• Zia29

BF juni 2021

Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-12 07:42:07 följande:

Hej! Hur går det för er alla? Någon som hunnit med RUL ännu, eller har planerat under de närmsta veckorna? :)

jag har nästa vecka! Är såå nervös. Fick en störtblödning i v 13 och efter det är jag som ett asplöv. Även om jag åkte in och fick VUL, fick se ett hjärta som slog och att allt såg bra ut, känner jag mig så stressad efter detta. Och då allt illamående på det, är fortfarande sjukskriven och sängliggande en stor del av dagen. Har fortsatta bruna flytningar då och då, men det är ju bara gammalt blod och ska enligt min bm inte vara något att oroa sig för. Denna graviditet är helt klart tuffare än min första!

Vore så kul att höra om era tankar inför RUL eller om ni redan varit där, höra om hur det gått! <3

Var ett tag sen man skrev här! Kul att det är några som hänger kvar här iaf :)

Jag har RUL nästa vecka på tisdag, är nervös såklart. Fick se bebisen på KUB för några veckor sen och det var underbart! Men man är nervös ändå och vill såklart bara att allt ska se bra ut. Det såg bra ut på KUB men lite oro finns där ändå eftersom att jag var med om ett MA innan denna graviditeten. Har en massa symtom och foglossningen är värre den här gången än med sonen, känner lite rörelser också nu (gick in i v19 idag) så det är skönt. Även om foglossningen gärna får försvinna haha.

Usch, vad jobbigt allt du går igenom just nu. Hoppas att det lättar! Såg att du har RUL ett par dagar efter mig :) Vill ni veta könet?
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-17 10:36:49 följande:
    Nej, vi ska nog inte ta reda på det. Vi gjorde inte det med dottern heller, och det blev på något sätt en väldigt stark och fin upplevelse för oss. Har vänner som tagit reda på det och som älskat tiden då de myser och vet om det under graviditeten. Så det lockar ändå lite, man är ju så nyfiken :) ska ni ta reda på det?

Nu har min gravidmage plötsligt blivit mindre? Någon som känner igen sig? Jag tänker om det är dessa sk. spökveckor som "spökar"? Magen var stor fram tills igår morse, då den plötsligt minskade. Även om det känns oroligt så antar jag att det bara var svullna tarmar som gjorde magen så pass stor förut...?

Fortsatt illamående och huvudvärken från hell. Yrsel och trötthet som heter duga. Jag ska träffa min läkare i veckan och diskutera fortsatt sjukskrivning, jag mår ju inte bättre än... Ska man bara stå ut och jobba ändå? Jag kommer ju inte riktigt ur sängen, hulkar iaf 1-2ggr/h fortfarande. Kan dock numera sitta upp i 10-20 min innan jag måste ligga ner igen. :/ men jag kan jobba hemifrån... Usch, jag känner en inre press att jag borde må bättre vid detta laget. Jag är ju i v 19...
    Ja, nyfikenheten finns där ju trots allt, verkligen. Jag är FÖR nyfiken så har jättesvårt för att inte vilja veta saker haha Skäms Vi bestämde oss tidigt för att ta reda på det, det gjorde vi med sonen också. Inte för att det spelar någon roll, men jag kan inte låta bli :P

Sådär gör min mage också lite till och från. Jo men visst är det spökveckor, vi är ju i just de veckorna då det är väldigt vanligt med spökveckor. Snart kommer den där runda gravidmagen som absolut inte går att misstas för annat än att det ligger en liten därinne ^^

Usch, fy vad jobbigt för dig :( Hoppas verkligen att det snart går över eller i alla fall lättar mer :/ Bra att du fått fortsatt sjukskrivning, även om det suger att må såhär. Förstår det, men alla är så olika och även graviditeterna för en och samma person blir så annorlunda. Men håller tummarna för att du får må bättre väldigt snart! {#emotions_dlg.flower}
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-19 13:38:24 följande:

Hur har det gått för er med era rul? <3

Det gick jättebra ^^ Allt såg fint ut, är så lättad! BF är fortfarande samma, 17/6 så bebis har växt bra. Därinne låg en sprallig och livlig liten lillebror :)

Du får skriva och berätta hur det gått för dig med sen =)
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-20 11:35:15 följande:

Är nyss hemkommen från gyn, åkte in idag för blödningar igen. Allt såg bra ut med bebisen, men denna gång såg de att moderkakan ligger lågt. Den såg ut att ligga kant i kant med livmodermunnen och de såg någon liten blodansamling där, så de tror att det är därför jag småbröder hela tiden.

Vi ska kolla det noggrannare och jag ska få få mer info kring detta på fredag när jag har mitt planerade RUL. Skönt att veta en trolig anledning till att jag blöder med jämna mellanrum, men lite oroligt vad detta nu innebär. Läkaren sa att jag inte behövde oroa mig, och att moderkakan kommer flytta på sig i tid. Men det är lite nervöst och oroligt.

