Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?
Mina föräldrar var i ungefär samma ålder när jag föddes och jag var superstolt över att ha gamla föräldrar. I mina ögon innebar det att de var smartare och visste mer än alla andra föräldrar som inte levt lika länge och därför inte hunnit lära sig lika mycket. Var sjukt irriterande bara att det fanns en tjej i klassen som hade ännu äldre föräldrar så inte mina fick vara äldst.
I området jag bor är det normala att mamman varit upp mot 35 när första barnet kommer men det finns också de som varit upp mot 40. Och du finns vissa föräldrar jag reagerat på att det varit gamla och det är de föräldrar som verkar glömt hur det är att vara ung. Som är överbeskyddande och uppfostrar sina barn med ett överdrivet skötsamhetstänk. Hur är ni i er försäldraroll? Tror du att det kan vara så att det dotter kanske inte får riktigt samma regler som de med yngre föräldrar?
Och kan tillägga med en gång att jag självklart är medveten om att det inte är så att yngre föräldrar är slappare och mindre överbeskyddande, bara att kombinationen av att vara äldre och samtidigt vara mer strikt/feg kan göra att man verkar ännu äldre i jämförelse.