• Klubbisen

Kan man tappa känslor under 2 veckor?

Hej! Nu är det så att jag och min dåvarande kille var tillsammans under 2 år. Vi båda var väldigt kära i varandra och speciellt under det senaste halvåret. Problemet var att han skulle flytta pga universitetsstudier, så vi skulle ha 17 h med tåg till varandra. Han har alltid varit en väldigt logisk och saklig person mer än en känslomänniska och efter många om och men gjorde han först slut med mig men han var väldigt ärlig om hur mycket han älskade mig och så vidare men trodde inte det skulle fungera. Två veckor innan han skulle åka bestämde vi oss dock för att försöka då vi båda saknade varandra och ville få det att funka. I början av långdistansen kändes det jättebra och han ringde mig mest hela tiden för att prata om allt möjligt. Jag åkte upp direkt när skolan började och då pratade han mycket om att han ville att jag skulle flytta dit till honom och han grät när jag skulle åka. Men sedan blev jag osäker på förhållandet cirka 1 månad in då det kändes som att han hade så mycket att göra och inte riktigt gav mig den uppmärksamheten jag behövde. Jag frågade då om han tyckte det var värt det med långdistans, och tydligen hade han tolkat det som att jag ville göra slut men inte vågade. Efter det pratet träffades vi tre dagar senare och var en helg tillsammans, men vi umgicks inte mycket själva utan med hans familj och kompisar så vi fick inte mycket tid till att prata.

Under helgen sa han att han älskade mig flera gånger och förutom att vi inte hade mycket tid för varandra.

Efter den helgen ringer han 3 dagar senare och säger att han har tappat alla känslor för mig, han är inte längre kär i mig och älskar mig inte längre. Enligt honom är det för att han tappade känslor då vi pratade och han trodde att jag ville göra slut. Han har alltså tappat alla känslor som vi byggt upp under två år på en vecka. Jag förstår inte hur det är möjligt och har gråtit hur mycket som helst. Han berättade också att han aldrig hade varit så kär i mig som förra gången vi sågs, men att ?bråket? vi hade gjorde att han tappade alla känslor.

Jag förstår inte hur det är möjligt? Hur kan man tappa allt man bygger upp efter att ha varit jättekär, och tappa det på en vecka?

Har någon av er varit med om något liknande? Det gör väldigt ont och det jag funderar på är ifall han kanske stänger inne sina känslor. Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan man tappa känslor under 2 veckor?
  • momjanet
    Klubbisen skrev 2020-10-14 23:00:19 följande:
    Fattar, men nu var det ett gräl som knappt var ett gräl utan mer en diskussion. Vi har bråkat om värre saker innan. Om ett sådant litet bråk gör att man tappar alla känslor skulle det inte finnas några lyckliga par.
    Riktar du dig till mig?

Det jag tänker på var definitivt inget våldsamt gräl, inga slag, inga fula knep. Det var vad som sades som var det viktiga. Inte intensiteten.
  • KittyK80

Att bestämma sig för att göra slut med någon är oftast en process. Även om han sagt att han älskar dig, så har han säkert varit väldigt tveksam inuti (medvetet eller omedvetet) och försökt intala sig själv att han älskar dig, tills det tippade över. Tror inte att du ska haka upp dig så mycket på ord, även om det är lättare sagt att än gjort. Han vill inte längre. Jättetrist, men tack och lov så går det över.

• Klubbisen
    KittyK80 skrev 2020-10-14 22:58:59 följande:

Exakt så tror jag också att det är.

Men han säger ju själv att det inte fanns tvivel på hans känslor innan, utan att han tappat alla på 1 vecka? Enligt honom har han aldrig varit så kär i mig som när jag hälsade på honom bara en månad tidigare. Isåfall är det ju långdistansen han tvekar på och inte sina känslor.
  • Klubbisen
    momjanet skrev 2020-10-14 23:02:05 följande:

Riktar du dig till mig?

Det jag tänker på var definitivt inget våldsamt gräl, inga slag, inga fula knep. Det var vad som sades som var det viktiga. Inte intensiteten.

Precis, men det som sades kan helt klart inte ha varit något som gjorde att jag ändrades som person eller som något som skulle ha varit oacceptabelt.
  • KittyK80
    Klubbisen skrev 2020-10-14 23:03:07 följande:
    Men han säger ju själv att det inte fanns tvivel på hans känslor innan, utan att han tappat alla på 1 vecka? Enligt honom har han aldrig varit så kär i mig som när jag hälsade på honom bara en månad tidigare. Isåfall är det ju långdistansen han tvekar på och inte sina känslor.
    Tror inte att man är helt ärlig när man gör slut. Men spelar det någon roll egentligen? Det ändrar ju ingenting.
  • Klubbisen
    KittyK80 skrev 2020-10-14 23:02:19 följande:

Att bestämma sig för att göra slut med någon är oftast en process. Även om han sagt att han älskar dig, så har han säkert varit väldigt tveksam inuti (medvetet eller omedvetet) och försökt intala sig själv att han älskar dig, tills det tippade över. Tror inte att du ska haka upp dig så mycket på ord, även om det är lättare sagt att än gjort. Han vill inte längre. Jättetrist, men tack och lov så går det över.

