• Anonym (Q)

Gabapentin

Min läkare föreslog gabapentin mot ångest. Aldrig hört talas om denna medicin.

Någon som har erfarenhet av den?

Inga skräckhistorier tack.

• Svar på tråden Gabapentin
  • Anonym (Tuffa tider)

Heej.

Jag har ätit denna medecin i ca 2 år. Gått på maxdos (1200mg). Jag har ätit denna pga av en ryggskada och de menas att den ska döda lite nervsmärtor.

Att ta medecin mot ångest är ju mer att du lurar dig själv och får dig SJ att tro den ska lösa ditt psykiska mående. Finns ingen medecin som kommer få dig att må bra i själen. Den bollen måste du sparka själv. De är tufft,men de går??.

• Anonym (X)
    Anonym (Tuffa tider) skrev 2020-09-21 22:26:40 följande:

Att ta medecin mot ångest är ju mer att du lurar dig själv och får dig SJ att tro den ska lösa ditt psykiska mående. Finns ingen medecin som kommer få dig att må bra i själen. Den bollen måste du sparka själv. De är tufft,men de går??.

Ett värdelöst och skadligt "tips".
  • Anonym (op)
    Anonym (Tuffa tider) skrev 2020-09-21 22:26:40 följande:

Heej.

Jag har ätit denna medecin i ca 2 år. Gått på maxdos (1200mg). Jag har ätit denna pga av en ryggskada och de menas att den ska döda lite nervsmärtor.

Men sedan finns de som aldrig blir av med ångesten. Jag har haft ångest sedan jag var barn, och snart har halva mitt liv passerat med en handikappande ångest. I bästa fall halva livet.
  • Anonym (EMDR)
    Anonym (op) skrev 2020-09-21 18:52:13 följande:

Jag har konkret ångest pga trauma, så kanske finns det lite hopp. Jag har aldrig tidigare fått terapi, däremot massor av mediciner.

EMDR funkar väldigt bra för trauma/PTSD och konkret ångest.
  • Anonym (op)
    Anonym (EMDR) skrev 2020-09-22 12:41:58 följande:
    EMDR funkar väldigt bra för trauma/PTSD och konkret ångest.
    Jag går PE-behandling just nu.

Jga har komplex ptsd egentligen, känns som nästan all behandling är fokuserat på att det bara finns ett enda trauma.
  • Anonym (EMDR)
    Anonym (op) skrev 2020-09-22 12:49:44 följande:

Jag går PE-behandling just nu.

Jga har komplex ptsd egentligen, känns som nästan all behandling är fokuserat på att det bara finns ett enda trauma.

Ja, de flesta behandlingar måste man ta ett trauma i taget. Jag har gjort EMDR i två år nu och har jobbat igenom många trauman, vi är på slutänden nu. Jag gick två gånger i veckan i början och nu en gång i veckan. Tycker att jag blivit av med mycket ångest och mina flashbacks är helt borta.
  • Anonym (Q)
    Kråksången skrev 2020-09-21 18:08:58 följande:

Ätit sedan i vintras, står på 600 just nu men ska ökas nu igen. Fick lite huvudvärk i början men nej inga biverkningar utöver det. Sover bättre och har mer energi på dagarna, vet inte om det beror på att ångesten har minskat eller om det är något som är vanligt på just gaba.

Hur lång tid tog det innan du fick effekt?

Och varför ska du öka? Utvecklar man tolerans?
  • Anonym (op)
    Anonym (EMDR) skrev 2020-09-22 14:30:41 följande:
    Ja, de flesta behandlingar måste man ta ett trauma i taget. Jag har gjort EMDR i två år nu och har jobbat igenom många trauman, vi är på slutänden nu. Jag gick två gånger i veckan i början och nu en gång i veckan. Tycker att jag blivit av med mycket ångest och mina flashbacks är helt borta.
    Okej, min psykolog vill nu förflytta mig till en ny psykolog, vi har alltid bara kört ett enda trauma. Men jag får inga känslor inför det traumat. Känner mig helt avstängd hela tiden.
  • Anonym (EMDR)
    Anonym (op) skrev 2020-10-10 13:22:43 följande:

Okej, min psykolog vill nu förflytta mig till en ny psykolog, vi har alltid bara kört ett enda trauma. Men jag får inga känslor inför det traumat. Känner mig helt avstängd hela tiden.

Försök hitta någon som gör EMDR, genom EMDR har jag kommit på hur jag fungerar, har också gjort som du att bli avstängd, eller dissociera. Vad vi gjorde i min terapi var att ta tag i det största traumat först, sedan börja från barndomen och arbeta framåt med alla trauman stora som små.
  • Kråksången
    Anonym (Q) skrev 2020-09-21 18:21:19 följande:

Ok, ökas? Avtar effekten efter en viss tid?

Tar du dosen uppdelat? Eller en gång per dag?

Hur lång tid tar det innan man får effekt?

Tar tre ggr per dag.

Ca en timme innan effekt.

Ja du utvecklar tolerans mot i princip alla mediciner.
Svar på tråden Gabapentin