Anonym (Undrar) skrev 2020-10-14 22:18:26 följande:
Blev visst att jag svarar dig men får så vara, du har så rätt i det du skriver och tankarna började direkt spinna vidare och dra allt till sin spets i min trötthet.
Nu drar jag detta som sagt till extrema hypotetiska scenarion med en stor portion humor, lite roligt ändå att fundera kring då jag tycker det är så löjligt rent ut sagt att å ena sidan säga sig se till barnen och deras rätt till båda föräldrarna men samtidigt enbart begränsa och ställa krav på en förälder.
För OM boendeföräldern flyttat långt bort med barnen räknas det som förhindrande av umgänge. Vad har då konsekvenserna kunnat vara?
I och med att barnkonventionen blev lag borde det väga ännu tyngre än innan gällande barnens rätt till båda föräldrarna. Inte sant?
Om då ena vårdnadshavaren som inte är boendeförälder flyttar iväg till ett sådant avstånd att umgänge är omöjligt. Räknas inte det med som förhindrande av umgänge? Om man nu ska se till barnets rätt till föräldrarna och inte den vuxnes rätt att flytta?
Skulle det kunna vara grund till att förlora vårdnaden?
Finns det andra möjliga konsekvenser?
Om det däremot är en förälder som INTE har vårdnad och flyttar iväg så pass långt att umgänge inte längre är möjligt är det då lika illa? Kan det bli konsekvenser? Om inte, varför? Barnet har lika rätt till föräldrarna oavsett om dom har vårdnad eller ej.
Finns det en oro eller risk att reglerna framöver i praktiken skulle kunna urarta och ge barnen större makt juridiskt än föräldrarna? Och hur stora skillnader i beslut kan den mänskliga faktorn orsaka?
Godnatt
Du har en poäng i det där. Framförallt det där med om föräldern som inte har vårdnaden flyttar så pass att umgänge inte är möjligt. Det är ju barnet som drabbas.
Det kan ju även vara en förälder med vårdnaden men ej är boendeförälder som flyttar så pass långt. För delad vårdnad kan en ju ha trots lite umgänge eller t.o.m obefintligt umgänge..
Men hur långt är för långt? Vad är det magiska miltalet då umgänge blir omöjligt om det nu handlar om umgänge enbart vissa helger? För rent krasst går det ju att lösa pendlingen med diverse transportmedel, men det kanske är orimligt om resan tar +8h te.x. men 2h? Är det för långt bort?
Jag tycker det är intressant att spekulera i sånt här.