Gjorde jag fel som sa till dotterns kompis?
Hej jag hamnade i en situation idag som jag funderat en del kring och skulle vilja ha lite synpunkter om. Jag var i lekparken med mina två barn och min fyraårings kompis (samt dennes syster och mamma). På lekplatsen finns en bänk som lutar som barnen brukar använda som ruschkana. Jag sa åt min dotter som ville åka ner där att hon inte kunde just nu för att hennes kompis låg sträckt över bänken nedanför henne och inte tänkte flytta på sig och att det inte är ok att putta på honom med sina fötter. Min dotter gnäller lite över att hon vill åka ner där och jag säger bara att hon får åka när det är fritt fram. Hon går av och då vill kompisen åka där och då lägger sig min dotter framför honom på samma sätt som han gjorde varav han sparkar ner henne för bänken. Hon blir såklart ledsen och kompisens mamma såg inte det inträffade men var också i lekparken. Jag säger till kompisen (som precis lyssnat när jag bad min dotter att gå ner från bänken då han lagt sig framför) att han inte får göra så och att min dotter blir ledsen när han sparkar ner henne och att han kanske ska be om ursäkt. Jag var inte arg och skrek inte men jag sa det hövligt men bestämt. Kompisen säger förlåt och börjar gråta varav mamman reagerar, jag berättar vad som hände och hon går i väg med sitt gråtande barn en bit utanför parken. Han fortsätter gråta och jag säger till min dotter att vi kanske ska gå dit och förklara att det inte är någon fara att ingen är arg på honom osv. Vi hinner inte utan de kommer tillbaka till oss och mamman säger till mig att jag inte ska säga åt hennes barn om han gör nått dumt hon inte ser utan att jag ska säga till henne så hon kan säga åt sitt barn. Hon påpekar att han är så ledsen att han skakar och att han blir rädd för mig om jag säger till honom. Han fortsätter gråta och hon säger argt att de måste gå hem nu pga vad jag gjort. Jag säger att jag kan säga till henne om hon vill istället och sen går de.
Hur hade ni reagerat på detta? Jag tror hon tycker det är jobbigt att han fortsatte gråta så länge och tyckte det blev pinsamt eftersom det fanns andra i lekparken. Däremot som är det självklart för mig att säga till barnet i en sån situation. Hade det inte blivit konstigt om jag precis sagt till min dotter att hon inte kunde åka och sen inte säger nått när min dotter blir nersparkad för bänken utan istället gått och sagt till mamman?
Vi är ju vänner allihop och barnen leker ju typ varje dag. Ska prata med henne om detta nästa gång vi ses men skulle vilja veta hur alla andra skulle reagera!