Kan jag bara fråga dig, när tror du då att han tappat sin känslor? På grund av långdistansen? Eller har han aldrig känt något för mig menar du? För han har verkligen varit otroligt kär i mig. Vi har varit tillsammans i två år. Sådant försvinner inte på en vecka. Man kommer till tuffa stunder då känslorna svalnar mer eller mindre, men får mig låter det otroligt konstigt att man bara tappar alla sina känslor sådär. Man kan vara bra på att låtsas, men inte så bra.
  • KittyK80
    Klubbisen skrev 2020-10-14 23:14:19 följande:
    Kan jag bara fråga dig, när tror du då att han tappat sin känslor? På grund av långdistansen? Eller har han aldrig känt något för mig menar du? För han har verkligen varit otroligt kär i mig. Vi har varit tillsammans i två år. Sådant försvinner inte på en vecka. Man kommer till tuffa stunder då känslorna svalnar mer eller mindre, men får mig låter det otroligt konstigt att man bara tappar alla sina känslor sådär. Man kan vara bra på att låtsas, men inte så bra.
    Han har säkert varit jättekär i dig, men nu är han ju tyvärr inte det längre. Du tycker att det är konstigt och så kan man känna. Men det ändrar inget. Man kan inte förhandla sig tillbaka. Han behöver inget giltigt skäl.
  • Klubbisen

Det får du tänka om du vill:)

Till skillnad från dig tror jag dock fortfarande att han har känslor kvar. Jag förstår att du kan tro det men jag får nog lita lite på hur jag faktiskt har känt. Visst, han kanske inte är ?kär? i mig längre. Men jag tror faktiskt inte att han bara har tappat alla sina känslor sådär. Ingen av oss har ändrats dem senaste månaderna, så det finns ingen rimlig förklaring faktiskt förutom att långdistansen har varit jobbig. Jag tror absolut att den där kärhetskänslan kan försvinna när man knappt träffar varandra. Men jag tror inte på att känslor kan försvinna så lätt efter att ha känt så mycket för varandra under flera års tid.

• KittyK80
    Klubbisen skrev 2020-10-14 23:26:30 följande:
    Det får du tänka om du vill:)
    Till skillnad från dig tror jag dock fortfarande att han har känslor kvar. Jag förstår att du kan tro det men jag får nog lita lite på hur jag faktiskt har känt. Visst, han kanske inte är kär i mig längre. Men jag tror faktiskt inte att han bara har tappat alla sina känslor sådär. Ingen av oss har ändrats dem senaste månaderna, så det finns ingen rimlig förklaring faktiskt förutom att långdistansen har varit jobbig. Jag tror absolut att den där kärhetskänslan kan försvinna när man knappt träffar varandra. Men jag tror inte på att känslor kan försvinna så lätt efter att ha känt så mycket för varandra under flera års tid.
    Känslor följer inte logik. Tyvärr.

Ett litet råd i all välmening är att inte börja tjata på honom om detta nu. Låt det gå lite tid i så fall. Du känns lite forcerad och snudd på "besatt" av hur han sagt osv. Ta det när du mår bättre i så fall.
  • Klubbisen
    KittyK80 skrev 2020-10-14 23:31:28 följande:

Känslor följer inte logik. Tyvärr.

Ett litet råd i all välmening är att inte börja tjata på honom om detta nu. Låt det gå lite tid i så fall. Du känns lite forcerad och snudd på "besatt" av hur han sagt osv. Ta det när du mår bättre i så fall.

Nej det är klart. Till skillnad från vad du tror så mår jag faktiskt bra, jag har inte haft kontakt med honom sedan han ringde utan han har faktiskt tagit kontakt med mig efter det. Jag tycker däremot att det var en bra sak att vi gjorde slut. Däremot håller jag inte med om det du säger, jag tror inte på att känslor kan slockna på det sättet. Och absolut att känslor inte följer logik, men att resonera om känslor på det sätt du gör låter för mig helt orimligt om jag ska vara ärlig. Känslor är inte något som bara kan slockna. Precis som med familjemedlemmar och vänner kommer känslor på något vis alltid finnas där.
Svar på tråden Kan man tappa känslor under 2 veckor?