Inlägg från: Therese356 |Visa alla inlägg
  • Therese356

BF juni 2021

Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-15 10:34:51 följande:

Tack <3 Med dottern blev jag bättre efter v 14, så jag hoppas att det blir så denna gången också. Har nu testat lergigan comp ett tag som ger en viss effekt. Det är som att få ett litet filter över illamåendet, och det känns ganska skönt att ha fått lite andrum i allt. Men tröttheten! Skulle kunna sova hela dagarna! Haha!

Fler som känner sig totalt utmattade?

Jo tack.. är helt slut runt lunch så när barnet sover så lägger jag mig med helt utslagen. Att jobba är inte heller så kul när man blir utmattad så fort och det är högg tempo... känns som en evighet innan man får gå av pass.

Undra när tröttheten vänder? Pga tröttheten som orsakar förvirring och annat så undrar jag hur länge jag kan hålla detta "hemligt". Suck
  • Therese356

Hej alla!

Har varit något piggare (typ! Förutom tröttheten men ändå varit ok) idag är det sååååå tungt med allt! Känner mig som en zombie. Super super trött. Sov bort hela fm och sjukskrev mig från jobb. Hur ska jag stå ut? Något deppig igen. Mår illa gabska mycket. Känt av foglossning igen. Tvingade ut mig på kort promenad. Spydde ikväll första gången.. svullen och öm överallt. enligt tidiga ultraljudet borde jag vara i v 10+2 just nu. Just nu känns allt som en evighet...

När går detta över?!!!!!! Ska tvinga mig till jobbet imorgon men helst vill jag ligga i sängen hela dagen med den lilla ork jag har. Wish me luck.

Lyssnar gärna på andras krämpor och tips! Nästa vecka är inskrivningen hos barnmorskan iallafall.

• Therese356
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-11-25 09:50:18 följande:

Jag mår inte heller bra alls. Är halvtidssjukskriven nu, eftersom jag är sängliggande större delen av dagen. Har lyxen att jobba hemifrån, så jag kan styra det där utefter "dagsformen" (var timme för sig). Tar lergigan comp, som ger liten effekt. Jag mår illa, är yr, trött och känner mig utmattad i hela kroppen. Psykiskt så har detta även medverkat i nedstämdhet och jag ifrågasätter beslutet att skaffa ett barn till. Men samtidigt längtar jag ju också. Men känner mig mest uppgiven, faktiskt.

Med första barnet gick illamåendet över i v 14, men då mådde jag inte riktigt så här dåligt. Har precis gått in i v 12 (11+2) och hoppas att det snart vänder.

Har du pratat med barnmorskan om sjukskrivning pga illamåendet? Tar du några tabletter än?

Kram, jag vet hur tufft det är just nu. Men en dag kommer vi må bättre, och sen kommer vi få hålla våra små bebisar i famnen. <3

Stackare!!! Hur mycket jobbar du då och vad står det i din sjukskrivning?

Tycker det är så jobbigt att.vara såhär jäkla slut och det är pest och pina att gå till jobbet och vara trött och slut redan när man kommer dit och ännu värre efter några timmar.. utmattning som leder till trötthet som leder till ångest och oro. Usch! Och väl hemma orkar man absolut ingenting.

Jag fick utskrivet samma tabletter som du men tycker dem har väldigt liten effekt.. vet ej om dem kanske gör mig något piggare ändå. Men känns hopplöst.

Ska träffa.barnnorskan nästa vecka så ska ta upp detta.

Men känner som du - uppgiven.
  • Therese356
    FnR96 skrev 2020-11-29 16:46:47 följande:

Någon som upplevt växtvärk än? Är i v.11 (10+4) och det spänner mycket i livmodern nu. Mycket obehagligt. Det gör alltså inte ont, det bara spänner. Ibland när jag rör mig så kickar det igång och jag går som en anka.. Kommer inte ihåg att det var så med första barnet, kommer bara ihåg att jag hade ett visst obehag men. Googlar ju såklart och det verkar vara vanligt. Men tänkte om det är nån mer som är runt samma vecka och känner det? :)

Kände av det.rätt tidigt i graviditeten. Typ runt v 5-6. Var nojig att det var missfall på g. Förra veckan hade jag molande värk så var väl växtvärk med och typ spänd mage. Kan inte heller minnas detta med första barnet men min barnmorska sa att det är väldigt vanligt att.vara t ex mer orolig under andra graviditeten m.m.. man känner kanske efter mera?
  • Therese356
    EmiliaSol skrev 2020-12-08 10:51:33 följande:

Tog prover inför kub i början av förra veckan, visade sig att jag har en subklinisk hypotyreos, alltså högt tsh men med t4 inom intervall (om än i det lägre intervallet). Har början med levaxin 50mg/dag. Någon annan som varit med om samma? Är ganska orolig för vad detta kan ha inneburit fr fostret i och med att jag var i vecka 11 (10+2) när det uppdagades och behandling sattes in. Har iaf kub ul på fredag så hoppas att den mår bra då!

