Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Har era företag släppt på Covidrestriktionerna?

Jag har arbetat hemifrån sedan början av mars och FHM har aldrig ändrat sin rekommendation om hemarbete men trots det så verkar det som att många företag nu börjar tänja på gränserna. 

Min man behöver åka in till stan (Stockholm) ibland och enligt honom så är det mycket mer folk på stan nu än vad det var i våras, vilket jag tycker är jättemärkligt eftersom att riktlinjerna inte har förändrats alls. 

Men jag märker också på våra gruppmöten vi har att det börjar pratas om att genomföra någon form av social aktivitet för att man så gärna vill ses. Detta trots att vi har strikta regler om att inte arbeta på kontoret (enbart vissa utvalda grupper får vara där). Men då tycker mellancheferna att det finns ju inga regler mot det så om man bara tänker till och håller avstånd så måste det ju vara ok. 

Hur upplever ni det? Har det blivit slappare på era arbetsplatser med att fler kommer in och arbetar och att man genomför sociala aktiviteter?

• Svar på tråden Har era företag släppt på Covidrestriktionerna?
  • Kvittning
    Limeblad skrev 2020-10-06 09:48:47 följande:

Mitt företag har gått från rekommendationen jobba hemifrån om du kan till att jobba hemifrån om du behöver (typ har symtom, är i riskgrupp, har anhörig i riskgrupp). Så typ alla är på kontoret varje dag. Tycker det är märkligt när FHMs rekommendation att jobba hemifrån om man kan står kvar.

Ja det verkar vara ganska många som har ändrat sina rekommendationer, verkligen jättekonstigt. Även myndigheter har vad jag hört släppt på restriktionerna. 

Jag hoppas FHM och regeringen går ut igen med skarpa tillsägelser riktade mot företagen om att de inte kan släppa restriktionerna. 
  • Kvittning
    annabellelee skrev 2020-10-06 10:37:22 följande:

Ja, vi jobbar på som vanligt. Bara om man är snuvig får man på nåder arbeta hemifrån. 

Alla roliga aktiviteter som fredagsfika och julfester är  avblåsta, men allt annat finns kvar, inklusive möten på 30 pers, möten med kunder (om de så önskar) osv. Ibalnd även möten med andra verksamheter som kräver resor och att vi träffar ganska mycket "nytt folk". 

Har det varit så hela tiden? Det låter som att ni arbetar inom en verksamhet som går att arbeta hemifrån med ändå. 

Jag arbetar som konsult och vårt företag har förbjudit kundmöten och man behöver godkännande från chefer väldigt högt upp för att få åka till kunderna. Så därför känns det extra konstigt att mellanchefer nu fått för sig att aw skulle vara ok. 
  • Kvittning
    Limeblad skrev 2020-10-06 11:30:22 följande:
    Mina chefer intalar sig att det går bra för vi är få personer på stort kontor. Typ en person på 25 kvm. Men man trängs ju fler än så vid kaffmaskinen, lunchen etc.

Jag är iofs inte oroad för egen del och jobbade på kontoret någon dag i veckan under våren. Men på ett principiellt plan kan jag inte förstå hur man som företag går emot rekommendationer från myndighet.
    Ja det gör det säkert, men det bidrar ju till den allmänna trängseln ute i samhället också. Man kan ju inte bara se på den egna arbetsplatsen utan även till samhällsansvaret att inte tvinga ut sina anställda för att bidra till trängseln. 
Svar på tråden Har era företag släppt på Covidrestriktionerna?