Inlägg från: Anonym (op) |Visa alla inlägg
  • Anonym (op)

Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera

Tow2Mater skrev 2020-09-13 14:36:54 följande:

Kolla med CSN, de kan ha regler om att avskriva vissa delar av komvuxstudielånen om du sen har vidare studier. Brukade vara så iallafall.

De tog bort det 2018.
  • Anonym (op)
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 23:29:55 följande:
    Jag vidhåller mitt påstående att komvux är tuffare. Högre studietakt och oftast ämnen som man läser bara för att man måste och som man har svårt med. Universitetsstudierna var en promenad i parken i jämförelse. Myten om att det är så jäkla märkvärdigt på högskola och universitet är nåt som några vill upprätthålla av nån slags prestige. Har man väl tagit sig in så är det inte tuffare än valfritt högstadie..
    Jag tycker det är tufft på olika sätt. Upplevde universitet som mycket, mycket roligare dock. Och enklare på det sättet att man enbart läser ämnen inom något som intresserar en, (i bästa fall då)

Jag tänker att du ts har en ovana att studera. Ta inte åt dig vad det gäller inlägg om din intelligens osv heller. Min lillebror ansågs vara nedsatt intellektuellt, men han visade sig egentligen senare vara autistisk, med normal intelligens, bara svårläst och svårt att våga kommunicera. Som tur är så kunde min familj kämpa för honom så han slapp särskola, och han har gått vanlig skola, men mycket på distans.

Jag tror särskola ger ett glapp i studiekunskap. Du kanske skulle behöva en mentor som ger dig de kunskaperna, vet inte hur det ser ut på komvux, men vet att det ofta finns mycket stöd på universitet. (har själv adhd)
  • Anonym (op)
    Anonym (F.d särskoleelev som gått i särskolan av misstag!) skrev 2020-09-14 10:29:02 följande:
    Det har fallit mig att Komvuxstudierna handlar mer om att jag måste ha dessa för att komma in i programmet men ingenting jag kommer ha med i själva programmet. T.ex matten kommer man inte syssla med alls i programmet. Så som andra beskriver det så är nog Universitetet mycket roligare. Jag läste någonting i tråden (Vet inte om jag läste fel) att man kan fokusera på de ämnena som man tycker är roliga. Då kommer nog Universitetet vara extra roligt för min del tror jag.
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 07:37:15 följande:
    De tog bort det 2018.

Åhh..Viket surt äpple :(

Känner liten påfrestning att jag skall behöva låna så mycket! Det handlar inte om att det är kämpigt i skolan rent akademiskt. Utan mer kämpigt av att jag bara vill komma in på det programmet nu med en gång och framförallt inte ha så hög studielån. Jag ser på CSN-Login hur mycket pengar jag har lånat. Jag mår dåligt. Det är det som fått mig att jag inte ''orkar''.
    Jo jag förstår det. Känner verkligen igen känslan.
Svar på tråden Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera