Inlägg från: Anonvm |Visa alla inlägg
  • Anonvm

Flytta med barn vid separation

När det rör sig om att ena föräldern bara har "varannan helg" så är det i princip fritt fram för den föräldern barnen bor att flytta.

Men om barnen bor växelvist så behöver ju de båda hemmen ligga på relativt nära avstånd för att barnens vardag skall fungera.
    Om ena föräldern i ett sånt läge får för sig att flytta långt bort så innebär det ju i praktiken att det växelvisa boendet kommer upphöra och barnen behöver bo hos bara ena föräldern, detta är det som utlöser problemen.

• Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:21:36 följande:
    Nu är det någonstans mittemellan. Som boförälder kan du flytta i närområdet, i praktiken inom kommunen utan tillstånd. Ska du flytta längre måste du alltid ha den andre förälderns tillstånd.
    Å vad jag önskar att jag levde i din värld....

På papper fungerar det som du beskriver det, hur stor praktisk erfarenhet har du av verkliga fall?
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:34:29 följande:
    Ganska många faktiskt. Bara i min umgängeskrets så rör det sig kanske om 10-20 stycken.
    När du inte ens vet om det är 10 eller 20st i din bekantskapskrets som haft något med detta fenomen att göra så blir jag av naturen lite ifrågasättande...

Om jag frågar så här då, hur många i din bekantskapskrets har faktiskt drivit igenom en flytt med barnen mot den andra förälderns vilja?
  • Anonvm
    Lilla Luna skrev 2020-10-14 22:05:42 följande:
    Boendeföräldern kan väl inte flytta hur den vill med barnet? Inom kommunen kanske men inte utanför eller?
    Det skiljer lite beroende på hur vårdnaden om barnet är. Om boendeföräldern har ensam vårdnad så har umgängesföräldern precis noll att säga till om, det enda den flytten innebär är att det blir längre och dyrare att åka o hämta barnen varannan helg, det skiter precis allt o alla i, förutom den som drabbas av det.

Har föräldrarna gemensam vårdnad så måste umgängesföräldern samtycka till flytt för att skatteverket skall ändra barnens folkbokföring. Men om denne inte gör det så startar skatteverket bara en "utredning" om vart barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och folkbokför barnet där. Sen går boendeföräldern och utnyttjar detta när det senare stäms om ensam vårdnad....

Kort o gott, har du en gång accepterat att vara en 2a handsförälder som bara träffar dina barn ibland o leker lite på helgen.... Då sitter du i baksätet resten av föräldraskapet.
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 22:32:30 följande:
    Du måste skilja på sakerna.
    I det ena fallet handlar det om att en förälder frivilligt avsäger sig praktiken iom att denne flyttar långt.

I det andra fallet tar den ena föräldern beslutet från den andre föräldern.

Lagen säger alltså inget om det du gör av fri vilja men däremot det du tvingar andra till genom dina beslut.
    Precis detta!

Något som dock förbryllar mig är hur det kommer sig att det inte finns några som helst verktyg eller regler i samhället som ställer krav på båda föräldrarna att ta sin del av det praktiska ansvaret för barnet.
    Det är så enkelt för vissa att bara vända ryggen o gå, det enda den andra kan göra då är att kontakta FK o få 1573:-/mån... Jag fattar inte...

Självklart skall samhället uppmuntra båda föräldrarna att ta sin del av allt ansvar kring barnet. OM ena då vägrar ta sin del, då skall det väl inte vara nått snack om att behålla någon vårdnad?
Svar på tråden Flytta med barn vid separation