Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Våld i nära relation

SweeneyTodd skrev 2020-09-30 18:43:16 följande:

Helt klart slår det slint i skallen på många män när de är i en relation. Frågan är varför?

När jag såg programmet tyckte jag spontant att det verkar som om många inte kan hantera konflikter. De vet inte hur de ska göra på ett vettigt sätt. Där måste ju föräldrarna har en viktig roll. Samtidigt känner jag familjer där det skiljer sig väldigt mycket mellan syskon. Skolan kan väl också göra en del hel del. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-10-01 09:04:15 följande:

Finns en stor grad av ärftlighet också. Om man som barn sett att föräldrarna försökt lösa konflikter med våld är det lätt att man hamnar i samma situation själv.

Man har lärt sig att våld är något som ingår ett förhållande då och då.

Samtidigt.... jag kan säga av egen erfarenhet  - mina föräldrar var inte bra på att lösa konflikter. Inte att de tog till våld (i alla fall inte mot varandra), men det sopades under mattan, eller man undvek alla konflikter, men hade inte en aning hur man skulle kunna lösa dem.

Så, i min första relation var det inte så lyckat med det heller. Men man lär sig. Många lär sig som unga vuxna. Man märker att det inte är bra som man gjort, man kanske läser på. Eller man har fått lite regler och idéer av lärare i skolan. Jag hade en lärare i gymnasiet som gick igenom med oss en gång hur man ska kommunicera på ett vettigt sätt. Och det var en bra mall för mig. Det handlade om sånt som "jag-budskap" istället för du-budskap, och att aldrig säga "du gör alltid/aldrig....."
Svar på tråden Våld i nära relation