• Frufröken1

Hjälp att starta familjedaghem. Är du dagmamma?

Hej!

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att starta ett familjedaghem? Jag är sugen på att själv bli dagmamma men har många frågor och funderingar så jag skulle gärna komma i kontakt med någon som vet hur det fungerar.

Till att börja med,

Hur har ni löst det med vikarieberedskap?

• Svar på tråden Hjälp att starta familjedaghem. Är du dagmamma?
  • snöblask

Vikarie kan du lösa antingen genom samarbete med annan dagmamma i närområdet eller helt enkelt använda dig av en vikariepool typ lärarförmedlarna eller dylikt. Då kommer någon hem till dig och verksamheten är i ditt hem eller lokal vad du nu tänkt.

• Frufröken1
    snöblask skrev 2020-10-21 11:45:11 följande:

Vikarie kan du lösa antingen genom samarbete med annan dagmamma i närområdet eller helt enkelt använda dig av en vikariepool typ lärarförmedlarna eller dylikt. Då kommer någon hem till dig och verksamheten är i ditt hem eller lokal vad du nu tänkt.

Men hur fungerar det då, om jag är så pass sjuk att jag inte kan jobba, ska barnen + inhyrd personal från vikariepool ändå vistas i hemmet då? Och om man samarbetar med annan dagmamma så riskerar man ju att få många barn i perioder. Jag vill driva familjedaghem till stor del för att jag värnar om individanpassning och små barngrupper, ska en person helt plötsligt på egen hand ta hand om kanske 10-12 barn går ju det förlorat.

Jag läste någonstans att någon (för typ 10 år sedan, i Gävle tror jag) löst det så att föräldrarna vabbar när hon är sjuk. Vet du om det fungerar att göra så nu, i Stockholm?
  • BuoBä

Föräldrar får vabba om dagbarnvårdaren är sjuk, men _jag_ skulle i alla fall inte vilja ha mitt barn hos en dagmamma som inte har någon form av backup. Ponera att du bryter benet och blir sjukskriven i 6 veckor...

• Jag är bara jag
    Frufröken1 skrev 2020-10-21 11:00:42 följande:
    Tack för länk. Är du själv dagmamma?
    Nej, jag googlade. Vissa kommuner har inte dagmammor längre så kolla hur det är hos dig.
  • Tinala

Jag är inte dagmamma men har haft mina båda barn hos en. De var då två dagmammor på orten som samarbetade. Om den ena var sjuk var förvisso alla barnen hos den andra dagmamman, men då fick denna även hjälp i form av att hon fick till sig en vikarie från en förskola eller liknande så att de ändå var två pedagoger på alla barnen. Detta var kommunalt men det borde väl kunna fungera liknande om det bedrivs privat?

• snöblask
    Frufröken1 skrev 2020-10-21 15:19:16 följande:

Men hur fungerar det då, om jag är så pass sjuk att jag inte kan jobba, ska barnen + inhyrd personal från vikariepool ändå vistas i hemmet då? Och om man samarbetar med annan dagmamma så riskerar man ju att få många barn i perioder. Jag vill driva familjedaghem till stor del för att jag värnar om individanpassning och små barngrupper, ska en person helt plötsligt på egen hand ta hand om kanske 10-12 barn går ju det förlorat.

Jag läste någonstans att någon (för typ 10 år sedan, i Gävle tror jag) löst det så att föräldrarna vabbar när hon är sjuk. Vet du om det fungerar att göra så nu, i Stockholm?

Exakt är du sjuk och löser det med vikarie så vistas de i ditt hem eller den lokal du har godkänd för ändamålet. Och ja om du samarbetar med annan dagmamma blir det i perioder många barn. Många dagmammor samarbetar kanske 4-5 stycken för att lösa säkerheten. Och att lösa det genom att föräldrar vabbar är inte tillåtet även fast det kan vara så det fungerar i praktiken. Tänk att du är ditt eget företag och att du är skyldig att lösa allt som uppstår på vägen. Föräldrarna har rätt till omsorg oavsett hur du mår.
  • Frufröken1
    Tinala skrev 2020-10-21 20:50:43 följande:

Jag är inte dagmamma men har haft mina båda barn hos en. De var då två dagmammor på orten som samarbetade. Om den ena var sjuk var förvisso alla barnen hos den andra dagmamman, men då fick denna även hjälp i form av att hon fick till sig en vikarie från en förskola eller liknande så att de ändå var två pedagoger på alla barnen. Detta var kommunalt men det borde väl kunna fungera liknande om det bedrivs privat?

Det låter ju som en ganska smart lösning, får kolla upp det.

Vet du om dagmamman ni hade hade samma lösning för vikarie om hon skulle bli sjukskriven en längre tid?
  • Frufröken1
    BuoBä skrev 2020-10-21 16:07:54 följande:

Föräldrar får vabba om dagbarnvårdaren är sjuk, men _jag_ skulle i alla fall inte vilja ha mitt barn hos en dagmamma som inte har någon form av backup. Ponera att du bryter benet och blir sjukskriven i 6 veckor...

