• Selmans

14 månader vaknar flera gånger varje natt

Hej,

Önskar hjälp och råd angående med 14-månaders dotter som vaknar otaliga gånger per natt. Hon har sover oroligt hela livet. Första 3 månaderna sov hon enbart på mig (sov så sittandes). Därefter endast bredvid mig. Vid 6 månader kunde hon somna i en rullande vagn, vilket var varit vår räddning oerhört många gånger.

Vi hade svårt att få till en bra dygnsrytm. Hon somnade sällan före 23, och de gånger hon somnade tidigare vaknade hon alltid efter 45 minuter för ett till vakenpass och somnade därefter 01 istället.

Varje natt sedan hon föddes hade hon vaknat flera gånger. Ibland efter 15 minuter, ibland efter 2 timmar. Behöver då hjälp att somna om.

Hade verkligen hoppats att det skulle bli bättre vid 1 år. Framförallt trodde jag det skulle ordna sig när jag slutade nattamma för en månad sedan. Men nej. Hon vaknar oregelbundet och ofta genom hela natten.

Mer info:

- somnar runt 20.30 i sin 120-säng men en förälder bredvid sig. Suger tummen och pillar på vårt öra för att komma till ro. Släpper efter en tid örat och vänder sig om och sover. Då går vi.

- fungerande nattningsrutin. Gröt-blöja-pyjamas-tandborstning-läsa-släcka-timme+öra

- vid uppvak skyndar jag till hennes säng och lägger mig bredvid. Ofta fungerar timme+öra några minuter och sen sover hon igen.

- om det inte fungerar får hon vatten och blir då oftast lugn.

- om det inte fungerar byter vi blöja.

- om det inte fungerar vaggar vi i vagnen.

- varje natt runt 01.30-03.30 är blöjan överfull och måste bytas. Efter detta vaknar hon varje kvart tills jag lägger mig bredvid henne och sover vidare natten där.

Börjar bli tokig. Har inte fått mer än 2 timmar sammanhängande sömn på 14 månader!! Pappan kan ta nattningen men inte uppvaken. Hon blir panikledsen då.

Ser ni något jag bör ändra på? Vad kan det vara?

Känner mig så jäkla ensam. Varenda mamma jag pratar med har hela nätter i sitt eget rum sedan flera månader. Känns som jag gör något fel.

• Svar på tråden 14 månader vaknar flera gånger varje natt
  • Selmans

Ledsen för alla stavfel. Timme=tumme.

Kan tillägga att jag inte tror hon är hungrig. Hon äter ofta mycket till middag vid 18.30, sen kvällsgröt vid 19.30-20. Och på morgonen har hon inte bråttom med frukost utan leker gärna en stund själv först.

Svar på tråden 14 månader vaknar flera gånger varje natt