Flytta med barn vid separation
Jag vet ett "fall" där föräldrarna har delat vårdnad men barnet bor hos mamman på heltid. Pappan har flyttat från hemkommunen men bor bara 45min bort men vad jag tror så jobbar han borta på annan ort några veckor och sen hemma och är ledig några veckor. Umgänget sker på pappans initiativ och ligger på runt 1gång i månaden och varierar från 45min till 2 timmar. Det är pappan som styr det. Mamman har kämpat för ökat umgänge för barnet skull men har nu gett upp. Barnet är bara 4år. Såhär har det nu varit i strax ett år.
Det känns ju inte direkt som att pappan i det här fallet känner barnet längre. Här skulle jag säga att ensam vårdnad för mamman kanske vore bättre och pappan fortsätter med umgänge bara.
Mamman här vill gärna flytta då det är bättre arbetsmöjligheter en bit bort. Det handlar om typ 1 timme från där hon bor nu. Det blir då närmare 2 timmar från pappan. Han vägrar. Det är för långt. Kommer störa umgänge osv. Då är det alltid hon som skjutsar och hämtar barnet för umgänge och tänker sig att det ska fortsätta så. De har familj och vänner dit hon vill flytta och barnet är väl bekant med området och även huset de vill flytta till då det tillhör släkten.
Hade det inte varit för att det är förenat med ett brott att flytta med barnet utan pappans medgivande hade jag peppat henne att flytta. Nu står jag handfallen och vet inte riktigt vad jag kan ge för tips och råd.
Är det för långt att flytta egentligen? Kanske? Så svårt sånt här. Och så tråkigt när en förälder som inte är mer engagerad än max 2 timmar i månaden ska sitta på taktpinnen och ha kontrollen.