Har med fått reda på att jag hade avvikande sköldkörtelvärde men vet inte hur avvikande för lyssnade in ett röstmedelande från min barnmorska som berättade detta och sa att jag skulle börja med levaxin 50 mg... ska träffa henne imorgon så får jag forska i det och vad det ev innebär?! Har ingen aning men man får hoppas allt är ok och att det skulle vart missfall om det var tvärtom.
  • Therese356

Tänkte bara höra hur det går för alla ? Har ni gjort rutin ultraljud ännu? Jag är fortfarande väldigt trött om dagarna och har svårt att orka långa arbetsdagar. Fy. Illamående fortfarande. Tänker jag.borde vara i vecka 16 nu kanske. Ultraljud om ca 2 veckor. Vill få det gjort och se att allt är ok. Och att bebis lever.

• Therese356
    santa86 skrev 2020-12-19 13:41:19 följande:

Hej alla fina blivande mammor?

I dessa tider blir man mega nojig, ligger hemma med feber, hosta och ont i halsen, vad händer om jag får corona? Och hur är de med att ha feber och vara i vecka 15. Jag har inte hög feber men ändå.

Utöver att man är hemma sjuk så måste jag säga att jag mår oförskämt bra, andra dagen nu jag inte änns känner mig gravid. Nån mer som har spökdagar?

Jag vill önska er alla en underbar helg och advent i morgon ????

Antar att jag med känner spökveckor just nu. Eller dagar. Känner mig inte jätte gravid längre. Trots mycket fläder förra veckan tyckte jag... Man ska inte tänka för mycket.
  • Therese356
    Anonym (Baby#2) skrev 2020-12-30 07:06:20 följande:

Jag mår fortsatt dåligt och är sjukskriven. Det börjar dock vända, och jag kan umgås med min man och vår dotter några stunder under dagen nu iaf. Själva illamåendet är lite bättre och jag kräks inte lika ofta, men jag är så yr, trött, har huvudvärk konstant. Även om det är tufft så går det åt rätt håll!

Jag har RUL om lite drygt 3 veckor, är i v 17 (16+1) idag. Väntan på att se att allt är ok är jobbig, men känner buffar ibland (inte varje dag) så det borde nog vara ok.

Nu använder jag gravidkläder och magen börjar synas rejält. Jag har inte berättat på jobbet, mer än för chefen, och eftersom vi alla jobbar hemifrån + julledigheter så är det nog ingen som misstänker något ännu. Skulle jag ut och träffa någon kollega skulle det dock nu vara uppenbart att jag är gravid. Efter ul tänkte jag berätta så det är officiellt. Familj och närmaste vänner vet nu :)

Har alla berättat för sina nära och kära nu? Vet att det var några som skulle berätta till julafton <3

Tråkigt att höra att du fortfarande har det så tufft. Jag som tycker jag har det jobbigt med illamåendet och den sjuka tröttheten.. känns inte jätte Kul att behöva lägga sig och sova så fort man lagt sonen på dagen när man kunde haft egentid eller fått andra saker gjorda.. men galet vad skönt det är att lägga sig mitt på dagen också! Haha!

Vi har faktiskt valt att inte berätta något ännu vi berättade sent vid förra graviditeten också men tänkte inte vänta sååå länge som förra. Är ändå lite nervöst att berätta och hur man ska berätta det? Hur gjorde du?

Vi ska iallafall göra ultraljudet först och sen får vi se hur vi känner. Man vill ju se att det lever och mår bra. Och då kan vi hålla ut i ca 2 veckor till enligt mig tills dess.

