• Tjena8765

120säng

Hej

Har en 120 bred säng vad är det bästa? Att ha den ena sidan mot väggen eller ha den mitt i rummet så den är fri på båda håll? Sover oftast själv men kommer snart blir en till som kommer sova hos mig alltså en tjej. Tänker då smidigast för henne o slippa kränga sig ur sängen om hon nu ligger innerst.

Vill höra era erfarenheter hur ni har gjort eller hade gjort. :)

• Svar på tråden 120säng
  • Kodia

Har du plats i rummet så är det ju bättre att ställa den fritt om ni kommer att vara två. Då kan ni ha nattduksbord eller typ en stol eller så att lägga saker på på vardera sidan, och det blir smidigare att gå i och ur. Den känns också rymligare om man inte riskerar att slå i väggen. 
    Fast jag hade hellre haft en minst 160-säng om jag var sambo...

• Mortiscia80

Det beror på om ni lägger er och kliver upp samtidigt, då slipper man klättrandet. Annars fritt i rummet så man kan ha olika tider.

• Mint

Skulle inte säga fritt i rummet. Den är för smal, det kommer kännas som att en av er ramlar ut. Men ni får prova er fram.

• Tjena8765

Okej tack för kommentarerna????

Men det är ingen som haft en 120 säng fritt i rummet o sovit två i då vill bara kolla o se.

• Tjena8765
    Tjena8765 skrev 2020-09-22 13:05:39 följande:

Okej tack för kommentarerna

Men det är ingen som haft en 120 säng fritt i rummet o sovit två i då vill bara kolla o se.

• fjanten

Jag hade det som tonåring när jag bodde hemma - var betydligt bättre att sova två om en långsida var mot vägg! Hade 140 när jag flyttade hemifrån, och den gick att ha mitt i rummet och vara två i sängen 'bekvämt'.
  • brallison

Vi har haft det så första tiden, den stod fritt med två stolar på sidor - ingen av oss har ramlat ut ur sängen och det fanns plats för båda.
  • LFF

Vi delade en 120-säng som stod mitt i rummet när vi var nykära. Det var trångt men det gick. När vi flyttade några år senare blev det en 160-säng. Nu, med två barn skulle vi behöva en 240-säng för att alla ska få plats men det ryms inte i rummet.
  • Kodia

Har sovit två i en 120-säng. Visst är det trångt, men det går. På grund av rummets övriga möblering stod den mot en vägg, men om jag hade haft plats hade den stått fritt. Jag förstår inte riktigt kommentarerna om att det skulle kännas som om man skulle ramla ur - står den längs en vägg är det ju ändå en av personerna som sover ytterst, och den ramlar ju inte ut... Jag gillar _inte_ att sova vid väggen i en 120-säng, för det känns alldeles för trångt och instängt, man slår i väggen osv.

• Mint
    Kodia skrev 2020-09-22 20:52:21 följande:

Har sovit två i en 120-säng. Visst är det trångt, men det går. På grund av rummets övriga möblering stod den mot en vägg, men om jag hade haft plats hade den stått fritt. Jag förstår inte riktigt kommentarerna om att det skulle kännas som om man skulle ramla ur - står den längs en vägg är det ju ändå en av personerna som sover ytterst, och den ramlar ju inte ut... Jag gillar _inte_ att sova vid väggen i en 120-säng, för det känns alldeles för trångt och instängt, man slår i väggen osv.

Jag tänker att det är lättare att ligga på kanten mot väggen än mot öppna luften. Med 1 cm till kanten ut i rummet känns det som att man ska ramla ur, men det går ok att luta sig lätt mot väggen och spara några cm på det sättet jämfört med om sängen stod fritt i rummet.

Men det är ju olika hur man upplever det; TS och tjejen får prova sig fram. Jag gillar inte heller att sova mot väggen i en 120-säng men tror tyvärr det skulle vara ännu värre om sängen stod ute i rummet.

Men visst är det inte optimalt! På lång sikt skulle jag välja en 140-säng men ännu hellre 160.
Svar på tråden 120säng