Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Det går uför för pappan

Mitt ex och jag gjorde slut för närmare 1 år sedan, ingen av oss har varit speciellt intresserade av alkohol under tiden vi levde ihop och vi drack aldrig framför barnen.

När det tog slut mellan oss träffade pappan en ny kvinna och sen dess har han börjat dricka betydligt mer, flera gånger i veckan, när han har barnen och desto mer när han är själv eller med sin nya kvinna.

Han mår inte bra psykiskt, testat droger och kasst ekonomiskt så han har väl börjat dricka för att döva men han själv tycker inte det är någon grej för det är bara något glas vin eller någon öl.

Vad gör man? Vad kan man göra? Jag fick veta detta att han drack när han har barnen för några dagar sen och sa till honom att jag skiter I vad han gör när han inte har barnen men framför barnen så ska inget drickas. Likaså att han testa droger, nu är det "bara" cannabis och när han inte haft barnen men detta känns inte bra. Han har fått nya bekanta och det känns inte som så bra människor. Känns ändå jobbigt att se en människa man levt med och bryr sig om ändras så mycket, å till det sämre.

• Svar på tråden Det går uför för pappan
  • Anonym (Orolig mamma)
    Tow2Mater skrev 2020-10-10 17:37:12 följande:

Du kan backa på alkoholen (något glas vin eller någon öl ar faktist inget problem) och fokusera på drogerna. Välj dina strider, och välj dem med goda argument från start, annars kommer det sluta med pajkastning från båda håll.

Han anser att cannabis är lika ofarligt som alkohol eller ja till och med mindre ofarligt.

Alkoholen är kanske inget problem om det är av "rätt" anledning, om det är för att slappna av och bedöva anser jag att man är fel ute. Nu har jag flertalet personer runt mig som är beroende av alkohol och kanske därför jag reagerar.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 17:47:08 följande:

Du kan inte bestämma vad han ska och inte ska dricka. Lika lite som han kan bestämma vad du får eller inte får göra.

Hans bekantskapskrets hör över huvud taget inte hit utan försöker du använda det som argument är det du som kommer i en mycket dålig sits eftersom det säger att du vill svartmåla honom på alla möjliga olika sätt.

Det du kan göra är att vara saklig, vad är det konkret han gör som gör att han inte är en fungerande förälder?

Blir det för mycket aådana sakliga argument så ska du naturligtvis gå vidare för dina barns skull.

Jag försöker göra mig så lite osams med han som möjligt så mina åsikter om mycket håller jag mest för mig själv, men det är nu när barnen berättade att pappa dricker när dom är där som fick mig att reagera. Hade dom inte brytt sig gissar jag på att dom inte ens sagt något.

Det är mycket småsaker som han gör som påverkar barnen, dom får ta väldigt mycket ansvar själva och mitt ena barn sa "jag måste hålla koll på allt för pappa gör inte det och det gör mig stressad" och pappan säger "det är skönt du har koll för annars vet jag inte hur det skulle vara".

Läxor glöms bort att lämnas in och göras och när dom är hos sin pappa blir det mycket skärmtid för då är dom lugna .
Svar på tråden Det går uför för pappan