På jobbet borde det märkas att arbetskläderna är mer tighta än i somras men annars har vi kunnat dölja detta bra tack vare Corona när man inte umgås som förr...
  • Therese356
    Jenn88 skrev 2020-12-30 14:52:24 följande:

Hej! Längesen jag skrev här. Tyckte det va dags nu. Jag är i vecka 14+5. Vi har gjort KUB men har inte fått svar ännu. Jag fick göra blodprovet efter ultraljudet därför dröjer det lite. Men ultraljudet såg bra ut. Vi berättade för barnen och familjen på julafton. Barnen blev jätteglada och grät. 2 åringen fattar inte med 12 och 10 åringarna hade en lillebror i sin önskelista. Vi får väl se om det är en lillebror. Familjen blev också väldigt glada för vår skull. Fick reda idag på att jag har graviditets diabetes. Jag som hatar att ta blodprov måste nu sticka mig i fingret flera gånger om dagen. Tycker det är jätte jobbigt. Men jag får väl bara stå ut. Någon mer här som har diabetes ?

Åh vad kul att omgivningen blev glada!! Själv är jag nervös inför hur andra ska reagera.. vet inte varför det känns så. Det är ju lite pirrigt och overkligt som med förra graviditeten. Sen är jag rätt så egen med och vill hålla saker för mig själv.

Jobbigt med diabetesen. Bra att det upptäcktes dock. Hade du några symptomoch hur avvikande va värderna? Vad gör man åt det? Jag gjorde tidigt glukosbelastning men,var bra värde så,jag är nöjd.
  • Therese356
    Jenn88 skrev 2021-01-04 20:56:48 följande:

Tror jag läste att det fanns en fb grupp för juni2021? Hur kan man gå med ?

Fick reda på idag att jag även är i hög risk för havandeskapsförgiftning. Ska börja med blodförtunnande. Känns riktigt jobbigt nu. Först graviditetsdiabetes och nu detta. ????. Har inte haft några problem med de tre andra barnen. Och nu känns det som jag får allt.

Fick också börja med blodförtunnande för att läkaren jag träffade tyckte det... min barnmorska tyckte det var konstigt. Så var jobbigt i början men nu känns det ok. Är väl bra att man kan motverka sånt som kan ske.. Men var jobbigt som sagt.
  • Therese356
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-12 07:42:07 följande:

Hej! Hur går det för er alla? Någon som hunnit med RUL ännu, eller har planerat under de närmsta veckorna? :)

jag har nästa vecka! Är såå nervös. Fick en störtblödning i v 13 och efter det är jag som ett asplöv. Även om jag åkte in och fick VUL, fick se ett hjärta som slog och att allt såg bra ut, känner jag mig så stressad efter detta. Och då allt illamående på det, är fortfarande sjukskriven och sängliggande en stor del av dagen. Har fortsatta bruna flytningar då och då, men det är ju bara gammalt blod och ska enligt min bm inte vara något att oroa sig för. Denna graviditet är helt klart tuffare än min första!

Vore så kul att höra om era tankar inför RUL eller om ni redan varit där, höra om hur det gått! <3

Jag,har också RUL nästa vecka.. ser framemot det och vill få det gjort. Se så allt är ok. Tänker jag för mycket så stressar/oroar jag upp mig så försöker att inte tänka. Ser mest framemot att kunna gå ut med graviditeten "offentligt"om allt är bra. Kan fortfarande dölja det i och med Corona inför familj och släkt.

För någon vecka sen var jag orolig över att något hänt för under några.dagar försvann syntom bara helt tvärt. Usch. Sen började jag känna rörelser istället som har fortsatt och nu känner jag syntom igen. Känns mysko att känna rörelser.såhär tidigt för med min första graviditet dröjde det till v. 24 kanske. Nu är jag i... v.18 kanske?

Känner ni rörelser eller väntar ni på att känna?
  • Therese356
    minnie768 skrev 2021-01-12 16:17:31 följande:

Jag har inte hunnit med RUL men har det inbokat den 29/1, längtar! Symptomen sitter i, framförallt trötthet och migrän som bråkar med mig. Men nu börjar magen faktiskt se ut mer som en preggo-mage än en bullmage så det känns ändå bra haha. Känslorna inför RUL går upp och ner hela tiden. Ena stunden är jag förvånansvärt lugn och längtar efter att få se mini där inne igen <3 Andra stunden är det helt tvärt emot och jag är orolig att hjärtat slutat slå eller att något annat gått snett. Just nu vill jag bara göra det så jag slipper fungera.

