Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?

Brist på stimulans i skolan.
    Brist på förståelse i skolan när mina barn haft samma "problem".

I arbetslivet har jag mötts av fientlighet då andra, med lägre IQ, antagligen känt sig hotade och gjort allt för att trycka dit mig och visa att jag är lika korkad som dem.

Privat: svårt att hitta en man som matchar, riktigt svårt. Jag vill ha intellektuell stimulans av min partner och det får jag inte av normalbegåvade.

• Anonym (.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-10-30 09:59:04 följande:
    IQ cirka 130-135 enligt tester. Inte extremt högt förstås. Men jag hävdar bestämt att det är mycket tuffare att vara lågbegåvad än högbegåvad.
    Jag hävdar med bestämdhet det motsatta.
    Dels för att skolans okunskap om högpresterande barn är i det närmaste total. Fortfarande anser man att högpresterande barn själva ska kunna hämta in kunskaper!
    Sanningen är att de behöver lika mycket hjälp och stöttning som lågpresterande.

Sanningen är också att högpresterande barn i större utsträckning misslyckas i skolan än normalpresterande. Detta för att skolan är så tråkig och erbjuder inget motstånd så att barnen ger upp. De ritar, hittar på jäkelskap eller gör allt annat än trist och tråkigt skolarbete. Resultatet är oftast under de normalpresterande.  Einstein klassades tex i det närmaste som infantil i skolan, dvs i klass med en utvecklingsstörd. Varför? För att han var så extremt uttråkad av skolan och lärarna inte kunde tolka och förstå hur högpresterande fungerar.

Tänk också på frasen "Ignorance is bliss".
  • Anonym (.)
    Anonym (Lina) skrev 2020-11-01 22:18:03 följande:
    Nu skrev jag inte normalbegåvad utan lågbegåvad. Barn (och vuxna) som faller inom normalspannet men ligger lågt.

Särbegåvning kan vara en belastning men också medföra en hel del positivt. Dessutom ses det som lite "fint" att vara högbegåvad vilket att vara lågbegåvad aldrig någonsin gör.

Du skriver högpresterande där du menar högbegåvad. Gör ditt inlägg lite rörigt. Högpresterande barn misslyckas inte i skolan.
    Jag förstår att du upplever det som rörigt men det är så att det handlar om så mycket mer än bara IQ, det är därför man använder begreppen högpresterande respektive lågpresterande istället för hög- och lågbegåvad.  En aspekt av det är att "lågbegåvad" är stigmatiserande och bara därför bör man använda begreppet "lågpresterande" istället.

Nu när du känner till det och läser inlägget igen blir det säkert inte lika rörigt.

Jag skrev precis att högpresterande barn väldigt ofta misslyckas i skolan, att det är en myt att de klarar av det just pga deras prestationsförmåga. Du bevisar att det är just en myt. Att du inte tar till dig informationen är något som ligger hos dig men oavsett det så speglar din övertygelse och tro inte verkligheten.
  • Anonym (.)
    Anonym (W) skrev 2020-11-02 08:09:10 följande:
    Du rör till det för dig när du använder ordet högpresterande för folk med hög IQ som misslyckas i skolan. De är inte högpresterande. Så kliv du ner från din höga häst innan du försöker trycka till (Lina). Erkänn bara att du missförstod vad hon skrev. Pinsamt!
    Jag missförstod inte men att du blir extremt provocerad av att inte ha mycket hög IQ är otroligt tydligt.
    Du vet att du kan träna upp ditt IQ i viss mån?
    Du gör det inte genom att vara elak och spydig i forum utan tvärtom.
  • Anonym (.)
    Anonym (W) skrev 2020-11-02 08:39:52 följande:
    Hahaha! Ja jäklar vad provocerad jag blir av att inte ha mycket hög IQ.
    Nä du om någon borde väl veta vad som händer med hjärnan om man är elak och spydig smile2.gif
    Ja, jag vet det, det är därför jag inte är det. Solig
  • Anonym (.)
    Anonym (W) skrev 2020-11-02 09:03:22 följande:
    Nä du försöker bara vara nedlåtande och dryg, det är skillnad faktiskt.
    Nej det är jag inte. Att du tolkar saklighet som nedlåtande är bara din tolkning för att du väljer att göra den tolkningen. För att du blir kränkt av att inte ha hög IQ.
    Du är liksom inte den enda som reagerar så, du är inte den enda man möter som blir kränkt av att inte ha hög IQ.
    Det endast du som kan ta ansvar för hur du tolkar skriven text. 
Svar på tråden Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?