• light

BF juni 2021

Anonym (SINIS) skrev 2020-11-17 13:53:28 följande:

Jag ser är fler är oroliga - jag är i 7+6 och ska ha tidigt ultraljud imorgon. Gjorde ett VUL i v 7 (6+1) och såg ett tickande hjärta. Det lugnade mig ett par dagar sen är man övertygad om att allt har gått åt helvete.

Har haft 3-4 blödningar, några innan VUL och någon efter. Förra söndagen hade jag en liten blödning med färskt blod och såg t.o.m en minimal klump i den, Sen avtog de. Är orolig, men avskyr mer ovissheten. Jag är livrädd för MA - livrädd för att gå runt och tro att jag är gravid - berätta de för familj för att sedan i t.ex. v 12 få se att fostret är dött. USCH. Givetvis vill jag inte ha missfall heller, men hellre att min kropp reagerar på att fostret dör än att de lurar mig. 

Har inte heller så många symptom som andra verkar ha heller. Det känns som alla mår illa, vissa t.o.m. spyr en annan har mått illa typ 4-5 ggr och det är 10000% hanterbart och knappt så det är jobbigt.

Är det lycko mig eller är jag inte ens gravid längre?

Inte visste jag att den första trimestern skulle vara såhär JOBBIG?? 

Första barnet för mig och första gången jag är gravid... 

Hej! Jag är som dig 100%. Det är också därför jag inte berättat för nån alls förutom er här. Har haft flera missfall och den här gången håller jag snattran till jul (v.17) för familjen och efter rul för övriga.

Men gällande symtom så är det ingen fara. Jag har typ heller jämfört med många andra. Alltså har ju svullna bröst och är trött och törstig/ hungrig mer än vanligt men inget illamående. Har inga humörsvängningar just nu heller utan känt mig som vanligt och även gjort ul och allt va bra. Ska på kub nästa vecka vilket blir en liten milstolpe men jag har trots alla perfekta ultraljud där hjärtat slår och den sparkar med benen inga som helst förhoppningar inför rul-ultraljudet. Tänker bara att det blir som det blir.. fast jag har nog stängt av oron lite och är mer avtrubbad (fast det grundar sig ju i oro såklart).

Jag hade inga jobbiga symtom som illamående med min son heller så var inte orolig för den sakens skull :)
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-17 07:24:25 följande:

Med första syntes det lite i typ vecka 16. Men från v 20 var det tydligt att jag var gravid. Men jag minns att jag var så svullen om magen att jag bara gick med lössittande byxor från ca v10. Nu har jag endast löst sittande mjukisbyxor (jobbar hemifrån, så spelar ingen roll) sen ca v 7. Antingen märks det tidigare nu, eller så är jag mindre benägen att tvinga mig själv ha vanliga jeans tills det "inte går mer". Ska bli spännande att se när magen syns! Nu är magen svullen, degig och jag känner av en liten kula inne i (som inte syns utanpå). Nu går jag in i v 11 :)

Haha nej på så sätt är det rätt skönt att vi är hemma och isolerade just nu, jag går runt i stretchiga mjuka byxor också. Klämde på mig jeansen bara för att vi brukar gå på lunchdate varje söndag medan sonen har träning och det va längesen jag gjorde mig lite fin haha.. men nu blir det inga fler restaurangbesök på ett tag antar jag så jag kanske ska investera i fler mjukisbyxor istället.

Har för mig jag också fick lite mage i v 16 senast. Hittar typ inga bilder förrän v 21 och då syntes det väl!
  • light
    Anonym (SINIS) skrev 2020-11-20 11:56:11 följande:

Jag skrev tidigare att jag hade haft flera småblödningar. I onsdags, innan mitt tidiga ultraljud, hade jag en blödning (mycket liten) men färskt blod och en lite klump i.

