Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?

Jag skulle väl egentligen inte vilja veta men jag skulle vilja att någon berättade för mig om de visste. Vill inte gå runt och tro att allt är bra när andra vet annat... Lite dubbelmoral dock då jag vet att min kompis man har ett förhållande till, jag har vetat om det länge utan att säga något.

• Anonym (...)
    Xenia skrev 2020-10-15 00:13:07 följande:

Tror du att hon vill leva i lycklig okunnighet? 

Eller tror du att hon skulle anse att du svikit henne om hon skulle få veta både att hennes man är otrogen och att du visste om det?

Jag tror nog ändå hon skulle vilja veta samtidigt som hon såklart vill leva lycklig och inte ens ana att det skulle kunna vara så! Men jag har helt klart svikit henne!
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-15 10:17:37 följande:

Och ju längre du väntar med att berätta ju mer sviken kommer hon att känna sig.

Vill du att hon ska leva lycklig så ge henne då den chansen att få träffa någon som kan göra henne lycklig och som älskar och respekterar henne.

Jag fick den chansen och jag är tacksam gentemot de som berättade.

Dock inte mot de som visste men valde att inte berätta.

Det kändes som ett dubbelt svek.

Det är liksom för sent nu, det har pågått i nästan tre år!
  • Anonym (...)
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-15 11:39:15 följande:

Det är aldrig försent att göra rätt !

Sant! Men i det här fallet är det för sent att berätta...
  • Anonym (...)
    Anonym (Absolut JA) skrev 2020-10-15 12:52:19 följande:

Vilken dålig ursäkt. Antar att du tycker det är helt ok om din partner går bakom din rygg eftersom det tydligen är det när det handlar om din väninna för annars hade du ju för tusan berättat.

Jag har ingen partner för tillfället men nej, det tycker jag inte!
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-16 08:31:09 följande:

Varför är det försent?

För att det gått så långt till att de har ett förhållande utan att jag sagt något!
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-17 11:39:46 följande:

Men du behöver ju inte säga hur länge du har vetat om det. Eller hur.

Du kan ju säga att du precis fått veta det. En liten vit lögn.

Nja, det funkar inte...
    molly50 skrev 2020-10-17 11:41:34 följande:

Eller vill du att din vän ska leva med ett sådant svin?

Nä, klart jag inte vill!
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-17 13:53:23 följande:

Varför skulle det inte funka? Då behöver hon ju inte å veta att du har vetat om det.

Det kan ju koma fram från annat håll också. Och om hon då får reda på att du vetat det hela tiden utan att säga något så lär hon känna sig rejält sviken av dig med.

Ändå så väljer du att inte berätta?

Jag kanske är ego?!! Tänker att det skulle sätta mig i skiten (har hänt innan)...
  • Anonym (...)
    Xenia skrev 2020-10-17 14:01:43 följande:

Hon har alltså redan förlorat tre år! Tre år då hon kunnat lämna den otrogne och hittat någon bättre.

Det här är ju verkligen illa, värre än om han gjort ett snedsteg på firmafesten/konferensen. Han har troligen känslor för den andra kvinnan. Så många lögner han serverat sin sambo.

Nu vet jag ju inte vilken situation de har i övrigt. Har de små barn? Planerar de barn? Jag tänker mig att det kan vara svårt att bryta upp när man har små barn. Planerar de barn senare så borde hon få möjlighet att få barn med någon bättre. Är hon 40+ kanske urvalet av lämpliga män minskar, hon borde få veta så snart som möjligt.

Har ni öht pratat om otrohet, om det är en dealbreaker eller inte? Du skulle ju kunna berätta att du läst om vad folk tycker om otrohet, att somliga tycker att det inte är en så stor grej och inte vill veta och att andra absolut vill veta. (Fast frågar hon var du läst detta hänvisa inte till denna tråd, finns ju flera andra.) Då skulle du också kunna komma in på att en del inte vill berätta för att den bedragna blir ledsen. Eller för att de är rädda att den bedragna ska bli arg på budbäraren. 

I bästa fall får du under diskussionen mod att berätta sanningen.

Jag tror väl kanske att de i och med detta är i slutet av en långvarigt äktenskap. Men det vet ju inte hon... Barnen deras är äldre.
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-17 15:52:25 följande:

Jag vet inte hur bra du känner din väns partner.

Men känner du även honom så skulle du ju kunna berätta för honom att du vet vad han håller på med,och ge honom chansen att berätta själv.

Gör han inte det så kan du berätta. För din väns skull.

Hon förtjänar väl bättre än att slösa bort flera år av sin tid på någon som samtidigt har någon annan.

Vågar inte ta det med honom men funderar på att skicka ett anonymt sms till henne...
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-18 10:07:10 följande:

Fast det är ju inte du som gör fel som berättar. Det är hennes man som gör fel som har ett förhållande med en annan kvinna bakom din väns rygg. Och det i flera år.

Skulle du inte själv vilja att din vän berättade en sådan sak för dig?

Jag har berättat för en annan kompis en gång och se då var jag den elaka som bara ville förstöra. Jag fick henne, hennes man och våra gemensamma vänner emot mig... Har hittat andra vänner idag och vet inte om någon annans lycka är värd min.
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-18 10:09:22 följande:

Varför inte? Det är ju,som sagt,inte du som gör fel utan han.

Och det är väl dags att han får ta konsekvenserna av sina handlingar nu. Tycker du inte?

Och varför skicka ett anonymt sms när du kan berätta det för henne direkt och säga att du inte fått veta det förrän nu?

Det känns,ärligt talat,lite fegt.

Är nog lite feg när det kommer till att helt vända upp och ner på folks liv!
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-18 11:39:29 följande:

Fast det säger ju mer om dem än om dig.

Jag har varit i din väninnas situation och fick det ebrättat för mig av ett par vänner.

Jag blev inte arg på dem för att de berättade. Snarare tvärtom. Jag blev tacksam.

Jag fick också veta att några andra vänner vetat om det utan att berätta.

De blev jag desto mer besviken på.

Det kändes som ett dubbelt svek att dels bli bedragen och dels att få veta att andra vetat om det utan att berätta.

De flesta vill trots alt veta.

Så försök att inte basera ditt beslut på dina fd vänners agerande.

Jag förstår dig absolut men det är ändå svårt att förbise det som redan hänt. Man lär av sina erfarenheter och jag orkar inte byta umgänge igen, eller, jag vill inte. Däremot anser jag att hon bör få veta så på något sätt ska jag uppmärksamma henne på det...
  • Anonym (...)
    molly50 skrev 2020-10-18 11:39:58 följande:

Men det är ju inte du som gör det. Det är din väns man.

Jo, jag vet! Men ibland skjuter folk budbäraren...
  • Anonym (...)
    Anonym (Elin) skrev 2020-10-18 13:14:16 följande:

Ja det tycker jag absolut du ska! Då får hon upp ögonen för det och blir uppmärksam. Skriv dock så utförlig du kan i smset/brevethur du sett honom vara otrogen och med vem, när osv, större chans att hon tror på det då. Skriv även att du berättar för att hon förtjänar att veta och förtjänar bättre osv (så hon inte får för sig att smset är ondsint och bara vill förstöra) Om hon inte tror på det först så lär hon i alla fall vara mer uppmärksam på sin partner framöver.

Tack för bra tips!
  • Anonym (...)
    Anonym (Elin) skrev 2020-10-21 22:11:04 följande:

Hur har det gått? 

Inte alls...
Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?