• Anonym (Tessan)

Blockad bonusmamma? Anmäla?

Jag har en bonusdotter på 14 år. Vi har inte träffat honom mycket alls sedan han var liten, numera någon dag på loven då pappan inte har något umgänge och inte är så intresserad och det varit bråkigt mellan honom och biomamman.

Jag har varit den som tagit initiativ till att ses, jag förstår också att det är något med bonusdottern och frågar ofta via Messenger hur det är. Ställer frågor om hur hon har det därhemma och vad hennes mamma säger och varför hon gör som hon gör och ifrågasätter detta då vissa saker låter helt uppåt väggarna enligt mig.

Bonusdottern får vad jag förstår inte alltid ha tillgång till dator och mobil och ibland kan det dröja mellan att hon svarar mig. För att undvika detta köpte vi en egen mobil åt henne. Döm min förvåning när hon inte ens får fri tillgång till denna. Måste ju räknas som stöld? Sagt till henne att prata med sin mamma annars anmäler jag detta.

Nu såg hennes mamma konversationerna mellan mig och dottern på Messenger och har nu blockat mig att kontakta dottern. Men jag är orolig...

Har hon verkligen rätt att blocka mig från att kontakta bonusbarnet? Bonusdottern får man heller inte så mycket ur mer än att jag förstår att det finns någon form av problem i familjen. Och att de nu är inkopplade i någon form av familjeterapi. Pappan stöttar mig men vill inte direkt agera.

Vad kan jag göra? Och kan mamman verkligen se till att jag blir blockerad på dotterns sociala medier? Och har mamman rätt att ge dottern restriktioner på en mobil jag köpt?

/uppgiven bonusmamma

• Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?
  • Kjell2
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:

För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.

Bästa du kan göra för din bonusdotter är att få pappan att bli en bra pappa.
  • Anonym (bra med engagemang)
    Kjell2 skrev 2020-10-31 08:25:53 följande:
    Bästa du kan göra för din bonusdotter är att få pappan att bli en bra pappa.
    Men om det inte går? Återigen vill jag betona att vi här inte kan veta om biomamman har problem i sitt föräldraskap eller inte, men om det skulle vara så att hon behandlar sin dotter på ett sätt som är skadligt, menar jag att det är jättebra att bonusmamman engagerar sig. Det finns en massa barn i Sverige som vuxit och växer upp under förfärliga förhållanden där "Alla visste, men ingen gjorde något". 
  • EnAnonumius
    Anonym (bra med engagemang) skrev 2020-10-31 08:38:59 följande:
    Men om det inte går? Återigen vill jag betona att vi här inte kan veta om biomamman har problem i sitt föräldraskap eller inte, men om det skulle vara så att hon behandlar sin dotter på ett sätt som är skadligt, menar jag att det är jättebra att bonusmamman engagerar sig. Det finns en massa barn i Sverige som vuxit och växer upp under förfärliga förhållanden där "Alla visste, men ingen gjorde något". 
    Ursäkta hur kan man häda att bonusmamman, TS, är en engagerad person?

För böflen, läs vad TS själv skriver i sina inlägg, och återkom sedan.

Utdrag Trådstarten:
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-29 18:12:13 följande:

Jag har varit den som tagit initiativ till att ses, jag förstår också att det är något med bonusdottern och frågar ofta via Messenger hur det är. Ställer frågor om hur hon har det därhemma och vad hennes mamma säger och varför hon gör som hon gör och ifrågasätter detta då vissa saker låter helt uppåt väggarna enligt mig.

Bonusdottern får vad jag förstår inte alltid ha tillgång till dator och mobil och ibland kan det dröja mellan att hon svarar mig. För att undvika detta köpte vi en egen mobil åt henne. Döm min förvåning när hon inte ens får fri tillgång till denna. Måste ju räknas som stöld? Sagt till henne att prata med sin mamma annars anmäler jag detta.

Utdrag  ur inlägg #7,fösta stycket:
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-29 18:25:44 följande:
    Hon tycker att jag frågar och snokar för mycket, men det måste jag ju göra då jag träffar henne så sällan och bonus är svår att få ut något.

