• Anonym (Lurad?)

Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?

Jag ska sälja min bostad, och har anlitat en stylist inför fotografering och visning. Nu visar det sig att grejerna hon tagit med för att piffa upp mitt hem (möbler, mattor, prydnadssaker...) är fruktansvärt smutsiga och delvis trasiga. Inget som syns på bild, men när man ser det irl så syns det, vilket jag är rädd kanske kan vara avskräckande på potentiella köpare, plus att det känns ganska motbjudande att behöva bo mitt i all den här skiten... 

Nu undrar jag om detta är nåt man helt enkelt får räkna med, eller om jag blivit lurad? Ska jag betala det de begär, eller ska jag kräva ett reducerat pris? Hur hade ni gjort?

TACK!

• Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?
  • Anonym (C)

Säg till mäklaren att du inte är nöjd och att de skjuter upp försäljningen och att du vill att de lägger upp ny bilder. Gör om gör rätt!

• Anonym (Lurad?)
    Anonym (C) skrev 2020-09-02 11:09:37 följande:
    Har du lämnat ut nyckeln? Hur kommer de in? Du ska kunna veta när de planerar göra besök i din bostad. Har du bett om nya bilder?
    Anonym (C) skrev 2020-09-02 11:11:34 följande:

Säg till mäklaren att du inte är nöjd och att de skjuter upp försäljningen och att du vill att de lägger upp ny bilder. Gör om gör rätt!

Ja, jag lämnade nyckel till dem när de skulle komma hit första gången, för att ställa iordning och fota, men den har jag fått tillbaka. Bilderna har blivit bra, dels har de ju inte tagit närbilder där fläckar och skavanker syns, dels har de retuscherat lite. Jag känner inte riktigt heller att jag orkar börja om från början... 
  • Anonym (C)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-02 11:51:48 följande:

Ja, jag lämnade nyckel till dem när de skulle komma hit första gången, för att ställa iordning och fota, men den har jag fått tillbaka. Bilderna har blivit bra, dels har de ju inte tagit närbilder där fläckar och skavanker syns, dels har de retuscherat lite. Jag känner inte riktigt heller att jag orkar börja om från början... 

Okej och det är fotografens förtjänst. Du får väl bara lämna klagomål på stylisten till mäklarfirman, som du verkar ha gjort eftersom det är på deras uppdrag de anlitat stylisten. Brukar som ingå i arvodet att få en stylist och det är inget du betalar extra för utan som ses som en del i arvodet. Men du ska ju ändå bli nöjd med bildera och så.

Men se till att du är den som öppnar för statusen när de ska hämta sakerna så att du inte blir av med grejer, som tydligen hände någon här i tråden.
  • Ingrid1983

Bruksslitage är såklart okej, det ska ju se ut som ett hem där någon bor. Själv har jag bara gamla möbler hemma som är slitna, men trasigt? På vilket sätt? Och skitigt, hur kan hon själv inte vilja tvätta av så gott det går? Dom har ju samma intresse som du i att du ska vara nöjd..

• Anonym (Lurad?)
    Anonym (C) skrev 2020-09-02 12:09:54 följande:
    Okej och det är fotografens förtjänst. Du får väl bara lämna klagomål på stylisten till mäklarfirman, som du verkar ha gjort eftersom det är på deras uppdrag de anlitat stylisten. Brukar som ingå i arvodet att få en stylist och det är inget du betalar extra för utan som ses som en del i arvodet. Men du ska ju ändå bli nöjd med bildera och så.

Men se till att du är den som öppnar för statusen när de ska hämta sakerna så att du inte blir av med grejer, som tydligen hände någon här i tråden.
    Ja, jag ska se till att vara hemma när de kommer igen. Det ingår en timmes styling med de grejer man har själv, allt annat får man betala ganska mycket extra för... fast hittade nu att den typ av styling som jag fått brukar ligga mellan 15 000 och 25 000, och mitt pris ligger trots allt i den nedre änden av det spannet, så det är jag glad för iaf.
  • Anonym (Lurad?)
    Ingrid1983 skrev 2020-09-02 12:26:55 följande:

Bruksslitage är såklart okej, det ska ju se ut som ett hem där någon bor. Själv har jag bara gamla möbler hemma som är slitna, men trasigt? På vilket sätt? Och skitigt, hur kan hon själv inte vilja tvätta av så gott det går? Dom har ju samma intresse som du i att du ska vara nöjd..

Absolut - att det inte är skinande nytt säger jag absolut inget om, men när det är tavlor med stora sprickor och bitar som fattas i glaset, stolar där underredet lossnat och hänger på trekvart, spegel med så stora repor att man inte kan spegla sig i den, matta med hål i... då känns det ju lite fel. Och nä, jag fattar inte heller att hon inte själv vill ha rena grejer... en av mattorna är så fruktansvärt smutsig och fläckig att hon lagt den med avigsidan upp för att dölja det värsta...
  • Anonym (K)

Du kan be om reducerat pris men inte kräva. De har rätt att försöka rätta till felet.

• Just Precis

Ta upp det med mäklaren, stylisten är beroende av att mäklaren rekommenderar hen så om mäklaren signalerar att kunderna är missnöjda så borde det ha större tyngd för stylisten.

Kräv att lägenheten stylas och fotas om med prylar som funkar att ha kvar på visningen.

Så hade jag gjort.

• Anonym (Lurad?)

Nu har det hänt grejer! De har varit här och hämtat allt det som var smutsigt och trasigt, och kommer att ställa iordning allting på nytt, med likadana, fast hela och rena saker till visningen. Jag är så glad och lättad och otroligt tacksam mot alla er som kommit med tips och råd och allmänt pepp! Jag hade aldrig rett ut det här utan er hjälp! Så TACK!!!

• AnnaSthlm
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-02 18:10:22 följande:

Nu har det hänt grejer! De har varit här och hämtat allt det som var smutsigt och trasigt, och kommer att ställa iordning allting på nytt, med likadana, fast hela och rena saker till visningen. Jag är så glad och lättad och otroligt tacksam mot alla er som kommit med tips och råd och allmänt pepp! Jag hade aldrig rett ut det här utan er hjälp! Så TACK!!!

Grymt jobbat! Du är modig och klok!
  • Anonym (Lurad?)
    AnnaSthlm skrev 2020-09-02 18:25:12 följande:
    Grymt jobbat! Du är modig och klok!
    Åh... tack!! Hjärta
  • nernu

Mäklarfirman får väl inget arvode innan du har sålt? Ring chefen och säg att om de inte fixar det här omgående så drar du tillbaka hela affären och väljer en annan mäklare. Du

Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?