Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Hur mycket får man?

Jag kan inte riktigt hålla med om att du ska ge "noll". 
    Kommer man in som bonusförälder i ett barns liv, särskilt om det bara finns en annan förälder där, så får man ju en ganska stor roll.
    Man ska aldrig köra över vare sig sin partner eller barnets andra förälder. Det är inte ditt barn att ansvara för eller uppfostra.
    MEN du lär spendera rätt mycket tid med barnet, du bor med barnet. Du kan ju inte glida runt som en vålnad och låtsas som ingenting om tex barnet är hemma från skolan före den andre föräldern. Eller gör något knasigt som inte den andre föräldern uppmärksammar.

Jag är lite sån att jag tycker att alla barn är allas barn när det gäller basic uppfostran och sunt förnuft. Vad som är ok och inte. Hur man talar till varandra. Vänta på sin tur. Inte prata i mun på varandra och sånt. Om ett barn i sandlådan knuffas eller kastar sand, oavsett om det är mitt barn eller någon annans och den föräldern i så fall inte säger till - så gör jag det.

Nu lever jag med mina barns andra förälder. Men jag har varit bonusmamma i tidigare relation. Det som funkat bäst är att fråga - vad har din pappa sagt? Finns det redan något uttalat om det som frågan gäller så avvaktar jag. Då har pappan redan sagt sitt. 
    Finns det inte så gör jag det jag tycker är lämpligt och sen kan jag och pappan ta en dialog om det vid ett annat tillfälle. Saker händer ju hela tiden som aldrig hänt förut, så  man får liksom ta det när det händer. Vissa saker får ju pappan prata med bio-mamman om också, så att de är överens. Och sen får jag falla in som nummer tre i ordningen där.

Men jag har svårt att göra våld på mig själv om det bestäms saker som jag tycker är helt åt skogen. Det tar såklart inte med barnet dock, det är över hens huvud. Det får jag ta med min partner i så fall. 

Allt annat som du gör som inte handlar om barnet måste du prata med din sambo om. Det har inget med barnet att göra utan är ju mer vad ni bestämmer er emellan. Hur mycket ska var och en göra, när ska det göras, finns det en rättvisa eller är det skevt fördelat. Kasta upp alla sysslor i luften och gå igenom dem.

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-11-03 19:59:09 följande:

När du är ensam med ett så pass litet barn så är du den vuxna. Precis som en barnvakt, lärare, förälder till en kompis eller fritidspedagog, så kan du hålla på regler, styra upp aktiviteter, hålla ordning. Bäst är det förstås om hela familjen kommer överens om vad det är som gäller tillsammans och diskuterar vilka värderingar och gränser som gäller i ert hem. 

När föräldern är närvarande bör han förstås ta på sig den största delen av dessa saker. Själv har du alltid ansvar för dina personliga gränser och ska alltid kunna känna att du kan hålla på dem (givetvis på ett respektfullt och hövligt sätt). 

Bra beskrivet!
Svar på tråden Hur mycket får man?