Hittills har jag alltså haft 6-7 blödningar - vissa ljusrosa, vissa orange och vissa med färskt blod i. (8+2)

Mitt tidiga ultraljud gick bra och vi såg ett tickande hjärta  den lilla var 15,9 mm så jag flyttades ingenting denna gång. Har gjort VUL innan (6+1) och även då såg vi ett hjärta som slog. Men är glad att den lilla har växt och att allt såg bra ut. Dock låg den helt stilla??? hahaha blev direkt fundersam - är den förlamad? ok skoja.

Nu väntar jag på KUB - 8/12 är de blodprov och 22/12 är ultraljudet.

Ni som har gjort KUB - har ni gjort NIPT också eller hur tänker ni?

Min lilla låg stilla på senaste ul också, fast vi tittade länge och skakade på magen.. men gången innan det sprattlade den.. dom sover nog oftast :) försöker inte oroa mig.

Jag ska göra kub och om det visar hög risk så blir man erbjuden nipt vad jag förstått, iaf här i Stockholm.
  • light
    FL20 skrev 2020-11-21 15:42:38 följande:

Jag har samma och kräks också av den om jag inte äter innan jag tar den. Tar deras vanliga multivitamin i vanliga fall och blir ordentligt illamående av den i vanliga fall med om jag inte äter frukost och dricker vatten före. Har testat att ta den i samband med frukost en men innan jag börjar äta, det går inte heller haha..

Vitaminer ska man alltid ta tillsammans med eller efter mat :) Kroppen har svårt att ta upp det annars.
  • light
    längtar985 skrev 2020-11-21 10:09:11 följande:

Hej!

Första gången jag skriver här.

Jag är 35 år och har 2 barn födda 15 & 17. Jag är nu gravid i v.11 (10+0). BF 18/6

Jag ser att det är många som är oroliga för missfall. 

Jag har tidigare haft 3 missfall. När jag väntade mitt 2:a barn så hade jag en blödningar första tiden.

Jag gjorde KUB och de rådde oss till att överväga fostervattenprov. Men jag fick igenom att gör NIPT i ett annat landsting. Det visade att det låg en frisk tjej i magen.

Nu har jag också haft blödningar. Det slutade för ett par veckor sedan. Pratade med gyn och de sa så länge det inte gör ont eller kommer blödning som mens eller feber. Så bör jag inte behöva oroa mig, utan njuta av att jag är gravid.

Efter att jag slutade blöda och har fortfarande  symtom, vilket jag fick nästan direkt efter +. 

Är det någon mer än jag som har svårt att dölja magen? Det är en tydlig gravid magen. 

Nu blev det långt hoppas ni orkade läsa

Grattis till graviditeten :) :)

Min mage börjar komma men mer som en spets och syns mer ju längre dagen går.. kan inte dölja den om jag inte har lösa tröjor eftersom jag är ganska liten i kroppen så det sticker ut om jag inte drar in magen. Har tur som jobbar hemma!
  • light

Hallå en lite konstig grej. Jag och min som är lite telepatiska och vet ofta vad den andra tänker och vi vet varandras nästa drag liksom, vi är supertighta. Jag tror han börjar fatta att jag är gravid fast på nåt slags undermedvetet sätt? Han har alltid önskar sig ett syskon men nu på senaste börjat prata VÄLDIGT mycket om det. Förr har han sagt drömmande -om jag får syskon men jag vet att jag kanske inte får det, när han pratat om det. Men nu verkar han mer taggad liksom... han pratade med sin pappa vid nattning och var typ glad och sa TÄNK, om jag får syskon nu när jag är 8 så kommer det va 8 år emellan oss. Tänk om jag hade ett syskon som gick på dagis och jag fick gå och hämta det efter skolan.. hans pappa sa att han tyvärr inte kommer få nåt syskon när han är 8, och han svarade neee men det är ju inte så länge kvar tills jag är 9?! Haha

Undrar om vi lyckas hålla på detta i en månad till?! Tveksamt men vill verkligen verkligen överraska på julafton och känna mig mer säker.

Har ni berättat för syskon?