(slut citat)

Det är fan inte okey beteende TS visar prov på alls. Hon har ingen rätt att sitta och fråga ut sin bonusdotter på vad "mamma säger".
    Eller att använda bonusdotter till att förmedla "hot ( i detta fall hot  om anmälan)

Om nu TS vill veta vad biomamman säger så kan hon ta det med biomamman direkt  och vill hon att biomamman skall veta att hon (TS) tänker anmäla henna så kan hon säaga det själv upp i ansiktet på biomamman.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)

Fint gjort att du försöker hålla kontakten. Du kan inte begära att hon ska ha fri tillgång till telefonen. Men fortsätt att höra av dig så länge dottern vill. Ge inte upp.

• legomum
    Av vad jag läser som du själv skrivit hade jag anmält dig till polisen. Du är en creepy person och ska bort från 14 åringens liv. Jag förstår att du är blockad.

Så länge du inte får papper från polisen, var glad.
    Du hade inte klarat dig från mig om det var mitt barn du utsatt detta för.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (bra med engagemang) skrev 2020-10-31 08:14:08 följande:
    Det här är ju ett fall där det är väldigt svårt att veta hur exakt det ser ut. Men om det är så att TS och bonusen har haft en nära relation och bonusen inte har det bra hos sin mamma, tycker jag att TS gör helt rätt som engagerar sig om pappan inte gör det. Jag tycker att vi alla har ett ansvar för dem som finns omkring oss. Visst är det rimligt att pappan i första hand sköter kontakten med biomamman, men det här att just bonusmamman alltid måste ta ett långt steg tillbaka har jag väldigt svårt att förstå, om hon agerar utifrån barnets bästa (på samma sätt som jag tycker att mormor, lärare i skolan och grannen ibland kan behöva agera. 
    Har ni hört talas om maskros barn - barn som haft det svårt men ändå klarat sig eftersom det fanns någon som brydde sig.)
    Det räcker att läsa TS inlägg. Även om man läser hennes vinklade syn så finns det inget som talar för att dottern far illa, annat än hemma hos sin pappa som skiter i henne och där det finns en styvmamma som lägger sig i livet hos mamman, sitter och förhör ett barn om hur det är där och dessutom skickar hotelser genom samma barn! Har man minsta uns vett fattar man att man inte gör så mot ett barn, sätter det i centrum för en konflikt med en annan vuxen, snackar skit om dess förälder och sätter det under enorm mental press. Det är TS det.
  • Anonym (Absolut!)

Mamman är vårdnadshavaren och då dottern endast är 14 år så har mamman rätt att avgöra vad som är, eller inte är, lämpligt umgänge för sitt barn. Om mamman anser att du inte är lämpligt umgänge så kan hon mer eller mindre bestämma exakt vad dottern får eller inte får göra i det avseendet.

Pappan bör rimligtvis också vara vårdnadshavare och har därmed också rätt att säga sin mening i detta men han och mamman (dvs. den andra vårdnadshavaren) ska vara överens om vad som bör gälla för deras gemensamma barn. Vem och hur dottern ska få träffa/umgås med (gäller all form av umgänge/interaktion - personligt eller digitalt).

Du kan med andra ord tycka vad du vill men du har ingen rätt att bestämma över deras gemensamma dotter och vem hon får träffa/umgås med eller om hon t.ex. ska få använda telefoner som du gett henne, mm.

• Anonym (Öhm)

Nu har jag bara läst dina svar och nej det spelar ingen roll att det är du som köpt mobilen. Mamman handlar normalt gällande mobil och sociala medier.

Lägg inte för mycket på barnet, hon är just det, ett barn. Vad är det som oroar dig?

Gällande din man och relationen till mamman får de skärpa sig och göra vad som är bäst för barnet. Vad ska mamman ha gjort menar du? Oavsett är det ingen ursäkt att strunta i sitt barn.
  • Anonym (Tessan)

Nu i helgen var blockeringen tydligen borta. Skrivit med bonusen några gånger per dag bara.

Hon får tydligen inte alls ha telefonen... sedan såg jag att hon var online ändå vid 22:30 så skrev och frågade om hon var vaken. Misstänker att det var mamman som var inne och kollade upp dotterns Messenger gör vips var jag blockad igen.

Kommer att anmäla mamman imorgon, både för stöld och att dottern inte verkar ha det bra alls tyvärr.

• Anonym (Tessan)
    Anonym (bra med engagemang) skrev 2020-10-31 08:38:59 följande:

Tack, äntligen en som förstår.

Nej bonusen verkar inte ha det bra hemma alls. Dels med alla dessa förbud hela tiden för minsta lilla snedsteg. Men bonusen säger också att det är mycket konflikter hemma. Därför vill jag kunna kommunicera med bonusen för att förvissa mig om hur det står till.
Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?