Anonym (Förälder boende nära Stockholm) skrev 2020-10-13 12:43:05 följande:
Men tycker du verkligen att en 19 åring som nyligen gått ut gymnasiet, pluggar på universitetet, jobbar på helger, betalar för sig hemma, städar sitt rum, badrum, hall på den våningen hon disponerar, tvättar sina kläder, handlar och lagar mat,
är lat och bortskämd?
Låter inte hon som en 19 åring som vill någon med sitt liv och inte bara går och drar och låter föräldrarna passa upp henne?
Hur lätt är det att hitta en bostad i Stockholm när man nyligen gått gymnasiet och pluggar?
Jag tycker att hon gör ganska mycket, ligger ingen till last.
Hon bor i sitt barndomshem och som pappan har godkänt och betalar det dom kommit överens om.
Hur vet du om det inte är styvmamman som är den gnälliga i detta fall.
Även om din sambo hade odrägliga barn som du skriver är ju inte alla det.
Det som gällde din familj gäller ju inte alla andra.
Det finns odrägliga bonusbarn men det finns ju också gnälliga och sura styv/bonusmammor.
Styvmammor är väl precis som alla andra, en del bra en del dåliga precis som styvbarn.
Vad kräver du själv av dina barn? gör dina barn samma sysslor som du och din sambo? hur mycket måste dom hjälpa till hemma?
Kräver du samma av dina barn som du gjorde av din mans sambo?
Jag/vi har betydligt högre krav på våra gemensamma än på särkullarna vid samma ålder. Våra har haft högre krav redan som yngre att hjälpa till och att ta sig fram själva. De kommer att få högre krav på sig ju äldre de blir, men vår äldsta har redan börjat se efter utbildningar i andra städer och även utomlands.
Sen har jag aldrig ställt krav på särkullarna, mer än upplyst maken om vad jag ansåg om dem och deras brist på det mesta. Jag tog den enkla utvägen och struntade i dem, för annars hade det slutat med att jag skällt ut dem efter noter och tyckt ännu sämre om dem än nu.