Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2
    Rota skrev 2020-09-15 10:17:54 följande:
    Facket Vision gav samma lön som finns på nätet men det var en generell kundansvarig lön och inte specifikt....
    Tänkte närmast på den lokala fackrepresentanten. Ta ett snack med den personen.
  • Kjell2

Personalansvar och ekonomiskt ansvar, mellan 40 till 60 000 kr

• Kjell2
    Rota skrev 2020-09-15 10:49:21 följande:
    I ett samtal med företaget fick jag veta att det är någon annan som ska stå för personalmöte och medarbetarsamtal men jag kommer bl. a. att ansvara för rekrytering och schemaläggning av personliga assistenter.....
    Kommer du ha personalansvar eller inte? Väldig skillnad där.

• Kjell2
    Rota skrev 2020-09-15 11:03:11 följande:
    Tack så mycket Kjell för dina svar! Du har så rätt.

Vad jag har förstått kommer jag att ha ansvar för rekrytering och schemaläggning men inte personalmöte och medarbetarsamtal. Ett visst ansvar....
    Nej - personalansvar är något absolut. Man har det eller inte. Sen kan arbetsuppgifter som möten , rekrytering mm fördelas.

Det är jätteviktigt när det kommer till arbetsmiljöfrågor. Det är den personalansvariga chefen som har det arbetmiljörättsliga ansvaret. Om någon gör sig illa på jobbet kan det bli fråga om straffrättsligt ansvar, fängelse/böter , för den personalansvarige chefen.

Det är också den personalansvige som leder och fördelar arbetet enligt MBL.

Så du får kolla upp, har du personalansvar eller ej? 

Sen anser jag att som personalansvarig ska man ansvara för rekrytering, medarbetarsamtal, möten mm.

• Kjell2
    Rota skrev 2020-09-15 11:24:21 följande:
    Det stämmer, du har så rätt så! Det är lite diffust med vilken typ och gräns av ansvar jag kommer att ha. Jag behöver ta reda på mer...

Tack för din feedback!
    Beroende på om du har personalansvar eller ej påverkar det även lönen. Är du bara någon form av guldkantat administratör som lägger schema och har kundkontakter är det en sak.

Är du personalansvarig chef med budget och resultatansvar så det något helt annat.
  • Kjell2
    Rota skrev 2020-09-15 11:49:56 följande:

Denna tjänst verkar vara en mellanting genom att jag som kundansvarig kommer att ha daglig kontakt med kunder och assistenter. Jag kommer att ansvara för socialdokumentation, tidrapportering, schemaläggning, rekrytering och ska ha erfarenhet av arbetsmiljöfrågor, LSS, personalfrågor och jag ska verka som en länk mellan kunder, assistenter och arbetsledare.

Om vi utgår från dessa säkra uppgifter vad tro du är en skälig lön?

Det finns inget mellanting när det gäller personalansvar. Ja eller nej?
Svar på tråden Arbete och lön