Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera
Drottningen1970 skrev 2020-09-13 14:30:36 följande:
Gjorde själv resan via komvux och fick läsa om matten flera gånger eftesom jag tydligen är mer eller mindre sifferblind. Det var vedervärdigt och gick i tankar på att jag kanske var för dålig för att klara universitetet. När komvuxhelvetet dock var över och matten förpassad till historien gick resten som en dans.
Det är synd att så många fastnar i det.
Drottningen1970 skrev 2020-09-13 23:29:55 följande:
Jag vidhåller mitt påstående att komvux är tuffare. Högre studietakt och oftast ämnen som man läser bara för att man måste och som man har svårt med. Universitetsstudierna var en promenad i parken i jämförelse. Myten om att det är så jäkla märkvärdigt på högskola och universitet är nåt som några vill upprätthålla av nån slags prestige. Har man väl tagit sig in så är det inte tuffare än valfritt högstadie..Sedan om man har ADHD tendenser som jag så har man det ytterligare problemet jämfört med grundskole och gymnasienivå att man behöver ta ett en helt annan nivå av ansvar att lägga upp en hel del av arbetet själv.
Ta sig hade jag kunnat på vad som helst förutom de läkarutbildningar som redan då lottade mellan de som hade 2.0 då jag generellt inte har tur med slumpen.
Du måste dels läst något väldigt lätt på högskolan och haft en väldigt väldigt konstig högstadieupplevelse. Men absolut det är ju inte så att alla A-kurser är svåra eller så, men har definitivt inte stött på någon som krävde mindre än något ämne på högstadiet.