Hur har det gått för dig? <3
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-23 08:04:12 följande:

Det har gått superbra på RUL! <3 inga avvikelser på vår bebis, hon fick se allt superfint och enkelt. Vi extrakollade lite med 3D ultraljud och i de områden där vi haft missbildningar i familjen. Allt såg så fint ut <3 jag grät av lycka där i stolen, att allt var ok. Att man kan vara så känslig och orolig när man är gravid, helt sjukt.

Vi bestämde oss för att ta reda på kön, och nu vet vi att vi väntar en liten pojke. Storasyster är superglad, och fick hjälpa mamma att baka en blå mini-tårta till pappa. :)

Nu gäller det att jag och min man kommer överens om namn... Vi hade ju flera fina flicknamn som vi var överens om, men inga pojknamn! Haha! Tur att det är några månader kvar...

Åh, blir så glad av att läsa detta! <3 Så skönt att det gick bra! Haha jag förstår det, det krävs inte mycket för att man ska fälla en tår nu. Och det är helt okej, det är ren lycka att få se och höra att allt ser bra ut ^^

Vad roligt! Åh, vilken fin reaktion av storasyster. Här blev sonen INTE glad när vi sa att det blir en lillebror haha. Han ville ha en lillasyster, men det kommer att gå bra sen när han är ute. Vi är inte så oroliga trots reaktionen haha.

Åh, jag vet! Tyckte att det var så jobbigt med namn när vi väntade sonen, slutade med att vi fick titta på svärföräldrarnas släktträd för lite inspiration.

Haha ja, man har ju ett antal månader på sig att klura ut det. Sen har man lite tid även efter att bebisen är ute :) Även om man är lite under press då haha.
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-24 11:01:21 följande:

Ja, hon har börjat kalla honom "lillebloj" nu och vill klappa fint på magen hela tiden. Hon har tidigare sagt att det är en lillasyster, eller en flicka. Just innan jag berättade så frågade jag en sista gång och då hade hon ändrat sig till pojke! Haha <3

Jag tror absolut att din son kommer vänja sig och känna en lycka i att få en lillebror :) ibland behöver de bara få tid att smälta att det inte blev som de hade föreställt sig.

Släktträd är en bra grej att kolla i :) nog kommer vi hitta något namn förr eller senare allihop!

Lillebloj, nä vad gulligt ^^ Haha hon fick ju rätt till sist.

Jo men det kommer han säkert, vi är inte särskilt oroliga. Han har lättare för att prata om lillebror nu :)

Jo men absolut, det var jättekul att få titta och se vad alla har hetat. Men nu har vi ett namn till lillen. Vi är ganska säkra på det men det kan komma att ändras såklart om vi känner att det inte passar när vi väl får se honom. Med sonen var vi också säkra och det blev helt rätt när han väl var ute :)

Hur mår du nu förresten?
  • Zia29
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-02-02 12:40:11 följande:

Jag börjar må helt ok! :) (peppar, peppar) har börjat jobba deltid denna vecka och det går bra än så länge. Varit utan blödningar i 2 veckor nu och jag känner honom varje dag <3 börjar kännas relativt stabilt och jag har börjat njuta lite av att vi i Juni ska få får älskade lilla pojke <3 hur mår du? :)

Vi ska börja fixa med hans rum till helgen. Tapetsera om och sätta upp garderob (just nu ligger alla bebiskläder sen dottern i lådor i förrådet, vore ju kul att börja titta igenom mer vad vi har. Jag har bara tittat in i lådorna och konstaterat att vi har en del, haha!). Det är ju långt kvar, men har ni andra börjat "boa" eller fixa med bebissaker än? <3

Åh, vad skönt! Jo men eller hur, när man börjar känna sådär så känns det plötsligt mer verkligt. Skönt att du slipper blödningar också!

Jo men jag mår bra, foglossningen är inte rolig men har börjat använda TENS och det hjälper lite grann. Vissa dagar mår jag lite illa men inte som i början, detta är mycket mer hanterbart än dom första veckorna. Sen känner jag också honom varje dag, så mysigt! Pappa och storebror kan inte känna än, men så har jag moderkakan i framvägg denna gång så dom får vänta några veckor till ^^

Men åh, så spännande! Det är så kul att börja fixa och dona med rum och annat. Tur man har tid på sig så att man hinner ändra på något om man vill haha.

Det där känner jag igen haha. Vi har också ganska mycket kläder som ska gås igenom, tänkte ta tag i det snart. Sonen är ett vinterbarn så allt kommer inte att kunna användas i alla storlekar vi har. Får sålla bort en del och sälja/ge bort.

Vi har köpt vagn, den vi ville ha var nedsatt med 10% så vi slog till :) Babyskydd tänkte vi vänta med lite till, håller alltid utkik ifall det kommer nån bra deal på den haha. Det mesta har vi sen sonen så det är inte mycket att fixa, säng och så har vi kvar. Det är bara kläderna då som ska upp från förrådet. Känns så spännande alltihop, lite som om jag är gravid för första gången haha ^^ Längtar så till sommaren nu!
  • Zia29
    Anonym (U) skrev 2021-04-07 09:56:10 följande:

Hur länge har ni alla tänkt att jobba innan bf? Första barnet för mig så osäker på vad som brukar kännas ok. I vecka 32 nu och inga större problem förutom trötthet.

