Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

Anonym (styvungen) skrev 2020-10-11 00:29:07 följande:

Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

Styvmorsan kan väl tycka vafan hon vill, men du behöver inte flytta bara för att hon tycker det, vad säger din pappa?

Hade jag varit honom så hade jag bett stymorsan dra åt helvete och låtit mon son/dotter vara kvar.
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-12 18:07:31 följande:
    Ts är precis som särkullarna var, satt på sina rövar och hjälpte inte till med något överhuvudtaget. Jag kan ärligt inte säga en enda grej som var positivt med dem.
    Och du är väl förmodligen själv stymorsa som tar vilken styvmorsa som helst i försvar utan att fundera ett dugg på om rätt och fel eller ens bryr dig om att ta reda på vem som gjort fel. Hon är styvmorsa och det räcker gott och väl för dig.
  • Anonym (man)
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-10-12 17:02:24 följande:

Är inne på Kjelles spår här...

Viktigast är att du har ett snack med din pappa, vad ni har "avtalat", hur han ser på saken. Ge dig inte in i någon större diskussion med din "styvmorsa".

Vidare, gör en plan, för de kommande 3 åren. Du pluggar kriminologi skriver du. Ok, kul, bra. Men vad är tanken sedan? Vilka yrken ser du framför dig? Vilka arbetsgivare? Var finns dessa? Hur ser arbetsmarknaden ut? Geografiskt?

Jag flyttade hemifrån när jag var 20/21, flyttade just till Sthlm, för jag pluggade där, men där fanns även min arbetsmarknad.

Somliga väljer lärosätet utifrån just lärosätet (bra studentstad, bra program), andra kanske väljer lärosäte även utifrån framtida bostadsort och arbetsort (beroende på vad man pluggar).

Tycker att du skall ta en funderare på ovan. För just nu så säger du att du skulle kunna tänka dig att flytta hemifrån, att du i princip skulle kunna tänka dig att bo i en stuga i Norrland. Tja, det låter ju bra, men vad händer efter dina studier..?

Involvera gärna din pappa i dessa tankar och frågor, när du har formulerat lite svar för dig själv.

Lycka till!

fast jag undrar mest varför pappan inte involverat sig själv?
    Vilken förälder låter sin dotter bli behandlad på det sättet?
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-13 08:12:19 följande:
    Jag använder mig inte av det ordet för då är man någon typ av familj, och jag och särkullarna är absolut inget för varann. Vi har bara kontakt när nöden kräver det, utan maken hade vi aldrig träffats igen.
    Och din situation är ju självklar så det måste vara för alla och då behöver du inte ens försöka sätta dig in i hur situationen ser ut för TS utan kan bara rapa ur dig saker utan att ha någon koll allas, eller hur?
  • Anonym (man)
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-10-13 08:57:55 följande:
    Kan hålla med, absolut.

Men jag får känslan av att detta var en diskussion mellan pappan och styvmodern, som TS råkade "överhöra". 

Kan ju vara så att TS pappa är fullkomligt trygg med att TS ska bo kvar så länge pappan så anser, och han ser ingen anledning att "rock-the-boat" i detta nu.

Men i sak håller jag med. Pappan borde markera för sin sambo att han och hans dotter har en överenskommelse, och den gäller.

Som sagt, jag tycker inte att TS ska bry sig så mycket av det här snacket från styvmorsan. Kan vara ren frustration som tyvärr kommer ut på fel sätt. Lägg därtill att vi just nu upplever en pandemi - där somliga jobbar hemifrån, pluggar hemifrån, korttidssjukskrivningar/VAB pga lite vanlig höst-snuva och feber - det finns säkerligen många som nöter och sliter på varandra då i en familj...
    Ja, det är märkligt att han lyser med sin frånvaro i hela storyn.

