• Anonym (Orolig mamma)

Det går uför för pappan

Mitt ex och jag gjorde slut för närmare 1 år sedan, ingen av oss har varit speciellt intresserade av alkohol under tiden vi levde ihop och vi drack aldrig framför barnen.

När det tog slut mellan oss träffade pappan en ny kvinna och sen dess har han börjat dricka betydligt mer, flera gånger i veckan, när han har barnen och desto mer när han är själv eller med sin nya kvinna.

Han mår inte bra psykiskt, testat droger och kasst ekonomiskt så han har väl börjat dricka för att döva men han själv tycker inte det är någon grej för det är bara något glas vin eller någon öl.

Vad gör man? Vad kan man göra? Jag fick veta detta att han drack när han har barnen för några dagar sen och sa till honom att jag skiter I vad han gör när han inte har barnen men framför barnen så ska inget drickas. Likaså att han testa droger, nu är det "bara" cannabis och när han inte haft barnen men detta känns inte bra. Han har fått nya bekanta och det känns inte som så bra människor. Känns ändå jobbigt att se en människa man levt med och bryr sig om ändras så mycket, å till det sämre.

• Svar på tråden Det går uför för pappan
  • Tow2Mater

Du kan backa på alkoholen (något glas vin eller någon öl ar faktist inget problem) och fokusera på drogerna. Välj dina strider, och välj dem med goda argument från start, annars kommer det sluta med pajkastning från båda håll.

• Anonym (Orolig mamma)
    Tow2Mater skrev 2020-10-10 17:37:12 följande:

Du kan backa på alkoholen (något glas vin eller någon öl ar faktist inget problem) och fokusera på drogerna. Välj dina strider, och välj dem med goda argument från start, annars kommer det sluta med pajkastning från båda håll.

Han anser att cannabis är lika ofarligt som alkohol eller ja till och med mindre ofarligt.

Alkoholen är kanske inget problem om det är av "rätt" anledning, om det är för att slappna av och bedöva anser jag att man är fel ute. Nu har jag flertalet personer runt mig som är beroende av alkohol och kanske därför jag reagerar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-10-10 17:29:12 följande:
    framför barnen så ska inget drickas.
    Du kan inte bestämma vad han ska och inte ska dricka. Lika lite som han kan bestämma vad du får eller inte får göra.

Du måste separera saker och ting här. Du har din inställning till droger från din omsorg om barnen. Det ena utesluter inte det andra. En missbrukare är inte per automatik en dålig förälder utan det är när missbruket ger alltför  stora konsekvenser som missbrukaren eventuellt kan bli en dålig förälder.

Hans bekantskapskrets hör över huvud taget inte hit utan försöker du använda det som argument är det du som kommer i en mycket dålig sits eftersom det säger att du vill svartmåla honom på alla möjliga olika sätt.

Det du kan göra är att vara saklig, vad är det konkret han gör som gör att han inte är en fungerande förälder?
    Blir det för mycket aådana sakliga argument så ska du naturligtvis gå vidare för dina barns skull.

Men annars, rent generellt, kan man göra mycket lite när en människa går ner sig oavsett om det är missbruk, ohälsa eller ekonomi. Man kan bara vara där med ett öra när de vill prata eller ställa upp med praktiska saker som skjuts till akuten osv. Men självklart, och det svåraste , är att dra en gräns så att man inte själv går under.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 17:47:08 följande:

Du kan inte bestämma vad han ska och inte ska dricka. Lika lite som han kan bestämma vad du får eller inte får göra.

Hans bekantskapskrets hör över huvud taget inte hit utan försöker du använda det som argument är det du som kommer i en mycket dålig sits eftersom det säger att du vill svartmåla honom på alla möjliga olika sätt.

Det du kan göra är att vara saklig, vad är det konkret han gör som gör att han inte är en fungerande förälder?

Blir det för mycket aådana sakliga argument så ska du naturligtvis gå vidare för dina barns skull.

Jag försöker göra mig så lite osams med han som möjligt så mina åsikter om mycket håller jag mest för mig själv, men det är nu när barnen berättade att pappa dricker när dom är där som fick mig att reagera. Hade dom inte brytt sig gissar jag på att dom inte ens sagt något.

Det är mycket småsaker som han gör som påverkar barnen, dom får ta väldigt mycket ansvar själva och mitt ena barn sa "jag måste hålla koll på allt för pappa gör inte det och det gör mig stressad" och pappan säger "det är skönt du har koll för annars vet jag inte hur det skulle vara".

Läxor glöms bort att lämnas in och göras och när dom är hos sin pappa blir det mycket skärmtid för då är dom lugna .
  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-10-10 17:54:27 följande:
    Jag försöker göra mig så lite osams med han som möjligt så mina åsikter om mycket håller jag mest för mig själv, men det är nu när barnen berättade att pappa dricker när dom är där som fick mig att reagera. Hade dom inte brytt sig gissar jag på att dom inte ens sagt något.

