Inlägg från: Gunilla Andersson |Visa alla inlägg
  • Gunilla Andersson

Kompis som härmas

Blir fruktansvärt irriterad på min nära vän. För ca 3 månader sedan köpte jag min första riktigt dyra väska. En grå valentino och den kostade runt 8000. Har nästan inte sett någon annan med den väskan och har sagt till min kompis ett flertal gånger att jag verkligen är supernöjd över att jag köpte den. Använder den väskan varje dag och jag och min kompis går i samma klass och umgås hela tiden i skolan. Idag fick jag reda på att hon har gått och köpt en EXAKT lika dan väska utan att ens fråga mig först. Hon vet sedan innan att jag inte gillar att ha exakt samma kläder som alla andra och särskilt när det är något så dyrt som jag verkligen har sparat till. Valentino har liksom såååå många andra modeller och färger så varför köpa just den väskan?!!. Hon har tidigare härmat mig massa gånger innan men då har det typ varit billigare plagg så som hm osv. Kommer känns mig jättetöntig som går runt med exakt samma väska som min kompis och jag vet att hon kommer använda den varje dag då hon inte heller har någon annan märkesväska. Det som också stör mig något enormt är att jag frågade henne om hon hade köpt en ny väska och då svarade hon att hennes morbror hade köpt väskan åt henne. Är helt 100 på att hon ljuger då hennes morbror är totalt obrydd om materiella ting och vad är oddsen att han skulle köpa just den väskan jag har när den är väldigt ovanlig och jag inte har sett någon annan på stan som har den. Är sjukt ledsen då jag inte har mycket pengar och bara kan hosta upp en ny väska och känns inte alls kul när vi somsagt umgås så mycket som vi gör. Funderar på att sälja den och köpa en annan väska eller vad tycker ni? Hur hade ni reagerat om ni var i min sist? Behöver hjälp.

• Svar på tråden Kompis som härmas
  • Gunilla Andersson
    Xenia skrev 2020-10-31 18:24:20 följande:

Men vad är problemet? Även om den är jättedyr är det ju inte som att ingen annan  i världen har samma väska. Tycker du att väskan är snygg är den faktiskt lika snygg nu.

Är du rädd att andra ska tro att ni köpt samma väskor som nån slags "bästavän"-grej? Men vem bryr sig?

Antagligen tyckte din kompis att väskan var jättesnygg och ville ha en likadan, varesig hon måste köpa en själv eller be morbror ge henne den i present. Härmning är den högsta formen av smicker!

Sen måste jag säga att det är värsta i-landsproblemet du har. Du har råd att köpa en dyr väska och ändå grämer du dig. Andra har större problem. Ni verka bägge två vara riktiga material girls.

Jo men ändå tråkigt att man jobbat aset av sig för att tjäna ihop pengar till en väska och så kommer ens kompis och köper en exakt lika dan. Kan tillägga att det verkligen inte är första gången som denna tjejen köper exakt lika dana kläder utan vi har kanske närmare 20 klädesplagg som är identiska. Visst det är inte hela världen men jag tycker att det ser väldigt omoget ut när två tjejer kommer med exakt likadana outfits och ser ut som tvillingar.
  • Gunilla Andersson
    persikofjaril skrev 2020-10-31 20:47:17 följande:

Det här påminner mig om när jag råkade köpa exakt likadana jeans som min kompis hade. Hon hade ett par gula jeans som jag tyckte var jättecoola och snygga (just då var det på modet med jeans i andra färger än blått och svart). Jag var inne i en klädaffär en dag och såg ett par likadana jeans, fast neongröna, och blev jätteglad. Sen när jag träffade min kompis visade det sig att de var gula... Men vi är vänner än idag :D

Inte riktigt samma grej då hon har "kopierat" mig det extremt många grejer innan med allt från hår, smink osv. Vi har liksom kommit med identiska outfits till skolan flera flera gånger. Hade det bara varit ett plagg hade jag såklart inte brytt mig men när det verkligen är ett återkommande mönster börjar man bli irriterad. 
  • Gunilla Andersson
    Anonym (Bie) skrev 2020-10-31 21:17:35 följande:
    Varför är du vän med henne om du inte tycker om henne?
    Har aldrig sagt att jag inte tycker om henne. Hon är en väldigt bra vän på andra plan men stör mig somsagt på denna specifika del.
  • Gunilla Andersson
    Anonym (Cool) skrev 2020-10-31 21:19:36 följande:

Ni lägger löjligt höga summor på att bli snyggare & följa trender. Trender & mode betyder att många har det? Sen surar ni när andra har det som är på mode & trendigt. Ha ha ha

Såklart man vill följa trenderna men samtidigt vara lite "unik". Hade jag velat att alla skulle ha precis denna väskan hade jag antagligen köpt en svart som är betydligt vanligare och mer mainstream. Det är inte precis samma sak som köpa samma Basic trend som t.ex ett par Converse som att köpa just denna ljusgråa väskan som är rätt ovanlig. Inga andra kompisgäng går runt med exakt samma väskor utan brukar variera sig med olika modeller osv. Hade hon nu t.ex köpt en snarlik väska fast i en annan färg eller modell hade jag verkligen inte brytt mig lika mycket.
Svar på tråden Kompis som härmas