Vet inte om jag skulle vifta bort det som "frustration". Oavsett hur frustrerad man är så ska man inte uttala sig på det sättet om sin partners barn, iaf om man vill ha kvar sin partner. Hade min sambo uttalat sig så om min dotter hade hon åkt ut med huvudet före. Jag låter INGEN komma emellan mig och mina barn. Mina barn kommer alltid gå före en ny partner. En ny partner kan ersättas, barn kan aldrig ersättas.
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-13 11:39:17 följande:
    Jag tror att pappans partner är lika trött på ts som jag var på särkullarna.
    Och det baserar du på... vadå?

Har du någonsin provat att försöka se på saker objektivt? Dvs försökt att inte bara utgå ifrån dig själv och ditt uppenbara har mot dina bonusar
  • Anonym (man)
    LFF skrev 2020-10-13 11:53:28 följande:
    Hur många 19-åringar känner du som flyttar hemifrån om de studerar vidare på sin bostadsort? Oavsett om de bor i kärnfamiljen eller i splittrade familjer? Speciellt i Stockholm?

Hon hjälper till genom att se till att hon inte skapar extraarbete till de övriga i familjen. Det är ju dessutom inget nytt att styvmodern och TS inte kommer överens.

Hur kommer det sig att det (nästan) alltid bara är styvmödrar som vill ha ut särkullarna ur huset så fort de gått ut gymnasiet? Även om jag och min mammas sambo inte kom överens hade han inga som helst krav på att jag skulle ut ur vårt gemensamma hem. Eller är det för att pappor så ofta är så jävla flata att de låter styvmödrarna bestämma om saker de inte har någon rätt att bestämma (som att välartade barn som sköter sitt "hushåll" ska ut ur huset)?
    Jo det ligger nog något i det. Alldeles för många gubbar verkar vara alldeles för flata och vågar inte gå emot sin nya donna. Så jäkla fegt!

Det lustiga med dessa hatiska styvmammor är att de verkar vara väldigt mån om att få ut styvbarnen men deras egna ungar är en heeeeelt annan sak. Där finns det alltid giltiga anledningar för nåde det ena och det andra.Drömmer

Man får nästan känslan av att de pinkar revir och breder väg för sin egen avkomma genom att kasta ut alla andra ungar ur boet
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-13 11:58:25 följande:
    På det ts skriver.

Okej, jag tror bonusmamma älskar ts och vill att hon ska bo kvar tills hon fyller 50, minst. Vidare tycker hon det är ok att deras ovanvåning inte går att använda för att ts bor där.
    Nja, du verkar ju ha noll koll på vad TS skriver, för vad TS skrivit att hon gör stämmer ju inte alls överens med dina påståenden om lathet. Jag tror att du totalt skiter i vad TS skriver och enbart utgår ifrån ditt eget hat.

Att styvmorsan ogillar TS är väl ganska uppenbart, däremot kan man diskutera om hennes krav på att TS ska dra är befogade eller ej. De flesta verkar ju tycka att det inte alls är befogat. 
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-13 15:08:06 följande:
    Egna barn, andras ungar som sagt....
    Men det gäller såklart bara dig, inte din man. han ska självklart hålla med dig och prioritera dina ungar före sina barn.... är inte det vad man brukar kalla hyckleri?
  • Anonym (man)
    Ess skrev 2020-10-13 15:06:54 följande:
    Han har ju facit i hand sas, och han har själv insett att jag har haft rätt i mina åsikter om dem.

Varför skulle han kasta ut mig som han har bott med i snart 20 år, till förmån för några han inte delat vardag med på bra mycket längre tid än så?

Vissa föräldrar har förmågan att se sina avkommor med en utomståendes ögon, och eftersom jag har sakliga punkter så kan han inte säga emot eftersom jag har rätt i det jag säger om dem.
    Mao sket han i sina barn under en längre tid och nu tar han ditt parti före dem.

Jag skulle inte kalla det "förmåga att se sina avkommor med utomståendes ögon", jag skulle kalla det jävligt dålig föräldraskap och toffelfasoner. Hade jag varit honom så hade du åkt ut med huvudet före redan första gången du kläckte ur dig något sånt om mina barn.

Som sagt, en partner går lätt att ersätta, barn går inte att ersätta
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?