Det är mycket småsaker som han gör som påverkar barnen, dom får ta väldigt mycket ansvar själva och mitt ena barn sa "jag måste hålla koll på allt för pappa gör inte det och det gör mig stressad" och pappan säger "det är skönt du har koll för annars vet jag inte hur det skulle vara".
    Läxor glöms bort att lämnas in och göras och när dom är hos sin pappa blir det mycket skärmtid för då är dom lugna .
    Att han dricker är inte ett argument i sig. Man kan dricka alkohol trots att man har närvarande barn. Det är snarare konsekvenserna av drickandet som är avgörandet.

Jag har haft denna diskussion med mitt ex, med mitt eget huvud, med min omgivning och med familjerätten med ungefär samma bakgrundshistorik...

"Han gör inte ditt och datt och det påverkar si och så".
    Familjerättens svara var: "Ok. Men försök inte göra honom till en ställföreträdande mamma. Dvs, kräv inte av honom att göra exakt som du, på samma sätt som du. Utan låt honom vara pappa under hans egna förutsättningar."

Jag hade under flera år en samtalskontakt på soc. Hon var mitt bollplank för hon var den som kunde se mest objektivt på situationen. Jag gick dit ungefär en gång i månaden då jag berättade om hur det varit.
    Hon var helt fantastisk att ha och gav ovärderliga tankar och reflektioner. Rekommenderar starkt att du gör något liknande.

Det fanns två orsaker varför jag skaffade den kontakten. Den första var att jag behövde höra någon utomståendes syn. Det andra skälet var att om situationen skulle bli akut skulle vi redan vara välkända på soc så att det skulle gå fortare med eventuella utredningar och åtgärder.
  • Anonym (ooo)

Du har givetvis ansvar för att barnen har det bra, så är du oroad över att det inte är ok när de är hos pappan så måste du ju prata med honom igen. Tycker du kan tala om precis det barnen sagt, att DE måste hålla koll på pappan - de kan han ju inte tycka är bra - om han är vettig. Tycker han inte det är något att bry sig om så ÄR han inte lämplig att ha hand om barnen om han tar droger! Så är det bara. 

Vad säger skolan? Har de reagerat på att läxor mm inte sköts på pappans tider? Be skolan göra en orosanmälan om de anser att det är befogat. 

Du kan också själv ringa soc och be om stöd och råd för egen del, vad du som v.h ska tänka på när den andra v.h kanske inte funkar 100. 

• Tow2Mater
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-10 18:08:00 följande:

Du har givetvis ansvar för att barnen har det bra, så är du oroad över att det inte är ok när de är hos pappan så måste du ju prata med honom igen. Tycker du kan tala om precis det barnen sagt, att DE måste hålla koll på pappan - de kan han ju inte tycka är bra - om han är vettig. Tycker han inte det är något att bry sig om så ÄR han inte lämplig att ha hand om barnen om han tar droger! Så är det bara. 

Vad säger skolan? Har de reagerat på att läxor mm inte sköts på pappans tider? Be skolan göra en orosanmälan om de anser att det är befogat. 

Du kan också själv ringa soc och be om stöd och råd för egen del, vad du som v.h ska tänka på när den andra v.h kanske inte funkar 100. 

med det sa ju inte barnen....
  • Rosahjorten

Detta låter som min kompis. Men han har bra ekonomi

• Anonym (Svar på tal)
    Tow2Mater skrev 2020-10-10 18:20:04 följande:
    med det sa ju inte barnen....
    Det var ju precis det de sa:
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2020-10-10 17:54:27 följande:

• Anonym (.)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-10-16 06:58:30 följande:
    Det var ju precis det de sa:

Nej.
    Det är skillnad på "Hålla koll på allt"
    och
    "Hålla koll på pappan"
  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2020-10-16 14:23:18 följande:
    Nej.
    Det är skillnad på "Hålla koll på allt"
    och
    "Hålla koll på pappan"
    Men precis! Jag tolkar ett barn som säger "Hålla koll på allt" som att barnet själv måste se till att läxan blir gjord, frukten och gympakläderna kommer med till skolan, frukosten blir äten, etc.
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 16:04:47 följande:
    Men precis! Jag tolkar ett barn som säger "Hålla koll på allt" som att barnet själv måste se till att läxan blir gjord, frukten och gympakläderna kommer med till skolan, frukosten blir äten, etc.
    Precis, den tolkningen gör jag också.

Sen är min erfarenhet att barn, speciellt vid skilsmässor, inte alltid säger sanningen utan säger det den tror att föräldern vill höra.
    Är man som förälder ständigt orolig för hur barnen har det hos den andre föräldern så märker barnen det. Man kanske frågar lite för ofta, lite för ingående hur det går.

Man ska inte utgå från att direkt ljuger men man ska vara medveten om att barn är lättpåverkade. Tror de att en förälder har ångest och är otroligt orolig för hur de går kommer barnen att se spöken på ljusa dagen.
Svar på tråden Det går uför för pappan