Anonym (Litehopplöst) skrev 2021-09-07 20:20:54 följande:
Hur är det idag?
För mig går det bra. RUL i nästa vecka och vill bara se att allt ser ok ut. Men tyvärr har en av mina bästa vänner nyss hittat en avvikelse på sitt RUL och det visade sig vara så allvarligt att hon måste avbryta. Jag försöker vara stöttande för henne samtidigt som jag får lätt panik för egen skull. Så svårt och hemskt allt ihop. Så rädd och tacksam (att mitt TUL såg bra ut) och ledsen på en gång och vill bara att allt ska va bra och att finnas där för henne. :(
Så svårt och har skuldkänslor för att jag mår bra och att hon inte mår bra.
Det va skönt att prata med min kurator. Kan ju inte prata med så många i min närhet om hur jag känner om mina rädslor och hur det påverkar mig, eftersom knappt ingen vet att jag är gravid igen.
Men jag är så disträ och vill bara krypa ner under mitt täcke hela dagen.
Å den är tuff, när man sett fram emot att ha barn ihop också och vara föräldralediga samtidigt :(
Du har själv kämpat för att få ditt plus med ivf å allt vad det innebär så du har ingen skuld att bära, även om det såklart kan kännas annorlunda i situationen. Jag vet ju inte hur hennes historia är, hon kanske också kämpat =/
Det finns inget någon annan kan göra i den situationen förutom att bara finnas där när man behöver prata, om allt och inget. Själv ville jag sällan prata om det som hänt, inte ögs mot öga iaf för det gick inte. När vi träffades ville jag prata om annat som kunde få mig på andra tankar för en liten stund. Kan säkert vara olika också hur man känner, jag hade/har inga problem att vara runt vänner och bekanta som fått småttingar i samma veva nu som vi skulle haft. Det va mer att vara med människor i allmänhet som jag tyckte va jobbigt. men vet andra som kan tycka att det är jättejobbigt att se någon annan med det man själv skulle haft men inte fick. Vi fick mycket stöttning i form av blombud och en choklad/te-leverans. Mamma kom med matlådor till oss och det va väldigt uppskattat när vi va för utmattade att orka göra mat. Vet inte om det är något din vän skulle uppskatta?
Det finns en grupp på fb också som heter "Livet efter en avbruten graviditet". Där vi är fler som varit i samma sits som kanske kan ge svar på saker hon undrar över, eller bara känna att hon inte är ensam om det hon upplever. Den är privat så bara medlemmar kan se vad man skriver eller att man är medlem.
Jag förstår att det din vän går igenom skrämmer upp dig eftersom man inte har några garantier, men det är väldigt ovanligt att saker kommer fram så sent i graviditeten. Risken att något ser dåligt ut på ditt rul är väldigt litet så vi håller alla tummar och tår att det ser bra ut <3 så att du slipper gå igenom samma sak.