• light
    Amandy1990 skrev 2020-11-21 19:23:54 följande:

Haha, så roligt! :D Väldigt svårt att hålla sig! Sambon har två barn sen innan (7 och 5 år) och vi tänker berätta om allt ser bra på NIPT :) Så om ca 1,5-2 veckor! Ska bli så kul!

Å vad roligt! Hur ska ni berätta? Bara säga det eller ska ni göra nån grej av det?
  • light
    Amandy1990 skrev 2020-11-21 22:22:19 följande:

Vi har inte riktigt bestämt än. Hur tänker ni göra? Nåt förslag? :D När vi berättade för mina föräldrar hade vi slagit in en babybody med texten ?I <3 MORMOR OCH MORFAR? i ett paket. Det blev väldigt uppskattat! :D Barnen kan ju dock inte läsa än så i så fall får vi göra på nåt annat sätt.

Letat idéer men har nog kommit fram till att (eftersom julafton) vi ska trycka en t-shirts med ?Jag ska bli storebror? och ge honom i julklapp. Och utanpå paketet ska det va ett kort där vi skriver typ -Älskade A, du är det finaste vi har. Den här presenten kommer passa dig perfekt! Så får han fråga själv SKA JAG BLI STOREBROR??? haha ååååå längtar!

Han kan läsa dock så bli ganska enkelt för oss. Vet inte annars, kanske ge dom varsit plagg och även ett extra paket som ingen förstår vem som ska öppna så får dom öppna det tillsammans och så är det ett miniatyrplagg av samma modell? Haha nej men vad svårt. Ändå kul att göra det minnesvärt!
  • light
    Therese356 skrev 2020-11-23 21:16:54 följande:

Hej alla!

Har varit något piggare (typ! Förutom tröttheten men ändå varit ok) idag är det sååååå tungt med allt! Känner mig som en zombie. Super super trött. Sov bort hela fm och sjukskrev mig från jobb. Hur ska jag stå ut? Något deppig igen. Mår illa gabska mycket. Känt av foglossning igen. Tvingade ut mig på kort promenad. Spydde ikväll första gången.. svullen och öm överallt. enligt tidiga ultraljudet borde jag vara i v 10+2 just nu. Just nu känns allt som en evighet...

När går detta över?!!!!!! Ska tvinga mig till jobbet imorgon men helst vill jag ligga i sängen hela dagen med den lilla ork jag har. Wish me luck.

Lyssnar gärna på andras krämpor och tips! Nästa vecka är inskrivningen hos barnmorskan iallafall.

Stackare :( fy vad jobbigt. Hur mår du idag?
  • light
    Anonym (U) skrev 2020-11-28 10:52:56 följande:

Nu har jag gått in i v 14. Igår morse när jag vaknade upptäckte jag att magen var sned. En liten hård kula på höger sida. Imorse var den på vänster sida. Försvinner som sen etter ett tag. Vad handlar detta om? Någon som har detsamma?

Haha! Jag har samma och hade samma förra grav också, minns det så väl. Tror det är för att kissblåsan är full :D
  • light
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-27 06:51:58 följande:

Åh <3 vad kul! Skönt att ha fått svart på vitt att allt är bra. Vilken liten sötnöt ni har i din mage <3

Tack :) ja verkligen skönt. Dom växer så mycket på så kort tid det kändes overkligt att se hur stor den blivit sen sist.
  • light
    Anonym (U) skrev 2020-11-28 16:25:34 följande:

Ahaa, ok :)....ja la nu dock märke till att den där lilla kulan finns kvar sen under dagen också men då lägger den sig mot mitten så inte lika avvikande då.

Ja för mig med men upplever att den pressas ut mer när jag är kissnödig på morgonen, och sitter ofta på den sidan jag sovit på morgonen :)
  • light
    Amandy1990 skrev 2020-11-30 14:49:57 följande:

Fick precis svar på NIPT att jag väntar en frisk liten tjej! Så himla glad och lättad. Var bara tvungen att dela med mig. Hoppas allt går bra för er andra! Är det nån mer som gjort/ska göra NIPT? :)

På grattis vad skönt <3
  • light
    santa86 skrev 2020-12-09 15:35:45 följande:

Vad kul att hitta denna tråd ???? grattis till er alla, själv är jag går jg in i vecka 14 i morgon ??????????

