• Elsa891

Övertänker precis allt - kontrollmänniska

Jag är en extrem kontrollmänniska och har varit ända sen jag var liten. Vill ha full koll på allt. Ska vi ut och äta kollar jag först upp vilken restaurang och vilken meny dom har. Ska vi utomlands kollar jag upp exakt vad man kan göra på resmålet och hur man lägger upp resan bäst. När det gäller studier kollar jag upp exakt vad man kan jobba med sen, om man kan jobba utomlands, vad andra med samma utbildning gör nu osv. Det börjar bli riktigt tärande faktiskt att inte kunna släppa kontrollen. Hur gör man?

• Svar på tråden Övertänker precis allt - kontrollmänniska
  • CitronTulo

Jag tänker att det inte behöver vara fel att ha koll på saker!
    Frågan är väl hur du hanterar det om det inte blir som du har planerat?
    Om du t.ex. har planerat att du ska äta en viss maträtt när du går ut för att äta och får veta att den är slut? För sånt händer ju oavsett hur väl man kollar upp saker i förväg..

• Kjell2
    Elsa891 skrev 2020-09-01 12:24:06 följande:

Jag är en extrem kontrollmänniska och har varit ända sen jag var liten. Vill ha full koll på allt. Ska vi ut och äta kollar jag först upp vilken restaurang och vilken meny dom har. Ska vi utomlands kollar jag upp exakt vad man kan göra på resmålet och hur man lägger upp resan bäst. När det gäller studier kollar jag upp exakt vad man kan jobba med sen, om man kan jobba utomlands, vad andra med samma utbildning gör nu osv. Det börjar bli riktigt tärande faktiskt att inte kunna släppa kontrollen. Hur gör man?

Är det ett problem för dig eller din omgivning?
  • Anonym (C)

Dina exempel låter helt normala, inget om är konstigt med det. Vad är det som blir jobbigt för dig? Om det inte blir som du planerat?

Svar på tråden Övertänker precis allt - kontrollmänniska