Porrberoende man
Det låter som att ni har tre problem samtidigt.
1. Att han tittar på porr så mycket och inför dig att det stör dig och väcker dig på morgonen och har ett ev. beroende och fixering på porr.
2. Att sexlivet dalar och att han har svårt att komma när ni har sex.
3. Att du inte känner dig uppskattad och prioriterad i förhållandet.
Givetvis kan dessa problem gå in i varandra, men jag tror ändå att det kan vara bra att dela upp problemet i flera olika delar.
När det gäller 1 så kan du kanske försöka komma överens med honom om att titta på porr när du inte är med. Om du tror att han är beroende av porr så att det påverkar ert liv negativt, så kan du försöka övertala honom att söka hjälp för det. Vägrar han så låt honom bevisa att han kan sluta när han vill.
Att han har svårt att komma kan förstås bero på att han onanerar mycket, men det kan man ju göra utan att se på porr. Ni kanske kan komma överens om att han kan ha lite uppehåll i onanerandet för att se om det blir bättre. Ni kan även gå till en sexualrådgivare. För din del behöver du sluta se porren som din fiende, det är inte så att porren i sig utkonkurrerar dig men jag förstår att det blir ett problem om han är helt fixerad av den. Jag tänker också att just det faktum att han inte kommer när ni har sex inte behöver vara en stor grej, om ni inte gör det till det. Så länge ni båda njuter och mår bra tillsammans så blir det ju en fin stund ändå. Men då kräver det att du inte blir sårad av att han inte kommer, det beror ju säkerligen inte på dig. Att inte ta åt dig av hans problem att komma är kanske något du behöver jobba med.
När det gäller punkt 3, behöver du kommunicera med honom om hur du vill ha det i er relation och tillsammans arbeta för att få en relation som gör båda nöjda. Du ska förstås inte bestämma hur allt ska vara, men det ska inte han heller. Ni måste hitta lösningar som båda tycker är bra och som fungerar för båda. Det handlar om att kommunicera, vara kreativ i att hitta lösningar och om det inte fungerar, ta det några vändor till.
Parterapi låter ju också som en bra lösning för att hjälpa er att komma framåt i den här situationen.