Inlägg från: MagnusTreo |Visa alla inlägg
  • MagnusTreo

Han ljuger hela tiden och jag har panik

Min son på snart 16 år har precis börjat gymnasiet. Som bakgrund har vi haft en lång period där han ljuger om vad han gör och vilka han är med. Har konfronterat honom om detta och varje gång säger han att han ska sluta med det. Och godtrogen som man är så tror jag på honom varje gång.

Nu till saken, det är fredagskväll och han meddelar vi SMS att han är hos en klasskamrat i närområdet och de har redan ätit middag. Allt helt ok enligt mig, men med hans historik av ljugande så kollade jag ändå var telefonen befinner sig och den är flera kilometer bort i en helt annan kommun och jag är så sjukt nervös. Vi vet inte om han håller på med droger eller har träffat nån tjej han vill hemlighålla. Nu kan jag ju inte berätta att jag vet var han är, för då försvinner sista chansen att kunna ha nån koll på honom alls. Vi sitter här hemma på helspänn varenda gång han går ut och tror ju det värsta. Jag får magsår och frun gråter. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Han ljuger hela tiden och jag har panik
  • MagnusTreo

Vi har provat med alla möjliga olika bestraffningar, (indragen vecko/månadspeng, inget surf m.m.) men hans ADHD gör att han lever i nuet och inte har ett "normalt" konsekvenstänk. Om han är arg på oss har han inga problem med att ligga i sin säng och sura flera dagar. Vilket inte heller är särskilt hälsosamt. Sen går han till skolan och det är inte som att han bryr sig om utegångsförbud och kommer direkt hem utan har han en bestraffning är mer tänket att "jag är redan bestraffad, så jag kan lika gärna hänga med mina kompisar istället"

Det är så frustrerande.

• MagnusTreo
    Elviram skrev 2020-09-04 20:05:37 följande:

Helt klart att ni behöver ge tydliga konsekvenser. Åk och hämta honom. Skäm ut honom bland hans vänner det är effektivt. Visa att ni menar allvar med de kvar ni sätter på honom. Han ska inte bara få en chans för att han säger att han ska bättra sig. Han ska bevisa att han förtjänar en chans och bygga upp ert förtroende igen. Först EFTER det kan han få en chans. Varför får han ens umgås med en vän en fredagskväll om han ljugit tidigare?

Han hade en kompis över någon gång och jag frågade om han hade flickvän, det var tydligen det värsta man kunde göra och har resulterat i att han ALDRIG tar hem kompisar om vi är hemma eftersom vi är så pinsamma. Det är på grund av detta vi inte får veta vad hans kompisar heter eller bor.
Svar på tråden Han ljuger hela tiden och jag har panik