• Anonym (Lurad?)

Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?

Jag ska sälja min bostad, och har anlitat en stylist inför fotografering och visning. Nu visar det sig att grejerna hon tagit med för att piffa upp mitt hem (möbler, mattor, prydnadssaker...) är fruktansvärt smutsiga och delvis trasiga. Inget som syns på bild, men när man ser det irl så syns det, vilket jag är rädd kanske kan vara avskräckande på potentiella köpare, plus att det känns ganska motbjudande att behöva bo mitt i all den här skiten... 

Nu undrar jag om detta är nåt man helt enkelt får räkna med, eller om jag blivit lurad? Ska jag betala det de begär, eller ska jag kräva ett reducerat pris? Hur hade ni gjort?

TACK!

• Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?
  • MeandHim

Skulle inte betala fullpris iaf, möjligtvis arbetet om det blev bra. Man måste väl kunna påpeka om man är nöjd en inte med stylingen?

• Kvittning

Kontakta de som är ansvariga och säg att de måste komma och tvätta möblerna och dölja skador innan visningen för att inte skrämma bort köpare med smutsiga och trasiga möbler. 

Du kan inte komma i efterhand och begära reducerat pris utan du måste säga till direkt du ser problemet och ge dem en chans att rätta till det och att ha som grund i en diskussion om rabatt. 

• Anonym (Nä)

Nej det låter oseriöst. Har varit på visningar och även fått stylat vår lägenhet vid försäljning. Grejerna var tiptop. Ok att man får räkna med lite skav, det är ju grejer som flyttas hela tiden men att det är rent är självklart och uppenbart trasiga saker är ju ej acceptabelt, särskilt om det inte går att dölja. Kräv reducerat pris!

• Anonym (..)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-01 20:31:13 följande:

Men hjälp! Ska man vara orolig för det också?? Jag vet inte om jag kan kräva att få vara med, hon har varit tydlig från början med att de vill att jag ska lämna lägenheten under tiden de jobbar... men det kanske bara gällde när de satte dit sakerna?

Hur lyckades du bevisa att det var stylisten som hade tagit dina saker? Fy vad trist ändå, även om du nu fick ersättning.

Behövde inte bevisa mer än att de ville ha bilder på de saker som var borta (så att de kunde leta i deras lager). Så kanske de hör till vanligheterna!? Försöker hoppas att de var ett ärligt misstag MEN en tavla var nerplockad också som de bara ställt åt sidan... På baksidan av tavlan hade min bror skrivit en personlig hälsning. På nått sett känns de som att de hade tänkt ta den också, men ångrat sig när de såg hälsningen (alternativt att de trodde de var deras tavla men såg hälsningen och insåg misstaget).

Tycker de borde ha bättre inventarielistor med vad de ställer ut i olika lägenheter.... Detta var också i samarbete med en av Sveriges största mäklarbyråer.......
  • AnnaSthlm
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-01 20:37:32 följande:

hon hör till mäklarfirman, och de är som sagt en stor, väletablerad firma...

Ring då direkt till mäklaren, prata inte med inredaren. Mäklarfirman samarbetar troligen med inredaren och det här kontraktet är värt mycket för henne. Ta bilder på de mest graverade skadorna och maila mäklaren.

Givetvis kan man inte förvänta sig nya möbler men det ska vara hela och rena saker så att de som kommer på visning får ett positivt intryck.
  • Anonym (Lurad?)

Tack så jättemycket för alla svar!! Jag hör till sorten som har svårt att stå på sig, och som det är lätt att köra över, men era svar har gett mig mer mod :) Jag har nu pratat med mäklaren och skickat bilder till honom, och han håller med om att så här ska det inte se ut, så han ska ta det med stylisten. Skönt!

• Anonym (Lurad?)
    AnnaSthlm skrev 2020-09-02 08:39:09 följande:
    Ring då direkt till mäklaren, prata inte med inredaren. Mäklarfirman samarbetar troligen med inredaren och det här kontraktet är värt mycket för henne. Ta bilder på de mest graverade skadorna och maila mäklaren.

Givetvis kan man inte förvänta sig nya möbler men det ska vara hela och rena saker så att de som kommer på visning får ett positivt intryck.
    Tack så jättemycket för tipset! Jag gjorde precis som du föreslår och har nu pratat m mäklaren och skickat bilder, och han ska ordna med det!
  • Anonym (C)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-02 10:11:38 följande:

Tack så jättemycket för tipset! Jag gjorde precis som du föreslår och har nu pratat m mäklaren och skickat bilder, och han ska ordna med det!

Berätta gärna hur det går. Du kan absolut säga att du vill vara hemma när personen ska ta bilder. Den enda gången du behöver lämna ditt hem är när själva visningen är. Du behöver absolut inte lämna ditt hem. Lämna inte ut nyckeln så är problemet löst. Så säger du att du vill öppna/låsa speciellt om de ska placera/plocka ut saker ur din lägenhet. Du ska också få veta när de tänker vara i din lägenhet oavsett om de har nyckel eller inte.
  • Anonym (Lurad?)
    Anonym (C) skrev 2020-09-02 10:51:01 följande:
    Berätta gärna hur det går. Du kan absolut säga att du vill vara hemma när personen ska ta bilder. Den enda gången du behöver lämna ditt hem är när själva visningen är. Du behöver absolut inte lämna ditt hem. Lämna inte ut nyckeln så är problemet löst. Så säger du att du vill öppna/låsa speciellt om de ska placera/plocka ut saker ur din lägenhet. Du ska också få veta när de tänker vara i din lägenhet oavsett om de har nyckel eller inte.
    Tack för pepp! Ska stå på mig om att jag vill vara här när de hämtar grejerna då. De har redan varit och satt ut sakerna och fotat, och då sa de bara att de behövde jobba ifred... 
  • Anonym (C)
    Anonym (Lurad?) skrev 2020-09-02 11:04:34 följande:

Tack för pepp! Ska stå på mig om att jag vill vara här när de hämtar grejerna då. De har redan varit och satt ut sakerna och fotat, och då sa de bara att de behövde jobba ifred... 

Har du lämnat ut nyckeln? Hur kommer de in? Du ska kunna veta när de planerar göra besök i din bostad. Har du bett om nya bilder?
Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?