Någon mer som har bebisverkstad nu
Jag förstår hur du känner. IVF är mentalt ett stort steg.
Jag har försökt se det såhär då vi inte har nån tydlig orsak till barnlöshet förutom möjligtvis min endometrios. Vi har bra amh och spermakvalitet för vår ålder och jag har haft regelbunden cykel med tydlig ÄL varje månad.
Det vi har gjort med ivf är egentligen att speeda upp processen. istället för att få ut ett ägg varje månad och en chans för bebis (där oddsen är låga när man närmar sig 40) så fick vi ut 22 ägg på ett bräde i mars. 17 befruktades och 3st kunde frysas på dag 5. Så rent statistiskt så har vi gjort 22 månader på 5 månader. :) Kanske har äggen bättre kvalitet när man inte hetsar dem sådär men säg iaf 16 månader på 5 månader.
IVF är helt enkelt ett sätt att få lite hjälp på traven och att spara tid och väntan. iaf för oss.
Det finns så mycket utifrån som påverkar kroppen och våra hormoner och det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli ett barn. Man har spenderat större delen av sitt vuxna liv att försöka att inte bli gravid utan att få förklarat hur svårt det faktiskt är att bli gravid. Önskar att jag istället hade fått lära mig att förstå min kropp och hur den funkar/reagerar på olika saker och vad jag kan göra för att ha så bra hormonell situation som möjligt. tex så insisterade jag på progesteron denna gången då jag noterat indikationer på att jag haft lågt sådant eller problem med upptag och då funkade det. kanske en slump men kanske det som hjälpte mig till ett plus denna gången. :)
Håller med om att man blivit i tutad att man måste skydda sig så ordentligt om man inte vill ha barn, men nu när man vill det så inser man hur svårt det ändå kan var att lyckas. Det är så mycket som ska klaffa så man blir ju nästan paff att det för vissa blir en spontan graviditet helt utan planer på barn.