• Ellie

Berätta för IVF-barn

Jag förstår att man kan känna på olika sätt inför detta, och att man kan tycka det är mer eller mindre viktigt.

Egentligen har väl din man på ett sätt rätt - att det inte spelar någon roll hur de blev till, men själv vill jag gärna att våra barn skall veta. Lite för att de skall känna till att alla inte får barn lika lätt, precis som att jag vill att de på ett naturligt vis skall känna till saker om adoption, samkönade äktenskap, ensamstående föräldrar, skilda föräldrar osv.

Jag har försökt berätta så tidigt som möjligt, redan innan de fattade eller brydde sig (i samband med att vi läst barnböcker som berättar lite om hur barn kan bli till och hur de kommer ut har jag sagt att "sådär gjorde vi...").
    De är nu 5 och 8 år och är medvetna om att de blev "tillverkade" samtidigt, men att lillasyster låg i frysen ett tag och väntade. Vi har inte pratat noggrant om detta, och inte mycket detaljer, eftersom inga större mängder frågor har kommit upp. När de blir äldre kan jag gärna vara mer detaljerad om de så vill.

Vår orsak var annorlunda än er, eftersom min man var steriliserad. Nu är era barn så stora att det kan bli konstigt att "bara berätta". Kommer någon fråga, eller om ni kommer in på ämnet skulle jag vara ärlig om jag var du, men annars kanske det mer passar att berätta om någon av dem faktiskt får endometrios, eller vill prata om att skaffa barn/hur lätt/svårt det är osv. Det kan ju hända att ingen av dem kommer ha några problem med fertilitet, och då finns som sagt egentligen ingen anledning att veta.

Svar på tråden Berätta för IVF-barn