Efter tio års längtan så sitter jag här och är gravid ???? jag är verkligen gravid, jag kan knappt tro de själv, att jag denna gång kommit så här långt.

Sanna. Du sa att du har startat en fb grupp, men kan mina vänner se att jg är med i den? Jag är inte redo att berätta åt folk om våran längtan vi bär på ??

Stort stort grattis till din efterlängtade graviditet!! Wow vad härligt.

Facebookgruppen är privat så ingen kan se att du är med var jag förstått :) är inte med själv än dock.
  • light
    Zia29 skrev 2020-12-12 10:19:12 följande:

Vi gjorde KUB i onsdags. Fick jättelåg risk och allt såg fint ut under hela ultraljudet. Nu känner vi att vi kan slappna av lite mer och vi berättade för sonen också att han ska bli storebror :) Han fyller 3 om mindre än 1 månad så nu kan man prata med honom om bebisen i magen. Gick in i v14 igår så det stämde ganska väl med förra UL jag gjorde när längden på grav skulle bestämmas.

Läste att några av er som har barn sen tidigare mår sämre den här graviditeten jämfört med förra. Kan bara instämma, den här gången känner jag mig totalt nedkämpad vissa dagar. Mår fortfarande illa och kräks lite då och då. Kräktes som mest typ 5 ggr med sonen, så detta är verkligen annorlunda för mig. Usch, hoppas att det släpper snart. Man blir som förlamad av illamåendet :/

Skönt att allt såg bra ut och kul att berätta för storebror :) Hoppas du mår bättre snart!
  • light

Vecka 16 nu och jag känner små rörelser sen ett par dagar tillbaka. Så härligt och lugnande.

• light
    Zia29 skrev 2020-12-15 14:19:33 följande:

Ja, man känner sig så lättad när man får se och höra att allt är bra. Haha ja men nu vill han inte ens säga hej till bebisen xD Jo men jag har faktiskt börja må lite bättre nu. Måste fortfarande äta ofta för att hålla illamåendet någorlunda i schack, men det är lite bättre än i början i alla fall.Åh, gud vad mysigt! Längtar tills jag också är där. När är du beräknad förresten? :)

Skönt att det är bättre iallafall. Jag har börjat bli illamående först nu! Har klarat mig hela vägen hittills utan så klagar inte dock. För som svimningskänslor och mår illa och blir törstig i ett typ, från ingenstans. Undrar vad det kan va..

Jag är beräknad 4/6 enligt senaste mens :)
  • light
    emejunkan skrev 2020-12-15 19:03:06 följande:

Hur känns rörelserna för dig? Så mysigt. Är i vecka 15 och längtar efter att känna rörelserna. Tyvärr har jag inte känt några än, vad jag tror?

Det är lite olika men först kände jag som små petningar från insidan. Efter det har det kittlats petats och känner även bara att det spänner och rör sig lite liksom..

Jag känner min livmoder utifrån och får sammandragningar lite då och då så jag känner varifrån rörelserna kommer :) lite snett ovanför blygdbenet kände jag först :)
  • light
    Chajsa skrev 2020-12-15 21:01:56 följande:

Här kan man säga att man fick ett oväntat besked på Kub idag. Enäggstvillingar som låg där inne och sprattlade! Omtumlad över att bli tvåbarnsmamma, har gråtit och skrattat om vartannat. Kommer ta tid att smälta detta, just nu känns allt fruktansvärt jobbigt men liite kul!

Är det någon som kan nub eller vad det heter och vågar gissa på kön? Man behöver ju bara kolla på den ena hihi!

Oooh grattis!!! Det kommer bli hur bra som helst <3 Jag är Avis! Hade gärna haft småbarnsåren (för andra gången) överstökade samtidigt haha.
Svar på tråden BF juni 2021