Inatt när jag gick och la mig så slog det bara mig att jag inte orkar studera
Särskola har funnits i Sverige sedan 1800talet så det är inget nytt. På 1800-talet så var det inte så att alla fick gå särskola men det fanns i högsta grad! År 1968 ifördes den så kallade omsorgslagen i Sverige, detta ledde till alla barn och ungdomar i Sverige gavs rätt till utbildning, oavsett grad av utvecklingsstörning.Elever som hade en intelligenskvot mellan 55 och 70 placerade man i grundsärskolan och elever som låg under en intelligenskvot på 55 placerade man i träningsskola.
Du har inte blivit placerad i särskola med ett snabbtest. Det är omöjligt. Det har gjorts fler tester med sina föräldrars medgivande. Sedan har dina föräldrar och du blivit erbjudna en plats i särskolan. Ni har tackat ja till denna plats. Du kunde inte själv byta skolform men dina vårdnadshavare hade kunnat ordna det snabbt och enkelt. Dina lärare kunde inte heller byta skolform på dig då det är upp till vårdnadshavaren. Dina lärare hade kunnat rekommendera VH att byta skolform om lärarna ansett att du var fel placerad. Uppenbarligen så tyckte dom inte det.
Adhd var inte heller något nytt och konstigt och många av lärarna i särskolan var då (då fler än idag) utbildade speciallärare med stor kunskap om adhd och utvecklingsstörning. Adhd orsakas inte av dålig hemmiljö ( men befintlig adhd kan förvärras)
Om du hade en åldersadekvat inlärningsförmåga så hade du inte kunnat placeras i särskolan.
Din lägre inlärningsförmåga kanske berodde på dålig hemmiljö i kombination med adhd. Du behövde dock uppenbarligen extra stöd i skolan och kunde inte nå kunskapskraven i vanlig skola. Dina tester visade på lägre begåvning. Skolan gjorde rätt ifrån deras kunskaper om din situation.
Du bör enbart vara arg på dina föräldrar. Ingen annan.
Var glad att du fått extra stöd i skolan. Hade du gått vanlig skola så hade dina kunskaper kanske varit lägre idag. Då hade det varit större luckor att ta igen.