kvinnan beställa begravning?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 00:45:54 följande:

Jag skrev inte att det var omöjligt för någon annan att beställa begravning

Man måste vara överens med dödsbodelägarna innan man beställer en begravning

Ok vem kontrollerar att vi är överens? Om vi låter hennes moster ordna den, så har vi alltså gett henne frihet att göra hur bekostad och stor begravning som helst? Så om begravningen kista sten o h middag går på 100000 så dras det från dödsboets ev tillgångar?
  • Anonym (Bella)
    Anonym (X) skrev 2020-11-07 00:48:55 följande:

Var hon inte med vid bouppteckningen och ärvde er pappa?

vi var små när pappa gick bort, men där fanns inga pengar, men jo hon måste ju varit med då. Inget jag fått veta.
  • Anonym (Bella)
    EDIT: så här blev det: En av min bröder har genom omröstning fått fullmakt sköta dödsboet. 
    Jag ringde hennes anhöriga och beklagade sorgen och fick en jättefin kontakt, hennes släkt har en familjegrav där hennes  mamma ligger begravd och en begravningsbyrå som dom använt "alltid". 
    Det finns ingen lag som säger att dödsboet har rätt att ordna med begravningen, så jag sa till hennes släkt att självklart ska ni ordna den. Hur skulle vi kunna göra det som inte känt henne??? 
    Så hennes släkt ordnade med prel-datum för begravning på deras begravningsyrå och dom ordnade med transport från stora bårhuset till deras egna bårhus.  Hennes släkt skrev sms till mig att de var glada att nu var hon hemma i sin församling. Dom hoppades hon skulle få frid nu, efter ha mått dåligt länge. 
    Detta fick min bror med fullmakten att se rött. Han sa att han ville ha kontroll på begravningen och krävde offert från begravningsbyrån. Det kunde inte begravningsyrån ta fram, då de inte hade en aning om hur stor begravningen skulle vara. Då hotar min bror att anmäla begravningsbyrån som transporterat kroppen utan hans fullmakt att detta är olagligt!. 
    Begr.byrån fick kalla fötter av allt detta tjafs och har nu avsagt sig att ordna med begravning.   Vår halvsysters familj är förtvivlade. Nu får dom inte ordna begravning för henne. Det är katastrof! Får det ens gå till så? TOTALT BORTOM ALL ETIK OCH MORAL av min bror.  
  • Anonym (Bella)

Det sköna är ändå att det uppdagats att det inte finns mer än 30000 av hennes tillgångar i boet. Räcker till en begravning dock. 
    Då gnäller min bror: ja hennes släkt ville ju inte betala begravningen, så nu får vi stå för det. 
    HALLÅÅÅÅ - det är liksom inte VI som står för det, utan den avlidnas pengar! 
    Vill fan säga upp kontakten med min bror.
    BOKSTAVLIGEN GÅR ÖVER LIK 
    Mår så dåligt! Och hennes släkt är så ledsna och ringer mig och jag sitter utan kontroll väl?  

• Anonym (Bella)
    kusbölehelvete skrev 2020-11-09 00:15:11 följande:

Är det fonus man kontaktar för att kolla om en avliden har fyllt i Vita arkivet eller Livsarkivet?

Om trådstartarens halvsyster gjort det så kan ju många saker lösas.

Är det något du kollat upp?

Jag är strax över 40 och har fyllt i mitt Vita arkiv, det förenklar saker den dagen jag inte finns kvar.

finns inget vitt arkiv eller testamente 
  • Anonym (Bella)
    Silverjenny skrev 2020-11-08 22:37:49 följande:

Detta är alltså en person som ni aldrig träffat och inte känner. Och det här arvet är också pengar som ni inte ens visste att ni skulle få - så ni förlorar ju egentligen ingenting även om hela arvet skulle brännas på begravningen?

Om nu hennes nära och kära vill ge henne ett överdådigt farväl med en storslagen fest, fin kista mm så låt dem göra det då. Det är hennes pengar och hon vill nog hellre att hennes vänner och närmaste får ett fint farväl och minne av henne, än att några snåla halvbröder hon aldrig träffat ska begrava henne i en papplåda för att de ska få ut så mycket av arvet som möjligt. Ni har väl ingen aning om vad hon hade för önskemål om sin begravning? Hon kanske har berättat hur hon vill att det ska vara - och eftersom ni inte kände till henne visste väl hon inte heller att ni fanns?

Håller fullständigt med! 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (d) skrev 2020-11-07 11:48:45 följande:

TS du kan väl kontakta mostern och fråga hur ni kan samarbeta kring detta?

Jag gjorde det. Med min bror sa det var olagligt att hon kontaktade begravningsbyrån. HELT SJUKT
  • Anonym (Bella)
    Zaxika skrev 2020-11-13 17:08:42 följande:

Väldigt sniket av din bror. Tur att det inte fanns mer pengar i boet så slapp det bli ett moraliskt dilemma om vad pengarna skall gå till. Hoppas din bror släpper detta helt, han har ingenting att hämta. Hoppas att de närmast sörjande kan ordna den begravning de vill.

Deras begravningsbyrå de alltid använt tar inte uppdraget nu. Kroppen har de kört tillbaka till stora bårhuset. Offert från stora FONUS är beställt av min bror. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (J) skrev 2020-11-13 21:30:42 följande:

Gör det!! Han är ju uppenbarligen helt sjuk i huvudet!!!

Kan du inte överklaga fullmakten?

Hm hur gör man det?
Svar på tråden Oense om begravning