Jag saknar min mamma så mycket, hur ska jag klara den här julen :(
Beklagar att du har mist din mamma! Jag tycker inte alls att det är konstigt att du saknar din mamma. Jag tycker snarare att det är underligt om man INTE sörjer. Jag tror att det är jätteviktigt att få sörja i sin egen takt och på sitt eget vis men jag tror också att möjligheten att få "dela" sin sorg med andra är läkande. Jag tror på att träffa andra som är i samma situation där man kan få prata om hur man känner och tänker utan att behöva tänka sig för, där allt är okej att känna, är superviktigt. Där jag bor har till exempel kyrkan grupper för personer i sorg och där är det inte prat om Gud och sådant utan det är samtal med fokus på just sorgebearbetning. Jag tror också att det är viktigt att tillåta sig att vara både ledsen och glad och att man inte ska behöva känna skuld för om man skulle var glad någon dag, som om att man sörjde mindre just då. Alla känslor är tillåtna. Vågar du vara öppen med hur du känner till andra runt omkring dig? Finns det ingen i din umgängeskrets som mist en förälder som förstår hur du känner som du kan vara riktigt ärlig med? Många kramar!