• LFF

Enskild egendom särkullsbarn och arv

Googlade "enskild egendom arv barn" och jag tycker läsa mig till att du faktiskt kan testamentera din semesterbostad till ditt barn som enskild egendom. Om jag tolkar det hela rätt så skriver du och din man ett äktenskapsförord om att egendomen är din och sen skriver du ett testamente om att ditt barn ska få egendomen vid ditt frånfälle. 

Men en familjejurist kan rätta mig om jag missförstått

• LFF

Hittade även detta

https://advokatjouren.advokatsamfundet.se/behover-du-advokat/juridiska-artiklar/enskild-egendom-vid-bodelning-arv-och-aktenskapsskillnad/

"

Makar med gemensamma barn

Ett exempel på missförstånd gällande innebörden av enskild egendom är när det är fråga om makar som bara har gemensamma barn. Många tror att den enskilda egendomen blir undantagen från arv för den efterlevande maken och går direkt till den avlidnes bröstarvingar. För att den efterlevande maken inte ska ärva den enskilda egendomen krävs, precis som i andra fall gällande förordnande för dödsfalls skull, att den avlidne har upprättat testamente där bröstarvingar insatts som testamentstagare.

Att egendomen utgör enskild egendom påverkar dock andelarna av den avlidnes kvarlåtenskap som den efterlevande erhåller genom bodelning med full äganderätt (innebär att man kan testamentera över egendomen) respektive fri förfoganderätt (innebär att man inte kan testamentera över egendomen)."

Sökning "testamentera ärvd enskild egendom"
  • LFF
    Brumma skrev 2020-08-24 13:53:23 följande:
    Ja, jag får ta till en jurist :)

Men det verkar ju inte aom att det är omöjligt om man kombinerar enskild egendom med testamente.

Blir orolig dock när min omyndiga släkting tvingades att sälja sin del av ett hus pga överförmyndaren.. eller, hen tvingades bli utköpt ur huset mot sin och sin förälders vilja.
    Jag tror helt ärligt att det beror på överförmyndaren... Tyvärr... 
Svar på tråden Enskild egendom särkullsbarn och arv