Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera
Jag känner inte dig och vet inte hur dina förutsättningar är, men om du känner att du inte orkar Komvux med grundskolekärnämnen blir jag lite bekymrad av att du är så inriktad på högskolestudier. Jag kan så klart inte veta, men funderar över om det inte är att ta dig vatten över huvudet. Högskolestudier är periodvis tuffa, så var rädd om dig så att du inte sliter ut dig. Boka en tid hos studievägledaren så kan hen hjälpa dig att göra en bedömning av vad som är rimligt.
Jag vill också råda dig att ta reda på vilka yrken som är möjliga efter genomgånget socionomprogram och ta reda på exakt vad de gör på dagarna. Jag jobbar själv med helt andra saker men men min erfarenhet är att de flesta jobb som kräver högskoleutbildning innefattar mycket skrivbordsarbete, rapporter, skriftlig dokumentation, läsa in sig på material, tolka förordningar och lagtexter mm. Är det i så fall vad du vill göra? Om inte, hör dig för om det finns andra yrken där man gör mer av det du vill, och mår bra av, att göra.
Hur det funkar att använda folkhögskolebetygen vet jag inte, men när jag själv gick särskilda kurser på folkhögskola var mina vänner på allmän kurs generellt väldigt nöjda med sin utbildning.
Att bo på ett folkhögskoleinternat är ockdå ofta ett fint sätt att lära känna nya människor och få nya perspektiv. De flesta fhsk har någon särskild inriktning och ofta finns möjlighet för de som går allmän kurs att delta i de kurserna på ett hörn. Du kan mao få möjlighet att på fritiden få umgås med folk som har samma intressen som du, tex friluftsliv, musik, journalistik eller vad det kan tänkas vara.