Frufröken1 skrev 2020-10-21 15:19:16 följande:
Men hur fungerar det då, om jag är så pass sjuk att jag inte kan jobba, ska barnen + inhyrd personal från vikariepool ändå vistas i hemmet då? Och om man samarbetar med annan dagmamma så riskerar man ju att få många barn i perioder. Jag vill driva familjedaghem till stor del för att jag värnar om individanpassning och små barngrupper, ska en person helt plötsligt på egen hand ta hand om kanske 10-12 barn går ju det förlorat.
Jag läste någonstans att någon (för typ 10 år sedan, i Gävle tror jag) löst det så att föräldrarna vabbar när hon är sjuk. Vet du om det fungerar att göra så nu, i Stockholm?
Exakt är du sjuk och löser det med vikarie så vistas de i ditt hem eller den lokal du har godkänd för ändamålet. Och ja om du samarbetar med annan dagmamma blir det i perioder många barn. Många dagmammor samarbetar kanske 4-5 stycken för att lösa säkerheten. Och att lösa det genom att föräldrar vabbar är inte tillåtet även fast det kan vara så det fungerar i praktiken. Tänk att du är ditt eget företag och att du är skyldig att lösa allt som uppstår på vägen. Föräldrarna har rätt till omsorg oavsett hur du mår.