• Soleroi08

LAS regler

Jag är anställd på ett lager och två kollegor som är anställda efter mig. Det är endast vi tre på min avdelning.

Nu är vi muntligt informerade om nerskärning.

Kan jag bli av med min tjänst på grund av att en av dem har några utvecklande kurser och den andra arbetar med arbetsmiljöfrågor på företaget.

Dvs kan arbetsgivaren förbigå LAS?

• Svar på tråden LAS regler
  • Kjell2

Arbetsgivaren kan strunta i LAS, speciellt om det blir ok från facket.

Sen finns det regler i las som gör att även de med längre anställningstid kan sägas upp.

Prata med ditt fack

• LadyJane

Omorganisation är ett vanligt sätt för AG att komma runt LAS.

Du kan bli uppsagd om AG anser att de andra har den kompetens som behövs trots att du har längre anställningstid.

• S23

Nej ag kan inte strunta i LAS.

Hur stort är företaget? Om färre än tio personer, borträknat familjemedlemmar till företagaren är anställda kan undantag från LAS göras. Ag har då rätt att undanta tre personer från turordningen. Men dessa personer skall vara av betydande vikt för verksamhetens fortsatta drift. Några små kurser kan inte räknas som det.

Gällande arbetsmiljöfrågor. Är denna person en facklig förtroendeman? Om så är fallet kan det om det anses vara av vikt för fackets framtida arbete vara giltigt att undanta denna person från turordningen.

Gällande LAS så gäller först in sist ut, under förutsättningen att omplacering kan ske utan problem.

Alltså om de ska skära ner på folk på ett företag med 600 anställda skall den med längst anställningstid erbjudas en helt annan tjänst om dennes tjänst försvinner, förutsatt att hen har kompetens för den nya tjänsten och ipplärningstien är rimli (typ några månader).

Låter inte i ditt fall som att ag skall kunna förbise turordning

• S23

Med andra ord. Det är alla arbeten inom samma kollektivavtal på hela arbetsplatsen som din arbetstid skall prövas mot. Inte bara de tre på din avdelning.

• Soleroi08
    S23 skrev 2020-10-14 12:39:55 följande:

Nej ag kan inte strunta i LAS.

Hur stort är företaget? Om färre än tio personer, borträknat familjemedlemmar till företagaren är anställda kan undantag från LAS göras. Ag har då rätt att undanta tre personer från turordningen. Men dessa personer skall vara av betydande vikt för verksamhetens fortsatta drift. Några små kurser kan inte räknas som det.

Gällande arbetsmiljöfrågor. Är denna person en facklig förtroendeman? Om så är fallet kan det om det anses vara av vikt för fackets framtida arbete vara giltigt att undanta denna person från turordningen.

Gällande LAS så gäller först in sist ut, under förutsättningen att omplacering kan ske utan problem.

Alltså om de ska skära ner på folk på ett företag med 600 anställda skall den med längst anställningstid erbjudas en helt annan tjänst om dennes tjänst försvinner, förutsatt att hen har kompetens för den nya tjänsten och ipplärningstien är rimli (typ några månader).

Låter inte i ditt fall som att ag skall kunna förbise turordning

Företaget har runt 300 anställda.

Han som arbetar med arbetsmiljön är inte fackansluten, inte heller den andra. Men det är jag.
  • S23
    Soleroi08 skrev 2020-10-14 14:00:08 följande:

Han som arbetar med arbetsmiljön är inte fackansluten, inte heller den andra. Men det är jag.

Den fackliga tillhörigheten har enbart relevans för om denne person kunde undantas från lagen. Jag uppfattar det som att den person som gått kurser utför exakt samma uppgifter som du? Isf kan de verkligen inte hoppa över denna person.

Arbetsgivaren måste också informera ditt fack om varslet. Men det antar jag att de redan gjort?
  • S23

LAS regler kan inte förhandlas bort. Det enda som kan göra att du inte får vara kvar är om de andra två uppfyller de undantag för turordning som finns i LAS. Vilket dessa två inte verkar göra

• S23

Och med så många anställda som 300 är det troligt att det finns fler som är senare in än du. För det är som sagt alla befattningar inom ditt gällande kollektivavtal detta skall prövas mot

• Fillibom

Arbetsgivaren kan alltid kringgå LAS om den verkligen vill. Oftast brukar det lösas genom "omorganisation" och att tjänster "försvinner" eller får så pass förändrat arbetsinnehåll att de inte passar den personen som arbetsgivaren "vill bli av med"".

I ditt fall kan arbetsgivaren helt enkelt göra en omorganisation, slå ihop en avdelning med någon annan och vips konstruera vilka tjänstebeskrivningar den vill, ex kan personen med arbetsmiljöarbete få en "skräddarsydd" tjänster där det står att man skall ha kompetens inom arbetsmiljö och ledarskap osv.

Det är tyvärr dagens verklighet, LAS innebär tror jag mest trygghet på väldigt väldigt stora arbetsplatser där många anställda arbetar med precis samma arbetsuppgifter, som ex montör vid en stor industri.

• S23
    Fillibom skrev 2020-10-14 14:16:16 följande:

Arbetsgivaren kan alltid kringgå LAS om den verkligen vill. Oftast brukar det lösas genom "omorganisation" och att tjänster "försvinner" eller får så pass förändrat arbetsinnehåll att de inte passar den personen som arbetsgivaren "vill bli av med"".

I ditt fall kan arbetsgivaren helt enkelt göra en omorganisation, slå ihop en avdelning med någon annan och vips konstruera vilka tjänstebeskrivningar den vill, ex kan personen med arbetsmiljöarbete få en "skräddarsydd" tjänster där det står att man skall ha kompetens inom arbetsmiljö och ledarskap osv.

Det är tyvärr dagens verklighet, LAS innebär tror jag mest trygghet på väldigt väldigt stora arbetsplatser där många anställda arbetar med precis samma arbetsuppgifter, som ex montör vid en stor industri.

Att ändra arbetsinnehållet på det sättet du beskriver, för att bli av med någon, är inte heller lagligt
  • Kjell2
    Soleroi08 skrev 2020-10-14 14:00:08 följande:

Vem eller vilka som får gå beror mycket på saker som hur många kommer få sluta, hur går det att omfördela arbetsuppgifter, fackliga förhandlingar mm. Ibland kan en sån sak som olika juridiska bolag ställa till det.

Tänk på att du riskerar inte bara att sorteras mot dina tre närmsta kollegor utan även andra på företaget.

Det kan bli så att ni alla tre får sluta och att ni ersätts med andra från företaget med längre anställningstid än ni har. Även så att någon av dina närmsta kollegor kan ta ett jobb på en annan avdelning, vilket du inte kan, och sen ryker du.

Ta ett snack med facket för att få koll på läget.

Svar på tråden LAS regler