Inlägg från: Ingrid1983 |Visa alla inlägg
  • Ingrid1983

Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?

Anonym (S) skrev 2020-09-18 04:42:30 följande:

Jag vet inte exakt hurjag skulle reagera mer än att jag skulle tyckt att situationen blev jobbig förstås.

Det jag tänker är att mamman inte hörde din tillsägelse och barnet blev extremt ledsen. Om barnet inte brukar reagera så kan hon ju trott att du sa till hårdare än du menar att du gjort.

Det kan ju också vara så att mamman inte menar det hon sa på ett argt sätt utan mer vill förklara att det är bättre att du säger till henne nästa gång så funkar det bättre med pojken. Det kanske inte var menat som en "tillsägelse" till dig.

Att säga till barn att man inte får sparkas skulle jag också gjort i din situation så det tycker jag inte var konstigt. Jag skulle nog sagt till tidigare att man inte får ligga och blockera rutchkanan. Dåremot skulle jag nog inte krävt en ursäkt och undvikit sträng röst men jag hade sagt till att man inte får sparkas/lägga sig framför rutchkanan osv.

Men hoppas att situationen ordnar upp sig er emellan.

Men dom gick ju hem, låter som att hon blev sur. Ts har mer anledning att vara arg kan jag tycka, man får verkligen inte sparkas. Ett barn som är såpass gammal och tuff nog att sparka ner en kompis från en bänk, fast han borde veta att man inte får göra så, är ju tuff nog att klara att bli tillsagd också tycker jag. Jag säger till alla barn, yrkessskadad från förskolan. Eller pratar med kanske snarare, ställer frågor, det här blev ju inte så bra, hur kan vi göra annorlunda, har ni förslag? Osv till barnen. Förlåt och sånt som bara ska sägas har en underordnad funktion däremot. Men ändå, den morsan är överkänslig utöver det rimliga. Och det kommer inte gynna barnet, tvärtom.
    Q
Svar på tråden Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?