Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:
För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.
Är du helt totalt fakta resistent?
Då tar vi det ett varv till, det folk försöker få dig att fatta. Dock så skall jag formulera om mig en smula bara..
1) Det är totalt irrelevant att du har betalat för en mobil. Det är vårdnadshavaren som bestämmer hur mycket/lite en mobil skall användas så länge barnet är omyndigt. Du har inga rättigheter (eller skyldigheter) att ställa några krav på mobilanvändandet (även om du betalt den) då du inte är vårdnadshavare till barnet.
2) Nej det klassas inte som stöld av mobil att mamman begränsar användandet av mobilen som konsekvens av att barnet misskött sina sysslor.
Men för all den del, anmäl du biomamman, polisen kan behöva få ett gott skratt i dessa dystra tider. Samtidigt så kan jag lova dig att om mamman ger en konservens för att dottern misskött sina sysslor är inte en brott, stöld som du vill ha det till, (bara för att du betalat mobilen). För din anmälan, efter att det plikttroget tagit emot den, kommer att hamna i det RUNDA ARKIVET (papperskorgen). DÅ det i agens mening inte kommer att räknas som stöld
3) Att fråga ut en barn och använda ett barn som förmedlare av ett HOT, ( ja det är ett hot att säga "då kommer jag att anmäla") är fel, det är inte barnets uppgift att förmedla dina hot till biomamman, bara för att du är så trög för att förstå att om ett barn missköter sina sysslor så drar man in förmåner en tid som konsekvens.