Skönt att du ändå fick göra ett VUL men förstår att oron ändå finns kvar <3 

Antar att vi har samma känslor inför RUL... väldigt jobbigt. Man får tänka att risken att något är fel eller liknande ändå är rätt minimal även om det tyvärr händer.

Känns som min mage med "exploderat" senaste veckan och hade.varit skönt att kunna gå ut med att man faktiskt är gravid och inget annat. Haha.

Hade syntom som försvann förra veckan men som kommit tillbaka och har börjat känna rörelser. Inte jätte tydliga men dem finns där. Lite förvånad då jag inte kände något förrens vecka 24 sist.
  • Therese356

Hej alla fina!

Ultraljud imorgon. Känns som att gå i mål. Varje fall halvvägs. Hyper nervös. Sambon ska med och han var inte med vid förra ultraljudet 2018 med sonen.

Lugnar mig själv med att man inte kan påverka resultatet hur det än visar... går allt bra ska vi fira med tårta.

Kram!

• Therese356
    Amandy1990 skrev 2021-01-17 18:13:08 följande:

Så spännande, stort lycka till! Jag har på onsdag och klart man är nervös! Får jag fråga var du bor där sambon för följa med? Som jag förstått det är det helt uteslutet att ta med sin partner på ultraljud nu ;(

Alltså jag är mer orolig och nervös än vad jag hade tänkt att jag skulle vara... fy. Nästan så man vill ställa in för att slippa .

Jag bor i södra Sverige men jag reagerade på det du skrev om Corona och detta och googlade och enligt infon på 1177 så stämmer det du skriver om att partnern inte får följa med men på min kallelse står det att 1 får följa med. Konstigt och förvirrande.

Lycka till på onsdag och skriv gärna hur det gått! Kram!
  • Therese356
    Anonym (U) skrev 2021-02-24 13:55:45 följande:

Hur mår alla nu? Själv mår jag bra förutom att tröttheten har börjat komma tillbaka. I vecka 26 nu.

Hur länge tänker ni andra att ni ska jobba innan bf?

Är också väldigt trött. Känner mig allmänt klumpig och andfåddheten ska vi inte prata om.. eller att man lätt blir varm/svettig Fy. Att vara förkyld + gravid är inte jätte Kul heller. Helt slut och orkeslös.

Annars? Jobbar inom vården och under ett längre arbetspass är mina fötter ömma och röda.

Mår väl annars rätt ok om man ska vara ärlig utöver ömma fötter och trötthet... och svettningar/andfådd.

Hur länge jag ska arbeta beror väl på huruvida jag får förlängt eller ej efter den 15/3 och då borde jag vara i v.27. Bm rekommenderade inte att arbeta efter v.32 iallafall och det låter väl klokt. Rätt stressigt och krävande jobb man har om man samtidigt är gravid....

Hur har du det själv och alla andra?
  • Therese356

Hej alla!

Jag har sen 2 veckor redan gått hem från jobbet... började med sjukskrivning efter ett läkarbesök pga sammandragningar. Sammandragningar som visade sig påverkat livmodertappen. Så ja. Försöker vila så gott det går och är orolig för att föda för tidigt.. så jag är hemma från jobbet under väldigt lång tid med andra ord för är i v. 30+3.

• Therese356
    Mamapolarbear skrev 2021-06-21 18:48:44 följande:

Ingen bebis, och känner ingenting ännu. Mår väldigt illa, är utmattad, har lite smått huvudvärk som kommer och går. Halsbrännan kom tillbaka igår. Så det känns ju inte så roligt när man har en aktiv 2,5 åring hemma.

Tråkigt att de väntar till 42 fulla veckor för er. Här blir det utvärdering vid v 41+2, så en vecka kvar för min del. Hoppas dock att lillebror vill titta ut innan dess. Förstår att det känns jobbigt med att hinna in i tid när det gick så fort förra gången! Ni får väl helt "enkelt" åka in så fort du får värkar för att utvärdera? :)

Känns som det hade kunnat vara jag som skrev ditt inlägg. Haha! Har med en 2,5 åring och går in i v.41 idag... vilket man inte trodde då livmodertappen (?) Var påverkad redan i v.27...

Ska på grundlig undersökning i eftermiddag så får se vad som sägs och hur allt ser ut. Känner inte heller några värkar längre dom jag t ex gjorde för x-antsl veckor sen rätt så dagligen. Skumt

Lycka till när det är dags!
Svar på tråden BF juni 2021