• Anonym (Lurad?)

Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?

Jag ska sälja min bostad, och har anlitat en stylist inför fotografering och visning. Nu visar det sig att grejerna hon tagit med för att piffa upp mitt hem (möbler, mattor, prydnadssaker...) är fruktansvärt smutsiga och delvis trasiga. Inget som syns på bild, men när man ser det irl så syns det, vilket jag är rädd kanske kan vara avskräckande på potentiella köpare, plus att det känns ganska motbjudande att behöva bo mitt i all den här skiten... 

Nu undrar jag om detta är nåt man helt enkelt får räkna med, eller om jag blivit lurad? Ska jag betala det de begär, eller ska jag kräva ett reducerat pris? Hur hade ni gjort?

TACK!

• Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?
  • MeandHim

Känns inte som en rutinerad inredare, jag hade nog påpekat detta och ifrågasatt hur personen tänkte.

• Anonym (Lurad?)
    MeandHim skrev 2020-09-01 16:06:43 följande:

Känns inte som en rutinerad inredare, jag hade nog påpekat detta och ifrågasatt hur personen tänkte.

Men du hade betalat ändå?

Vad gäller rutin så är det en av Sveriges största och mest väletablerade firmor vi anlitat.... man tror ju liksom att det ska vara pålitligt då? Det är därför jag undrar om det bara är så här det det brukar vara, och att det inte är nåt konstigt med det.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Jag hade inte betalat en krona för möblerna. Hon har rätt att få betalt för arbetet, men möblerna får hon ju behålla!

• Anonym (..)

Se till att du får va med när de plockar bort allting igen, min stylist plockade med sig saker som var mina också. Sen var de spårlöst borta. Fick ekonomisk ersättning för det hela men extremt störande + att jag fortfarande inte ha hittat en köksmatta som jag gillar lika mycket som min förra......

• Anonym (Alice)

Jag skulle inte låta grejerna vara kvar till visningen. Är de faktiskt smutsiga och trasiga ska de ju såklart inte ligga kvar i ditt hem. Jag hade kritiserat det redan när hon kom för fotografering och krävt hela och rena grejer. Hade absolut inte betalat fullt pris.

• AnnaSthlm

Du fick ju inte tjänsten du förväntade dig, jag vet inte hur det är avtalsrättsligt, om det framgår att sakerna ska vara hela och rena eller om det kan räknas som god sed att inredningen du hyr ska vara i ett helt och rent skick. Jag hade krävt att hon ersätter sakerna eller erbjudit dig rabatt. Hittade du inredaren privat? Hon kommer ju att få ett dåligt omdöme online om hon inte samarbetar.

Byt absolut inte ut inredning innan visningen, det kommer att förvirra köpare. Småsaker kan tas bort, men intrycket måste bestå.

• Anonym (A)
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-01 18:48:36 följande:
    Jag skulle inte låta grejerna vara kvar till visningen. Är de faktiskt smutsiga och trasiga ska de ju såklart inte ligga kvar i ditt hem. Jag hade kritiserat det redan när hon kom för fotografering och krävt hela och rena grejer. Hade absolut inte betalat fullt pris.
    Håller med
  • Anonym (Lurad?)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2020-09-01 17:58:20 följande:

Jag hade inte betalat en krona för möblerna. Hon har rätt att få betalt för arbetet, men möblerna får hon ju behålla!

Ja men lite så känner jag också...
  • Anonym (Lurad?)
    Anonym (..) skrev 2020-09-01 18:04:42 följande:

Se till att du får va med när de plockar bort allting igen, min stylist plockade med sig saker som var mina också. Sen var de spårlöst borta. Fick ekonomisk ersättning för det hela men extremt störande + att jag fortfarande inte ha hittat en köksmatta som jag gillar lika mycket som min förra......

Men hjälp! Ska man vara orolig för det också?? Jag vet inte om jag kan kräva att få vara med, hon har varit tydlig från början med att de vill att jag ska lämna lägenheten under tiden de jobbar... men det kanske bara gällde när de satte dit sakerna?

Hur lyckades du bevisa att det var stylisten som hade tagit dina saker? Fy vad trist ändå, även om du nu fick ersättning.
  • Anonym (Lurad?)
    Anonym (Alice) skrev 2020-09-01 18:48:36 följande:

Jag hör vad du säger, och nä, egentligen vill jag ju inte ha de här äckliga sakerna i mitt hem, men jag tänker som AnnaSthlm här:
    AnnaSthlm skrev 2020-09-01 19:08:06 följande:

Byt absolut inte ut inredning innan visningen, det kommer att förvirra köpare. Småsaker kan tas bort, men intrycket måste bestå.

Jag tänker också så, att det blir jättekonstigt om det är en sak som visas upp på nätet, och sen är det ett helt annat hem folk får se när de kommer på visning...

Du fick ju inte tjänsten du förväntade dig

Nä, fast samtidigt vet jag ju inte om det bara är jag som förväntat mig "fel", så att det är helt i sin ordning att det är så här. När jag nämnde det för henne (för ja, jag har sagt att jag tycker att det är märkligt att det är så smutsiga och trasiga saker) så sa hon bara att det ju tyvärr är nåt man får räkna med, eftersom grejerna hela tiden fraktas runt... Men jag tycker det verkar märkligt, och det verkar ju som att jag inte är den enda. Skönt!

Hittade du inredaren privat? Hon kommer ju att få ett dåligt omdöme online om hon inte samarbetar.

Nä, hon hör till mäklarfirman, och de är som sagt en stor, väletablerad firma...

Svar på tråden Betala fullt pris eller inte??? Hur hade ni gjort?