Nej det är klart, föräldrarna måste ju ha trygghet att veta att de har barnomsorg även om jag skulle bli sjukskriven.

Just för om man skulle bli sjukskriven en längre period så vill jag hitta en annan lösning än samarbete med annan dagbarnvårdare i området, för visst att man kanske kan ha många barn i någon dag men om det rör sig om flera veckor eller månader tycker jag att det verkar vara en ohållbar lösning.
  • Frufröken1
    snöblask skrev 2020-10-21 21:35:55 följande:

Exakt är du sjuk och löser det med vikarie så vistas de i ditt hem eller den lokal du har godkänd för ändamålet. Och ja om du samarbetar med annan dagmamma blir det i perioder många barn. Många dagmammor samarbetar kanske 4-5 stycken för att lösa säkerheten. Och att lösa det genom att föräldrar vabbar är inte tillåtet även fast det kan vara så det fungerar i praktiken. Tänk att du är ditt eget företag och att du är skyldig att lösa allt som uppstår på vägen. Föräldrarna har rätt till omsorg oavsett hur du mår.

Nej precis jag förstår att vabbande föräldrar inte är en hållbar lösning. Att samarbeta flera dagmammor låter ju ganska smart men då krävs ju att det finns många dagmammor i området och ju fler dagmammor man är som samarbetar ju oftare lär man ju ha extrabarn. Hmmm, det här med vikarieberedskap känns som en svår nöt att knäcka.
  • Frufröken1

Och det här kanske är en dum fråga men hur ska man räkna ut vad för avgift man ska ta för varje barn. Jag trodde det var reglerat och att priset för föräldern alltid var detsamma men så verkar det inte vara.

Någon med erfarenhet som kan ge tips om hur jag kan lägga upp en budget?

• snöblask
    Frufröken1 skrev 2020-10-22 19:59:37 följande:

Och det här kanske är en dum fråga men hur ska man räkna ut vad för avgift man ska ta för varje barn. Jag trodde det var reglerat och att priset för föräldern alltid var detsamma men så verkar det inte vara.

Någon med erfarenhet som kan ge tips om hur jag kan lägga upp en budget?

Kommunen är den som betalar ersättning till dig i form av barnpeng/barncheck. Detta brukar du kunna hitta på kommunens hemsida annars får du mejla o fråga. Avgiften för barnomsorg som föräldrarna betalar går efter maxtaxa. Ibland fakturerar kommunen och ibland gör man det själv. Erbjuder din kommun att fakturera så ta den möjligheten. Angående vikarier så har ibland dagmammor anställda. Ganska vanligt att de anställer lönebidragare (kommer inte på namnet) där arbetsförmedlingen står för en stor del av lönekostnaden.
  • Frufröken1
    snöblask skrev 2020-10-22 20:40:18 följande:

Kommunen är den som betalar ersättning till dig i form av barnpeng/barncheck. Detta brukar du kunna hitta på kommunens hemsida annars får du mejla o fråga. Avgiften för barnomsorg som föräldrarna betalar går efter maxtaxa. Ibland fakturerar kommunen och ibland gör man det själv. Erbjuder din kommun att fakturera så ta den möjligheten. Angående vikarier så har ibland dagmammor anställda. Ganska vanligt att de anställer lönebidragare (kommer inte på namnet) där arbetsförmedlingen står för en stor del av lönekostnaden.

Ja barnpengen man får från kommunen har jag koll på men på ansökan man ska skicka in för godkännande av att driva familjedaghem ska man svara på "beskriv vilka avgifter som sökanden som huvudman kommer att ta ut av vårdnadshavare. I beskrivningen ska framgå avgiften storlek samt hur den har beräknats.". Hur det fungerar med faktureringen måste jag kolla upp, tack för tips.

Du verkar veta en del om att driva familjedaghem, har du själv gjort det?
  • Törstiga tuppen

När vi hade våra barn hos dagmamma var det 5 dagmammor som samarbetade. De hade även en gemensam lokal där barnen träffades och lekte. På så vis kände barnen alla dagmammor och vid semestrar och sjukdom delades extrabarnen upp mellan dagmammorna. Ingen behövde ta fler än 2 extrabarn på det viset.Eftersom alla kände varandra blev det tryggt vid lämningarna tillskillnad mot att lämna hos en vikarie. 

• snöblask
    Frufröken1 skrev 2020-10-24 15:07:51 följande:

Ja barnpengen man får från kommunen har jag koll på men på ansökan man ska skicka in för godkännande av att driva familjedaghem ska man svara på "beskriv vilka avgifter som sökanden som huvudman kommer att ta ut av vårdnadshavare. I beskrivningen ska framgå avgiften storlek samt hur den har beräknats.". Hur det fungerar med faktureringen måste jag kolla upp, tack för tips.

Du verkar veta en del om att driva familjedaghem, har du själv gjort det?

googla på beräkna maxtaxa så ser du det som ska beräknas. Kommunen är även intresserad av att veta om du tänker ta ut andra avgifter (vilket du inte kan om det är maxtaxa som gäller, vilket alla kommuner har)
Svar på tråden Hjälp att starta familjedaghem. Är du dagmamma?