Jag går hem 12 maj den här gången. Tar ut lite semester och sen fp. Då kommer jag att vara i v36.

Mest p.g.a. corona och sen är den här graviditeten lite jobbigare för mig.

Förra gången jobbade jag fram till 2 veckor innan jag födde, gick då strax innan jul men han kom lite tidigare så hann inte bli så mycket "ledighet".
  • Zia29
    Mamapolarbear skrev 2021-06-16 14:51:20 följande:

Hur går det för alla? Har någon hunnit få sin lilla bebis än? <3

Vi väntar ännu, BF på lördag :)

Vi väntar här vi med. BF imorgon och dagarna känns så fruktansvärt dryga :/ Trodde verkligen att lillebror skulle vara tidig som storebrorsan, men han verkar ha det väldigt bra därinne. Ska till barnmorskan på fredag och förhoppningsvis kan vi boka igångsättning p.g.a. mycket snabb förlossning förra gången.
  • Zia29
    Mamapolarbear skrev 2021-06-16 17:56:24 följande:

Eller hur är det drygt att vänta! Storasyster föddes på bf+7, så om jag ska ha det som riktmärke kommer jag få vänta 1,5 vecka till... Puh. Hoppas det kommer igång för dig snart, så du slipper "tjorva" med barnmorska och igångsättning :) <3

Ja men verkligen! Speciellt i den här värmen, helt olidligt.

Haha man förväntar sig ändå att andra ska komma tidigare, men nejdå! Man får snällt vänta :P

Frågade om det men fick tyvärr ett nej, här måste man ha gått 42 fulla veckor innan man sätts igång. Så himla drygt! Blev ju igångsatt med sonen och jag födde 4 timmar efter värkstart, så hade varit skönt att få ett datum och slippa känna oro inför att inte hinna in i tid, och gärna innan v43, men men...

Hur går det för dig då? Känner du av nånting? :) Eller har du redan fött kanske? :D
  • Zia29
    Amandy1990 skrev 2021-06-18 20:39:53 följande:

Vi fick vår lilla tjej förra veckan! Helt underbart :) Lycka till allihop!

MarinaT skrev 2021-06-20 14:30:02 följande:

Vi fick vår son i onsdags 38+6 vis igångsättning

En lite Niko blev det på 3520g :)

Lycka till alla andra

Åh, stort grattis till er båda! Så himla roligt! Hoppas att allt gick bra och att ni mår bra allihopa :)
  • Zia29
    Anonym (F) skrev 2021-06-16 16:37:47 följande:

Hej! Igångsättning på onsdag pga lätt havandeskapsförgiftning! Är nervös som fan, det är första barnet. Hoppas hon vill komma innan dess! Har nån av er erfarenheter av igångsättning? :)

Åh, förstår verkligen att du är nervös. Det är man ändå som det är. Hoppas också att hon kommer innan dess, om inte så vet du i alla fall att hon är här väldigt snart ^^

Jag blev igångsatt med sonen i v39+2 p.g.a. vattenavgång och inga värkar. För mig gick det hiskeligt fort, födde honom 4 timmar efter värkstart. Det var väldigt intensivt och hade ingen vila mellan värkarna utan dom avlöste varandra hela tiden. Men jag hade ändå en bra förlossning även om det gick så snabbt, lustgas var det enda jag hann med och det gick jättebra.

Hoppas att det ska gå bra för dig (det kommer det att göra) och att du mår bra trots lätt havandeskapsförgiftning :)
  • Zia29
    Mamapolarbear skrev 2021-06-21 18:48:44 följande:

Ingen bebis, och känner ingenting ännu. Mår väldigt illa, är utmattad, har lite smått huvudvärk som kommer och går. Halsbrännan kom tillbaka igår. Så det känns ju inte så roligt när man har en aktiv 2,5 åring hemma.

Tråkigt att de väntar till 42 fulla veckor för er. Här blir det utvärdering vid v 41+2, så en vecka kvar för min del. Hoppas dock att lillebror vill titta ut innan dess. Förstår att det känns jobbigt med att hinna in i tid när det gick så fort förra gången! Ni får väl helt "enkelt" åka in så fort du får värkar för att utvärdera? :)

Usch, det där förstår jag verkligen. Vi har en 3,5-åring hemma och det är verkligen inte det lättaste att underhålla dom små liven samtidigt som man är inne på sluttampen av graviditeten.

Vår lille kille tittade ut förra måndagen så nu är han äntligen här ^^ Det var en väldigt lång förlossning om man jämför med äldste sonen, var inte alls beredd på det men till slut kom han ut, hela 54 cm och 4044 g :)

Hur mår du? Har er bebbe tittat ut än? :)
Svar på tråden BF juni 2021