BF juni 2021
Idag upptäckte jag sådan pigmentrand från navel och nedåt. Ngn annan som fått det? Kändes lite tidigt..
Idag upptäckte jag sådan pigmentrand från navel och nedåt. Ngn annan som fått det? Kändes lite tidigt..
Hur tänker ni kring gratis kontra betald gravidotetsförsäkrong?
Jag tar betald. Vi gjorde det med dottern också och det var så värt det. Pga olika anledningar fick vi ut en hel del på försäkringen, som vi inte hade fått med gratis. Det är inte mycket pengar för att försäkra det ofödda barnet :)
Dessutom har de flesta försäkringsbolag så att de drar sedan av den summan på barnförsäkringen man tecknar efter barnet föds. Win-win :)
Nu när det har blivit lite kallare ute så märker jag att om jag är ute i mer än tio minuter, trots att jag inte fryser direkt, så börjar det som bränna nå fruktansvärt i brösten. Gör riktigt ont! Sen går det över så fort jag kommer in. Någon som har ngt liknande?
Hej alla!
Efter lite experimenterade tror jag att det är vitamintabletten som gör att jag spyr!
Jag äter Apotek Hjärtat Gravid (rosa burk) som är en multivitamin med folsyra och annat bra. Någon som upplevt samma?" Vad gör man? Kanske bättre att ta en tablett med bara folsyra, som är så viktigt, och se om det hjälper...
Hej,
Jag har inte mått illa nu på flera veckor. När jag mådde illa mådde jag mycket illa men kräktes bara vid ett tillfälle. Nu idag helt plötsligt när jag skulle gå till jobbet blev jag akut illamående och kräktes två ggr längs vägen. Sen allt bra igen. Nu i vecka 12+2. Är detta normalt?
Hallå,
Har ni nu under graviditeten fått blödning efter sex? Fick det igår för första gången. Är i vecka 12+några dagar. Hade kub ul imorgon och det såg bra ut. Men blir som ändå orolig....
Hej!
Det hände mig en gång, tror det var i vecka 7-8 och då kom det lite ljusrött på pappret när jag torkade direkt efter sex. Blev jätteorolig och frågade om det när jag gjorde vul nån vecka efter och fick då veta att det var helt normalt eftersom slemhinnorna blir så känsliga. Har det fortsatt blöda mer för dig eller var det bara just efter sexet? :)[/qu
[quote=80788095][quote-nick]Amandy1990 skrev 2020-11-25 15:50:20 följande:[/quote-nick]Hej!
Det hände mig en gång, tror det var i vecka 7-8 och då kom det lite ljusrött på pappret när jag torkade direkt efter sex. Blev jätteorolig och frågade om det när jag gjorde vul nån vecka efter och fick då veta att det var helt normalt eftersom slemhinnorna blir så känsliga. Har det fortsatt blöda mer för dig eller var det bara just efter sexet? :)
Nej precis, det var inte särskilt mycket men det var absolut blod. Jag skulle inte tro att det är nåt att oroa sig för. När jag tog upp det med han som gjorde vul på mig så sa han bara att ?ja men det är jättevanligt att det kommer blog efter sex?. Men jag vet hur det är att vara orolig så är du det så kanske det ändå känns skönare att ringa bm och få fråga och prata! :)
Nu har jag gått in i v 14. Igår morse när jag vaknade upptäckte jag att magen var sned. En liten hård kula på höger sida. Imorse var den på vänster sida. Försvinner som sen etter ett tag. Vad handlar detta om? Någon som har detsamma?
Haha! Jag har samma och hade samma förra grav också, minns det så väl. Tror det är för att kissblåsan är full :D
Nu äntligen har jag börjat känna lite buffande i magen. Första barnet, i vecka 22, moderkaka I framvägg. Så märklig känsla! Kommer man nu direkt börja känna då och då eller kan det dröja några dagar tills nästa gång man känner något?
Det är normalt att man känner då och då, men behöver inte vara varje dag förrän man är i v 25 (tror jag det var). Efter den veckan ska väl alla känna regelbundet, utefter sin bebis rörelsemönster :)
Med dottern kände jag redan i v 13, och från v 16 kände jag varje dag samt att det var ett tydligt mönster över dagen. Nu har jag känt honom sen v 16 och då tog det flera dagar mellan varje gång. Nu i v 21 börjar jag känna varje dag, och flera gånger om dagen :) men inget direkt mönster ännu! nu har jag moderkaka i framvägg (med dottern bakvägg). Det är alltså helt normalt om du inte känner flera gånger om dagen eller varje dag ännu, när du också har framvägg :)
Hur har det gått för dig, har du känt något mer?
