• Ess

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-12 16:16:15 följande:
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
    Vänligen kalla mig inte styvmor, jag har ingen som helst relation till särkullarna och umgås inte med dem.
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2020-10-12 19:52:21 följande:

Och du är väl förmodligen själv stymorsa som tar vilken styvmorsa som helst i försvar utan att fundera ett dugg på om rätt och fel eller ens bryr dig om att ta reda på vem som gjort fel. Hon är styvmorsa och det räcker gott och väl för dig.

Jag använder mig inte av det ordet för då är man någon typ av familj, och jag och särkullarna är absolut inget för varann. Vi har bara kontakt när nöden kräver det, utan maken hade vi aldrig träffats igen.
  • Ess
    LFF skrev 2020-10-13 07:08:56 följande:

Så vad mer ska hon göra förutom att plugga, jobba extra, betala till pappa, laga sin egen mat, tvätta sin tvätt, städa "sitt" våningsplan om de ytor hon använder ska hon göra för att "bidra med något"? Vara Askungen och sköta hela hushållet så pappas fru slipper? Vara obetald barnvakt åt styvsyskonen och halvsyskonet? Försvinna från planetens yta så att styvmor kan låtsas att pappan inte har några barn sen tidigare?

Jag vet att du avskyr din mans tidigare barn och det kanske finns fog för det men att överföra dessa känslor på att TS är lika "lat och oduglig" som de är väldigt orättvist mot TS som faktiskt sköter sig själv med den del av hushållet som berör henne. Hon håller ju till och med sig undan istället för att umgås med sina styv- och halvsyskon för styvmodern ska slippa se henne mer än nödvändigt.

Bor dom i hus så finns det trädgård hon kan hjälpa till med och en massa andra sysslor som underlättar för de andra vuxna, utan att hon behöver leka barnflicka åt pappans frus tidigare barn.
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2020-10-13 11:06:59 följande:

Och din situation är ju självklar så det måste vara för alla och då behöver du inte ens försöka sätta dig in i hur situationen ser ut för TS utan kan bara rapa ur dig saker utan att ha någon koll allas, eller hur?

Jag tror att pappans partner är lika trött på ts som jag var på särkullarna.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2020-10-13 08:58:09 följande:

Det är inte hon som valt att bo i hus och nej hennes uppgift är inte att underlätta för de andra.

Hon studerar heltid, arbetar extra. Det finns ingen anledning att hon ska underlätta för två vuxna och deras barn.

Inte ens mina föräldrar (som krävde mer av oss än våra kompisars föräldrar) förväntade sig att vi skulle fixa med trädgård eller renoveringar.

Om man ser henne som inneboende hade man förväntat sig att den inneboende hade gjort extrasysslor?

Hon har valt att bo kvar som vuxen, vill hon inte hjälpa till kan hon lämna plats åt den som behöver.
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2020-10-13 11:53:49 följande:

Och det baserar du på... vadå?

Har du någonsin provat att försöka se på saker objektivt? Dvs försökt att inte bara utgå ifrån dig själv och ditt uppenbara har mot dina bonusar

På det ts skriver.

Okej, jag tror bonusmamma älskar ts och vill att hon ska bo kvar tills hon fyller 50, minst. Vidare tycker hon det är ok att deras ovanvåning inte går att använda för att ts bor där.
  • Ess
    Anonym (Förälder boende nära Stockholm) skrev 2020-10-13 12:43:05 följande:

Men tycker du verkligen att en 19 åring som nyligen gått ut gymnasiet, pluggar på universitetet, jobbar på helger, betalar för sig hemma, städar sitt rum, badrum, hall på den våningen hon disponerar, tvättar sina kläder, handlar och lagar mat, 

är lat och bortskämd?

Låter inte hon som en 19 åring som vill någon med sitt liv och inte bara går och drar och låter föräldrarna passa upp henne?

Hur  lätt är det att hitta en bostad i Stockholm när man nyligen gått gymnasiet och pluggar?

Jag tycker att hon gör ganska mycket, ligger ingen till last.

Hon bor i sitt barndomshem och som pappan har godkänt och betalar det dom kommit överens om.

Hur vet du om det inte är styvmamman som är den gnälliga i detta fall.

Även om din sambo hade odrägliga barn som du skriver är ju inte alla det.

Det som gällde din familj gäller ju inte alla andra.

Det finns odrägliga bonusbarn men det finns ju också gnälliga och sura styv/bonusmammor.

Styvmammor är väl precis som alla andra, en del bra en del dåliga precis som styvbarn.

Vad kräver du själv av dina barn? gör dina barn samma sysslor som du och din sambo? hur mycket måste dom hjälpa till hemma?

Kräver du samma av dina barn som du gjorde av din mans sambo?

Jag/vi har betydligt högre krav på våra gemensamma än på särkullarna vid samma ålder. Våra har haft högre krav redan som yngre att hjälpa till och att ta sig fram själva. De kommer att få högre krav på sig ju äldre de blir, men vår äldsta har redan börjat se efter utbildningar i andra städer och även utomlands.

Sen har jag aldrig ställt krav på särkullarna, mer än upplyst maken om vad jag ansåg om dem och deras brist på det mesta. Jag tog den enkla utvägen och struntade i dem, för annars hade det slutat med att jag skällt ut dem efter noter och tyckt ännu sämre om dem än nu.
  • Ess
    LaFontaine skrev 2020-10-13 13:11:27 följande:

Vad tycker din partner om hur du ser på hans barn? Jag hade kastat ut dig med huvudet före, men din man verkar vara osedvanligt mjäkig!

Han har ju facit i hand sas, och han har själv insett att jag har haft rätt i mina åsikter om dem.

Varför skulle han kasta ut mig som han har bott med i snart 20 år, till förmån för några han inte delat vardag med på bra mycket längre tid än så?

Vissa föräldrar har förmågan att se sina avkommor med en utomståendes ögon, och eftersom jag har sakliga punkter så kan han inte säga emot eftersom jag har rätt i det jag säger om dem.
  • Ess
    LFF skrev 2020-10-13 14:10:52 följande:

Och de gör precis samma sak åt sina egna barn men de är det inte lika viktigt med att få ut ur boet när de gått ut gymnasiet....

Egna barn, andras ungar som sagt....
  • Ess
    Anonym (man) skrev 2020-10-13 15:11:47 följande:
    Men det gäller såklart bara dig, inte din man. han ska självklart hålla med dig och prioritera dina ungar före sina barn.... är inte det vad man brukar kalla hyckleri?
    Mina barn är hans barn, så självklart prioriteras de av oss båda.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?