Inlägg från: TheDucky |Visa alla inlägg
  • TheDucky

Ulf - vad tycker ni om namnet?

Nä gillar det inte alls. Fundera på om du kommer gilla att kalla din 15-åring med moppemusch Ulf eller Otto. Kommer det låta bra sen i arbetslivet? Revisorn Ulf, datateknikern Otto? För mig är båda namnen väldigt speciella och ger mig vibbarna av en lite konstig person. Men det är ni som föräldrar som ska gilla det.

• TheDucky
    Skogssport skrev 2020-09-11 11:40:05 följande:

Namnet säger väl inget om hur personen är!? Det var nog det dummaste jag läst den här veckan.

Då får du tycka det är dumt. Jag tycker oftast namn säger en hel del om en person. Antagligen är det fördomar men hitills stämmer det rätt bra. T.ex. Kreativa personer ger gärna sina barn kreativa namn och de blir gärna kreativa då de fostras i sån miljö. Men döp du ditt barn till Ulf om du gillar det.
  • TheDucky
    Xenia skrev 2020-09-11 17:46:56 följande:

En revisor eller datatekniker kan visst heta Ulf. Lever du i en bubbla där du inte känner (till) någon över 30 år?

Det är bara att kolla på wikipedia så ser man Ulfar med alla möjliga yrken. Politiker, författare, professorer, musiker, idrottsmän etc. I arbetslivet kommer det att gå alldeles utmärkt att heta Ulf.

Sen beror det på hur man ställer sig till smeknamnet Uffe, som hans kompisar säkert kommer att kalla honom.

Det vat exempel för ts så hon kan fundera hur hon tycker det låter. Jag tycker det är viktigt att man tänker lite längre än bara på att man ska namnge sin bebis och fundera lite på resten av sitt barns liv. Och då gäller det alla namn och inte bara Ulf.

Jag känner många Ulf och alla är 55+ dock bara en som kallas Uffe.
Svar på tråden Ulf - vad tycker ni om namnet?