Inlägg från: Anonym (IEA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (IEA)

Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?

Sitter just nu och försöker få till anpassningar till min 12-åriga dotter i skolan. Hon har testats av psykolog på uppmaning av hennes förra skola och har väldigt hög IQ. Hoppat över en klass i skolan och ligger trots det 2-3 årskurser över sina klasskamrater i det mesta. Troligtvis kommer hon få börja läsa matte på en gymnasieskola nästa termin då hon hämtat in uppflyttet supersnabbt och tagit sig igenom matematik för åk 6 samt högstadiets matematik på mindre än ett läsår. Även NO ligger hon mycket långt fram i så troligt får hon läsa med högre klasser där också. Är med i en grupp mycket matematikbegåvade ungdomar som tränas av en professor i matematik vid ett av landets universitet och i den gruppen delvis gör uppgifter som ligger på universitetsnivå. Hon har även fotografiskt minne vilket gör att det hon läser i princip fastnar i minnet efter första genomläsningen. 

Konsekvensen av detta? 

Skolmässigt läser hon enstaka ämnen på åk 7 -nivå som är den klass hon är inskriven i, en del på åk 9-nivå och förmodligen snart ett par på gymnasienivå.  Känslomässiga, praktiska, logistiska och sociala problem kopplat till detta. 

Alltid känna sig utanför när det kommer till umgänge med jämnåriga. Har i princip inga intressen som är samma som de jämnårigas. Problematiskt socialt i skolan / andra sammanhang förutom i de grupper / föreningar hon är med i för andra ungdomar som fungerar som hon. För vuxen i sina intressen för att funka med jämnåriga och åldersmässigt för ung för att kunna vara med på det som de som gillar samma saker sysslar med. Känner sig fel i de flesta sammanhang. Försöker anpassa sig för att passa in men lyckas inte. Kommer högst troligt ha det så här  genom högstadiet och gymnasiet och först komma något sånär i fas när hon når universitetsnivå (förutsatt att hon väljer att plugga på den nivån).  Hennes oerhört höga inlärningstakt kommer troligtvis alltid göra att hon känner sig utanför och udda. Den är så snabb att hennes lärare tror att hon fuskar men har insett att så inte är fallet. 

Har siktet inställt på studier i matematik och fysik i Oxford och sedan forskning inom matematik, fysik och astronomi. Delvis för att hon älskar dessa ämnen och är mycket duktig på det. Delvis för att - som hon själv säger - många som sysslar med sådant är lika konstiga som jag så jag behöver kanske inte känna mig så märklig då"..... 

Hade hon kunnat så hade hon valt bort den höga intelligensen för att kunna få vara som andra.  

Ur mitt perspektiv som förälder som också ligger en bra bit över snittet intelligensmässigt: Hade jag kunnat hade jag önskat att hon slapp ha det som hon har det. Hon kommer att landa i ett sammanhang där hon känner sig hemma men fram till dess är det en väldigt svår balansgång. 

Svar på tråden Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?