Hur mår alla nu? Själv mår jag bra förutom att tröttheten har börjat komma tillbaka. I vecka 26 nu.
Hur länge tänker ni andra att ni ska jobba innan bf?
Är också väldigt trött. Känner mig allmänt klumpig och andfåddheten ska vi inte prata om.. eller att man lätt blir varm/svettig Fy. Att vara förkyld + gravid är inte jätte Kul heller. Helt slut och orkeslös.
Annars? Jobbar inom vården och under ett längre arbetspass är mina fötter ömma och röda.
Mår väl annars rätt ok om man ska vara ärlig utöver ömma fötter och trötthet... och svettningar/andfådd.
Hur länge jag ska arbeta beror väl på huruvida jag får förlängt eller ej efter den 15/3 och då borde jag vara i v.27. Bm rekommenderade inte att arbeta efter v.32 iallafall och det låter väl klokt. Rätt stressigt och krävande jobb man har om man samtidigt är gravid....
Hur har du det själv och alla andra?
Är i vecka 24. Jag mår fortsatt dåligt. Jag kräks inte längre (woho!), men är konstant illamående, yr och har huvudvärk. Blir lergigan comp varje dag och även en Alvedon till natten för att kunna sova. Jag är fortsatt sjukskriven, men har börjat jobba deltid. Jag kände att jag höll på att bli galen av att inte göra något, och jag jobbar ändå hemifrån. Går sådär, vissa dagar får jag lite gjort och andra dagar är jag för dålig för att öppna datorn. Men min närmsta chef är väldigt stöttande, så det går bra i långa loppet. :)
Om jag kan fortsätta jobba, eller öka arbetstiden, så kommer jag jobba tills 4 veckor innan. Förra gågen mådde jag psykiskt dåligt sista veckorna inför förlossning, så jag vill gardera mig och se till att jag får vila då. Plus så är jag orolig för corona och vill gärna ta hem dottern från förskolan sista veckorna så vi är mer isolerade. Blir tufft att aktivera en 2,5 åring som höggravid, men då är det ju vår/sommar, så vi kan säkert mest hänga i lekplatsen (om det är tomt på folk) eller i trädgården :)
Man brukar ta ut föräldrapenning. Vissa är väl dåliga och kan inte jobba (sjukskrivna), men de flesta är inte det. Min barnmorska har sagt att rekommendationen just nu är att man isolerar sig från v 36, och om man inte kan jobba hemifrån borde man försöka ta ut fp. Just för att minska risken att åka på corona till förlossningen. Men man gör ju som man vill och kan.
Förra gången borde jag nog ha fått sjukskrivning pga ångest och depression. Men jag förstod inte förrän efteråt att jag åkte på en graviditetsdepression sista månaderna, så jag tog ut fp. Denna gången är både jag och min barnmorska mer uppmärksamma på sådana symptom eftersom jag blev dålig då, men än så länge går det bra :) det var inte alls relaterat till oro inför förlossning, jag var faktiskt rätt lugn inför just den :)
Man brukar ta ut föräldrapenning. Vissa är väl dåliga och kan inte jobba (sjukskrivna), men de flesta är inte det. Min barnmorska har sagt att rekommendationen just nu är att man isolerar sig från v 36, och om man inte kan jobba hemifrån borde man försöka ta ut fp. Just för att minska risken att åka på corona till förlossningen. Men man gör ju som man vill och kan.
Förra gången borde jag nog ha fått sjukskrivning pga ångest och depression. Men jag förstod inte förrän efteråt att jag åkte på en graviditetsdepression sista månaderna, så jag tog ut fp. Denna gången är både jag och min barnmorska mer uppmärksamma på sådana symptom eftersom jag blev dålig då, men än så länge går det bra :) det var inte alls relaterat till oro inför förlossning, jag var faktiskt rätt lugn inför just den :)
Hur länge har ni alla tänkt att jobba innan bf? Första barnet för mig så osäker på vad som brukar kännas ok. I vecka 32 nu och inga större problem förutom trötthet.